سرویس: اقتصادی
کد خبر: 45184
|
12:00 - 1394/07/28
نسخه چاپی

در گفتگوي سبلانه با شهروندان و مسئولان بررسي شد؛

اردبیل در دوران پسابرجام؛یک نسخه برای این‌همه درد

اردبیل در دوران پسابرجام؛یک نسخه برای این‌همه درد
روزهای آغازین برجام تقابل بیم و امید است امیدی که دولت تدبیر بر آن تاکید کرده و آن را کلید حل تمام مشکلات معرفی می کند و آینده ای مطلوب را برای کشور ترسیم می کند اما در مقابل شهروندانی قرار دارند که در کنار امید، بیم هم دارند از مشکلاتی که شاید یک نسخه برای تمام دردهایشان کافی نباشد.

به گزارشخبرنگار، روزهای آغازین برجام تقابل بیم و امید است امیدی که دولت تدبیر بر آن تاکید کرده و آن را کلید حل تمام مشکلات معرفی می کند و آینده ای مطلوب را برای کشور ترسیم می کند اما در مقابل شهروندانی قرار دارند که در کنار امید، بیم هم دارند از مشکلاتی که شاید یک نسخه برای تمام دردهایشان کافی نباشد.

از روز دوشنبه که با لغو تحریم های ایران البته فعلا روی کاغذ، دوران پسا تحریم شروع شده است، شهروندان هریک به گونه ای منتظرند، تا ببینند چه اندازه این دوران در زندگی عادی مردم  تاثیر می گذارد و آیا آنگونه که قبل از اجرای برجام ادعا می شد  زندگی و حتی آب خوردن در دوران پسا تحریم آسانتر خواهد شد؟

 

لنگ یک وام 45 میلیونی ام/  دیگر صدای هیچ گاو و گوسفندی از طویله ها نمی آید

یکی از کارکنان شهرداری می گوید با داشتن دو لیسانسی که زمانی همه برایش دست و پا می شکستند و داشتن 8 سال سابقه  عضویت در پارلمان محلی روستای 700 خانواری شان، از سر ناچاری  به شهر آمده تا با حقوق 900 هزار تومانی زندگی 5 سر، عائله را بچرخاند تا چرخ زندگی اش هر چند ناکوک اما بچرخد.

 

 

این مامور خدماتی که از چهار صبح کارش شروع می شود، از حال ناخوش اقتصاد در روستایشان می گوید، از طویله‌هایی که پر از خالی است؛ نه صدای گاوی شنیده می شود و نه گوسفندی بلکه این صدای سکوت است که بیش از هر صدای دیگری شنیده می شود.

وی که در روزگاری نه چندان دور گوشت و شیر و لبنیات سفره هم وطنانش را تامین می کرد، با افسوس می گوید:  فقط لنگ 45 میلیون وامم؛ وامی با بهره پایین تا دوباره دسترنج من و خانوده ام زینت بخش سفره های ایرانی شود تا دیگر مجبور نباشم دور از خانواده زندگی کنم.

این شهروند پر تلاش که در طول زندگی اش نان حلال به خانه اش برده گلایه از دهیار روستایش هم دارد که چرا در روستای به این بزرگی از من و امثال من استفاده نمی شود، انگار گوش شنوایی پیدا نمی کند.

 او که جزو هزاران نفری است که زادگاهش را برای کسب درآمد بیشتر و یا شغل بهتر ترک کرده، امیدوار به روزهایی است که به تولیدکننده نه در حرف بلکه در عمل بها دهند تا نشود مثل امروز که تولید کننده عطای کار را به لقایش می بخشد و ترجیج می دهد در این نوسانات قیمتی و گرانی ها، سراغ کاری غیر از تولید برود.

 

چرخ زندگی‌ام با حقوق 900هزار تومانی نمی‌چرخد

 کارگر دیگری که جوان تر از همکارش است، می گوید:  پدرم باغ گردو دارد اما درآمد این باغ به اندازه‌ای نیست که بتواند خرج من و خانواده ام را بدهد برای همین مجبورم  به شهر بیایم و با همه ناملایمتی ها بسازم.

 

 

این مامور جوان خدماتی شهرداری در حالی که جارو در دست  دارد با بغضی که در صدایش پیداست، ادامه می دهد:  هیچ کسی دوست ندارد تنگ دستی خانواده اش را ببیند اما اگر پول میوه های تولیدی باغدار به جیب دلال نمی رفت و یا میوه به دلیل نبود بازار زیر دست و پا له نمی شد، آن موقع دیگر من و امثال من مجبور نبودیم خانواده هایمان را ترک کنیم و به شهر بیاییم.

این جوان امیدوار به روزی است که با گرفتن وام، صنایع تبدیلی بزند و شاهد رونق کسب و کار اباء و اجدادی اش باشد.

 

 دانشجو ی اردبیلی : بیکاری، زخمی نیازمند توجه و جدیت

یک جوان اردبیلی که دانشجوی رشته برنامه ریزی شهری است، می گوید: بومی این شهر نیستم  تامین خرج دانشگاه ساده ترین مشکلی است که یک دانشجو این روزها با آن مواجه است، نگرانی اصلی بعد از فارغ التحصیلی است.

 

 

این جوان اردبیلی با ابراز نگرانی از تعداد بیشمار دوستان فراغ التحصل خود، ادامه داد:  در شهر نه چندان بزرگ ما بیشتر فارغ التحصیلان بیکارند که این مورد هم جای تعجب ندارد، در شهری که نه کارخانه ای است و نه رونق تولیدی، بیکاری هم حتما هست.

این دانشجوی اردبیلی بر این باور است که  فقط توجه بیشتر دولت در این حوزه است که می تواند بر حال و روز بیکاران مثمرثمر باشد چرا که این جوانان بیکار نه سرمایه دارند و نه حامی که در پیاده کردن ابتکاراتشان کمک حالشان باشد.

این جوان  امیدوار است که دوران پسا تحریم آن طوری که دولت تدبیر و امید وعده داده اند گره گشای مشکلات باشد.

 

دوران پسا تحریم اگر خوب مدیریت شود به رشد کشور منجر می‌شود

دیگر شهروند اردبیلی که معتقد است برای دیدن آثار برجام نباید عجول بود، مطمئنا دوران پسا تحریم اگر خوب مدیریت شود  به رشد و شکوفایی کشور منجر خواهد شد.

 

 

وی ارتباط با سایر کشورها را فرصتی ارزشمند می داند که باید غنیمت شمرده شود و برای رونق کسب و کار از آن بهره وری شود.

این شهروند اردبیلی بهبود حوزه بهداشت و درمان را کمترین آثاری می داند که  در دوران پسا تحریم اتفاق می افتد و بر این باور است که باید خودمان را برای ورود بیشتر به عرصه های جهانی آماده کنیم.

او می گوید البته باید در نظر داشت که صف کشیدن های دول خارجی برای آمدن به ایران نباید باعث شود که  به سمت مصرف گرایی برویم بلکه باید از این فرصت برای ارتقا خودمان بهره ببریم .

این شهروند اردبیلی معتقد است اثرات دوران پسا تحریم  برای استان های محروم و مرزی چون اردبیل نمود بیشتری خواهد داشت.

 

نماینده مردم گرمی: سهم بیشتر از بازارهای خارجی، توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی انتظارات دوران پسا تحریم

میر قسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی دوران پسا تحریم را دورانی می داند که می تواند رشد و شکوفایی استان را با تامین زیر ساخت های توسعه هموار تر کند.

وی معتقد است: افزایش تعامل با دنیا این امکان را می دهد که سهم خودمان را از بازارهای دنیا کسب کنیم و ارزآوری بیشتری  داشته باشیم.

 

این نماینده که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است، بر این باور است که رونق تولیدات داخلی و بخش کشاورزی ، سد سازی ها و توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی مطالباتی هستند که انتظار می رود در دوران پسا تحریم در استان اردبیل  اتفاق بیفتد.

موسوی اصل ظرفیت منطقه آزاد تجاری اردبیل  را فرصتی مناسب برای ورود سرمایه گذاران خارجی  به استان  می داند و می گوید: چون در دوران پسا تحریم رابطه ها با دیگر کشورها بیشت می شود بنابراین داشتن این منطقه آزاد کمک شایانی به پیشرفت استان اردبیل خواهد کرد.

 

فرماندار اردبیل: رونق بنگاه های اقتصادی مهمترین هدف دولت است

فرماندار اردبیل  در باره تحولاتی که در دوره پسا تحریم در اردبیل اتفاق خواهد افتاد، به خبرنگار سبلانه می گوید: تورم ، ورود در بحث رکود، تمرکز بر روی رونق تولید و بنگاه های اقتصادی و بازاریابی بر روی محصولات مهمترین بحثی است که دولت  با بسته های جدید در روزهای آینده  به دنبال تحقق آن خواهد بود.

 

وی ادامه داد: تداوم سیاست کنترل تورم و رکود و تک رقمی شدن نرخ تورم با برنامه ریزی مناسب  از جمله مهمترین  سیاست های که دولت در دوران پسا تحریم مد نظر دارد.

زنجانی معتقد است:صنایع مسکن از دیگر بخش هایی است که انتظار می رود در دوران پسا تحریم از رکود خارج شده و به حوزه اشتغالزایی کمک کند.

وی می گوید: آبرسانی به شهر اردبیل و حل مشکل فاضلاب شهر از دیگر مواردی است که می تواند در دوران پسا تحریم اتفاق بیفتد، چراکه با برداشته شدن تحریم  بستر سرمایه گذاری هم فراهم تر است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا برجام فرجامی خواهد داشت و نسخه شفا بخشی برای مشکلات معیشتی، رفاهی، بیکاری، تورم رکود و ... خواهد بود و یا اینکه باید باز منتظر وعده هایی تازه از طرف دولتی ها باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد