سرویس: اصلاندوز
کد خبر: 52686
|
10:12 - 1395/02/30
نسخه چاپی

/ظرفیتی که مغفول مانده است؛

تپه نادری؛محل تاجگذاری نادرشاه افشار یا ارگ قدیم اصلاندوز!

 تپه نادری؛محل تاجگذاری نادرشاه افشار یا ارگ قدیم اصلاندوز!
متاسفانه چندین سال است که قفل تنها اثر تاریخی و باستانی تپه نادری شهر مرزی اصلاندوز به روی بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی بسته شده است.

به گزارشبه نقل ازارس تبار،29 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه که در ایران سرآغاز هفته میراث فرهنگی به شمار می‌آید، فرصتی مناسب و درخور برای بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی و تاریخی در کشور است چرا که فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی كه در موزه ها جمع آوری شده شناخته می شود.

 

اما متاسفانه چندین سال است که قفل تنها اثر تاریخی و باستانی تپه نادری شهر مرزی اصلاندوز بدلیل قرار گرفتن در محیط نظامی به روی بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی بسته شده است.

 

تپه عظیم نادری در شمال غربی شهر اصلاندوز مغان در تلاقی رودخانه ارس و قره سو (دره رود) قرار دارد. بلندی این تپه 30 متر و محیط اطراف آن حدود 1500 متر و طول آن 120 متر و عرض آن حدود 100 متر است.

 

ظاهرا این محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل میداده از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد.

 

از اشیای مکشوفه در آن می توان از سفال خشت پخته دوران پارتی سفالهای منقوش دوره اسلامی تعداد زیادی سنگ انسبیدین به حالت تیغه و سنگ خام را نام برد.

 

"قنبر عبداله وند" استاد دانشگاه و کارشناسی جغرافیای تاریخی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگارارس تبار،با بیان اینکه بزرگترین نماد تمدن عظیم در جلگه مغان و شهر اصلاندوز تپه نادری است می گوید این شهر که بر روی لایه های خاکی قرار گرفته شهرهای مدفون شده تمدن عظیم کر و ارس را پوشانده است.

 

وی گفت:متاسفانه گاهی اوقات احداث این تپه را به نادرشاه افشار نسبت می دهند بدین صورت که نادرشاه افشار در زمان تاجگذاری خود در دشت مغان دستور داده است که هرکدام از سربازانش دامن لباس خود را پر از خاک کرده و روی هم ریخته بودند تا تپه ای ایجاد شود تا نادرشاه در روی آن برای لشگریانش و مهمانانش سخنرانی کند.

 

عبداله وند افزود:اما این فرضیه با توجه به شواهد جغرافیایی تاریخی شهر اصلاندوز صحیح نیست شاید نادرشاه در زمان تاجگذاری خود بر روی این تپه سخنرانی کرده باشد اما این نظریه که قبل از نادرشاه این تپه وجود خارجی نداشته است به کلی دور از واقعیت است.

 

این استاد دانشگاه درباره ماهیت تپه های نادری هم گفت:از طرف دیگر در سایر نقاط کشور از جمله بیستون،شیراز،خراسان شمالی و حتی خود شهر اردبیل تپه های بزرگی وجود دارند که نادری نامیده می شوند و کلا باستانی هستند و ارتباطی با نادرشاه ندارند.

 

کارشناس مسایل تاریخی در ادامه می گوید:کاوشهای باستان شناسی سال 1347 و کاوشی که چند سال قبل توسط تیم باستان شناسی به سرپرستی دکتر کریم علیزاده باستان شناس کشورمان صورت گرفته بود وجود دیوارهای عظیم،سفال های شکسته،شیشه سنگهای رنگارنگ ساخته دست بشر زمان قدیم نشان می دهد که تپه فعلی اصلاندوز یک مجتمع عظیم مسکونی را تشکیل می داده است که از لحاط جغرافیای تاریخی و مورفولوژی شهرهای قدیم ارگ یا کهندژ و بقیه قسمتهای شهر اصلاندوز که امروز ساخت و ساز قرار گرفته اند شارستان نامیده می شود.

 

وی اضافه کرد:اما این تپه یا ارگ اصلاندوز چرا دقیقا در این نقطه واقع شده دلایلی دارند در زمان قدیم قلعه ها را طوری احداث می کردند که امکان دفاع یا حایل طبیعی در آن نقطه موجود و امکان دیدبانی مسیرهای حمله دشمن نیز وجود داشته باشد.

 

عبداله وند در ادامه گفت:وجود رودخانه ارس و دره رود در اضلاع شمالی و غربی آن دو مانع طبیعی است که برای جلوگیری از نفوذ دشمن و از آنجایی که قلعه یا ارگ در یک دشت باز قرار گرفته است امکان دیدبانی مسیرهای حمله دشمن نیز به راحتی وجود داشت.

 

این استاد برجسته دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:متاسفانه این تپه یا بهتر بگوییم این ارگ قدیم زیاد مورد توجه واقع نشده است امید است که با کاوشهای باستان شناسی موثر و خاک برداری تمامی دیوارها و قسمتهای ارگ اصلاندوز در معرض دید همگان قرار گیرد و بدنبال آن ایجاد یک موزه تاریخی در کنار آن جذابیت شهر باستانی اصلاندوز روز به روز بیشتر شود و امکان بزرگی جهت جذب توریست از سایر نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی فراهم شود.

 

"سید عباس مینایی" بخشدار اصلاندوز در گفت و گو با خبرنگار ارس تبار با اشاره به نقش موثر تپه باستانی نادرشاه افشار در جذب گردشگری شهر اصلاندوز گفت:این تپه هم به لحاظ طبیعی و هم تاریخی دارای حائز شرایط و اهمیت فراوان است و می توان از آن در راستای ارتقا و اعتلای فرهنگ جامع و وضعیت توریسم و گردشگری منطقه استفاده کرد.

 

وی افزود:در حال حاضر برای آزادسازی حریم این تپه تاریخی از سوی دستگاههای ذی ربط اقدامی نشده اما نیازمند ساماندهی و اقدام اساسی است که با ورود سازمان میراث فرهنگی به این مقوله می توانیم شاهد اعتلای گردشگری شهری و جذب توریست در منطقه باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین "عظیم اسدزاده" امام جمعه اصلاندوز در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهر با اشاره به فرا رسیدن روز ملی موزه و میراث فرهنگی گفته بود همه مسئولان در قبال آثار و بناهای تاریخی مسئولیت دارند و باید پاسدار آنها باشند.

 

وی با اشاره به فراموشی تپه تاریخی نادرشاه افشار از سوی مسئولان گفته که شهر مرزی اصلاندوز مغان از شهرهای تاریخی کشور بوده که نیاز است مسئولان میراث فرهنگی توجه جدی به این منطقه داشته باشد.

 

به گزارشارس تبار،میراث فرهنگی نباید از موقعیت این اثر به آسانی چشم‌پوشی کند، چرا که تپه نادری پتانسیل قوی‌ برای جذب گردشگران دارد با تحویل زمین تپه به میراث فرهنگی می‌توان آن را به محلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد.

منطقه مرزی اصلاندوز مغان در شمال غربی استان اردبیل واقع شده و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و به فعل درآوردن قابلیت‌های گردشگری است تا ضمن حفظ این آثار تاریخی و باستانی، در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه اشتغال به توسعه پایدار دست یابد.

 

امیدواریم مسئولان استان اردبیل و شهرستان در راستای برخورداری و استفاده گردشگران و میهمانان از فضای تپه نادری یا ارگ اصلاندوز تلاش کرده و به فکر توسعه گردشگری منطقه باشند.

گزارش:سجاد میرزایی

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد