سرویس: اصلاندوز
کد خبر: 54956
|
18:56 - 1395/04/26
نسخه چاپی

خطر سگ گزیدگی در کمین کودکان!

خطر سگ گزیدگی در کمین کودکان!
درست هنگام غروب خورشید وقتی که پرده شب کشیده می شود و شهر در تاریکی فرو می رود صدای زوزه ها و پارس کردن های سگ های ولگرد از هر گوشه این شهر به گوش می رسد.

به گزارشبه نقل ازارس تبار،از گذشته های دور در بیابان ها ،نواحی خارج شهر و یا اطراف روستاها سگ های ولگرد همواره خودنمایی کرده و دیده شده اند.اما نکته جالب توجه در شهر اصلاندوز،ورود سگ های ولگرد به سطح شهر است و جالب تر اینکه این سگ ها با فراق بال درحال گشت و گذار در سطح شهر بوده و آزادانه در کنار شهروندان زندگی می کنند.

 

درست هنگام غروب خورشید وقتی که پرده شب کشیده می شود و شهر در تاریکی فرو می رود صدای زوزه ها و پارس کردن های سگ های ولگرد از هر گوشه این شهر به گوش می رسد. وقتی می خواهی این مشکل را مطرح کنی ، می گویند که ما به این صداها عادت کرده ایم؛ اما چه عادت بد و بی جایی .

 

مگر می شود به یک مسئله و مشکل بزرگ به این راحتی عادت کرد. وقتی هر روز شاهد پرسه زدن های این سگ ها در خیابان ها و کوچه های شهر هستیم که هم چهره شهر را لگدمال کرده و هم اینکه از ترس آنها کودکانمان نیز نمی توانند قدم به کوچه بگذارند و حتی در حیاط خانه های خودمان نیز از دست این حیوانات درامان نیستیم. شب که می شود صدای زوزه اشان بچه هایمان را می ترساند و باید تا صبح بالای سرشان بنشینی تا نترسند و راحت بخوابند.. اما تا کی؟!

 

وقتی پیرزن همسایه که با زحمت فراوان مرغ و خروس هایش را که پرورش داده اما هر روز شاهد کم شدن و خورده شدنشان توسط این سگ های ولگرد می شود گلایه می کند و خودش دنبال راه حلی برای این معضل بزرگ می گردد ، کجایند مسئولینی که باید کاری انجام دهند؟!

 

معضل سگ های ولگرد به عنوان یکی از قدیمی ترین مشکلات خدمات شهری در زمینه بهداشت شهری است که مهم ترین عامل وجود سگ های ولگرد در سطح شهر را می توان به عدم به موقع بیرون گذاشتن پسماندها توسط شهروندان، اتصال نواحی و روستاها به شهرها به خصوص در منطقه مغان دانست.

 

 

خسارت مالی و جانی خطرناکی که این سگ ها برای اهالی شهر دارند و هر لحظه احتمال دارد برخی از شهروندان به ویژه کودکان و افراد سالخورده مورد حمله سگ‌های ولگرد و بعضا گرسنه قرار گیرند،کسی نمی تواند انکار کند. علیرغم اینکه کشتن سگ ها کار انسانی و درستی نیست اما باید چاره ای اندیشید؛ چاره ای که دولت قبلاً دستور آن را به شهرداری ها ابلاغ کرده این است که سگ های ولگرد را زنده بگیرند یا عقیمشان سازند.

 

طرحی که تقریباً در هیچ یک از شهرهای کشور اجرایی نشده است. اما این دلیل نمی شود که در شهر کوچک ما نیز چنین چیزی اتفاق نیفتد. ما پیرو ساختن شهر خوب با شهروندان سالم و خوب هستیم و شهر سالم در گرو تفکر و عقیده سالم شهروندان آن شهر است.

 

لازم است بدانیم که هر سگ سالانه 6 توله به دنیا می آورد که در این صورت در خوش بینانه ترین حالت اگر از هر 100 سگ، 20 درصد با خطا روبرو شود همین تعداد پس از گذشت یک سال جمعیتی برابر همان تعداد سگ های عقیم شده و یا حذف شده تولید مثل می کنند و این رویه همچنان ادامه خواهد داشت. و همانطور که می دانیم سگ های ولگرد عامل انتقال انواع بیماری های خطرناک از جمله: هاری، کرم انگلی، و بیماری مشترک بین انسان و حیوان هستند (400 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که 100 نوع آن توسط سگ به انسان منتقل می شود).

 

پیشنهادی که در اینجا ارائه می کنم و امیدوارم که مورد استفاده مسئولان قرار گیرد این است که چند نفر برای مدت موقتی برای زنده گرفتن این سگ ها و جمع آوریشان به کار گرفته شوند که برای زنده گیری این گونه سگ ها استفاده از داروهای بیهوشی پیشنهاد می شود و انتقال آنها به مکان های مناسب مثل کمپ های نگهداری از سگ های بی سرپرست یا ولگرد است یا  فروش آنها به چوپانان و در آخر عقیم ساختن سگ های ولگرد و واکسیناسیون آنها.

 

مسلم است که با جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر و خیابان ها و کوچه پس کوچه ها ، شهر نیز چهره نیکی به خود می گیرد و کودکانمان نیز از خطر سگ گزیدگی در امان خواهند بود و صدایشان نیز باعث ناراحتی و دلخوری شهروندان عزیز نخواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد