سرویس: نیر
کد خبر: 38166
|
10:43 - 1393/12/28
نسخه چاپی

بولاغلار نیر بهشت پنهان ایران زمین+تصاویر

بولاغلار نیر بهشت پنهان ایران زمین+تصاویر
بولاغلار نير با دارا بودن مناظر و چشم انداز هاي طبيعي چشم نواز، آب و هواي بسيار مطبوع و دلپذیر و آرمیدن در بستر کوهستان سبلان، گردشگران و عاشقان طبیعت را به خود می‌خواند.

به گزارشسبلانهبه نقل ازنیریمیز، منطقه بولاغلار یکی از پتانسیل های طبیعی و اکو لوژیکی شهر نیر به شمار می آید.

 

این شهرستان از شمال به شهرستان اردبیل، از شرق به بخش هیر و شهرستان کوثر، از جنوب به شهرستان کوثر و از جنوب و غرب به استان آذربایجان شرقی محدود شده است.

 

شهر نیر در مختصات جغرافیایی 38 درجه و دو دقیقه عرض شمالی و 47 درجه و 59 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است و جزء شهرهای مرتفع محسوب می شود. این شهر در فاصله 35 کیلومتری از اردبیل در کنار جاده اصلی ارتباطی اردبیل به سراب واقع شده است.

 

منطقه بولاغلار نیر در شمال غرب شهر نیر و به فاصله 300- 400 متری خارج از محدوده آن و در مختصات جغرافیایی 37 درجه و 38 دقیقه تا 38 درجه و 7 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 4 دقیقه تا 48 درجه و 20 دقیقه شرقی قرار دارد.

 

بولاغلار مجموعه ای از چشمه های متعدد در یک محدوده نه چندان وسیع قرار دارد. آب تمام چشمه ها در مسیر کوتاهی به یکدیگر پیوسته و از طریق نیر چای ( رودخانه آغلاغان) که از شهر نیر می‌گذرد به  بالیقلو چایتخلیه می‌شود. این محدوده به سبب نزدیکی به شهر نیر یکی از نقاط بالقوه جهت توسعه گردشگری در شهر نیر می‌باشد. مساحت منطقه 285 کیلومتر مربع دارد که در حدود یک پنجم مساحت نیر را شامل می‌شود.

 

قابلیت ها، امکانات و فرصت های منطقه نمونه

محدوده بولاغلار به عنوان یک تفرجگاه اکوتوریسم و پیک نیکی از نظر گردشگری و توسعه آن قابل توجه است. باید توجه داشت که این محدوده بیشتر عملکرد اکوتوریستی دارد و بیشتر می‌توان مسافران عبوری را برای ساعاتی به کناره های آن برای استراحت و تفریح کشاند. البته وجود قزل آلای وحشی در آن قابلیت باارزشی است  لیکن مسافران عبوری استان مصرف کننده چنین قابلیتی نیستند و تنها علاقه مندان توریستی ورزشی را می تواند بسوی خود جلب کند. به طور کلی می توان قابلیتهای محدوده بولاغلارر را از دیدگاه گردشگری به موارد زیر اشاره کرد:

1- فضای بکر طبیعی با وجود رودخانه بولاغلارر به عنوان یک تفرجگاه پیک نیکی

2- وجود جاذبه های تاریخی در شهرستان نیر در 5/1 کیلومتری محدوده بولاغلارر

3- موقعیت میان راهی بین جاده اردبیل- سراب- تبریز

4- وجود مناظر طبیعی و چشم انداز زیبای طبیعی

5- رویش پوشش گیاهی (بولاغ اوتی)و جنبه درمانی آن

6- وجود آب سرد معدنی و چشمه های متعدد با داشتن آب گوارا

7- نزدیکی به شهر توریستی سرعین و مادر شهر ناحیه ای اردبیل

8- قرارگیری در یک زنجیره گردشگری اردبیل- سرعین- آستارا

9- اقلیم و آب و هوای ییلاقی و معتدل بخصوص در فصل گرم تابستان

           

 

امکانات زیر بنایی منطقه نمونه

دسترسی به چشمه ها و محدوده بولاغلار از داخل شهر نیر صورت می گیرد و وجود جاده چهار بانوب شهید دادمان که از گردنه حیران شروع می شود و تا شهر نیر ادامه می یابد یک قابلیت بسیار مهم و به عنوان محور اصلی دسترسی به محدوده مطرح است. مهمترین قابلیت این محدوده از لحاظ زیر بنایی را می توان شبکه ارتباطی و دسترسی به این محدوده دانست.

 

قابلیتها و فرصت های منطقه نمونه

دسترسی مناسب به مادر شهر ناحیه ای اردبیل و مرکز شهری نیر و شرعین از طریق راه ارتباطی اردبیل- تبریز و فاصله تا فرودگاه حدود 40 کیلومتر از جمله قابلیت محدوده به شمار می رود که احداث راه آهن در سالهای آینده می تواند فرصتهای مسافرت را افزایش دهد. هوای مناسب در فصولی از سال و آب و هوای ییلاقی قابلیت دیگری می باشد که برگزاری جشنواره های تابستانی و امکان سرازیر شدن مردم به منطقه را باعث شده و فرصتی برای توسعه گردشگری بوجود می آورد.

 

قابلیت استفاده از آب چشمه های زلال بولاغلار و همچنین نزدیکی به آب های گرم شهر نیر فرصت استفاده شایسته و بایسته از این پتانسیل به نحوی که برای هر طبقه اجتماعی و هر دسته از مسافران به تاسیسات مناسب و مورد تقاضا، فراهم شده و از هر قشری به این منطقه سفر می کنند تا از خاصیت در مانی این آبها نیز بهره مند شوند. وجود طبیعیت بکر و طبیعی دور از هیاهوی شهری از قابلیت دیگر محدوده است که فرصت آرامش اجتماعی و روانی را برای جامعه به همراه می آورد. نزدیکی و وجود فضاهای تقویت کننده گردشگری از جمله سرعین، آلوارس و فندقلو و گردنه حیران قابلیت بسیار مهمی است که فرصت متصل شدن محدوده بولاغلارر را به زنجیره گردشگری منطقه فراهم می کند تا مسافران و گردشگران بتوانند از قابلیت و پتانسیل های این محدوده نیز به نحو مطلوبی استفاده کنند. وجود یادمانهای تاریخی در اطراف محدوده بولاغلارر از جمله آثار تاریخی شهر نیر و اردبیل قابلیت دیگری است که فرصت آشنایی مسافران و گردشگران با آثار و جاذبه های تاریخی این منطقه را فراهم می کند تا گردشگری محدوده صرف اکوتوریسم و طبیعت گردی نباشد و جنبه های دیگری از گردشگری را هم شامل شود.

 

تنگناها و مشکلات مربوط به بهره برداری از منطقه نمونه

به نظر می رسد در میان جاذبه های طبیعی محدوده مورد مطالعه قابلیتهای اکوتوریستی منطقه تنها در بهره برداری از منابع آبهای معدنی سرعین و نیر خلاصه می شود و عمده ترین توجه نیز به این آبهاست. تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح یکی از مهمترین ابزارها و راهکارهای توسعه گردشگری است. به همین دلیل اینگونه فعالیتها از آنجایی که به انگیزه سفر و تقاضای گردشگری تاثیر می گذارد از مهمترین پیش شرطهای توسعه نیز به شمار می آید. به دلیل ایفای چنین نقشی است که امروزه تشکیلات مرتبط با اطلاع رسانی همگانی یکی از مهمترین استراتژیهای مدیریت و بهره برداری به شمار می آید. در حال حاضر محدوده مورد مطالعه از لحاظ فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات در عرصه گردشگری با مشکلات و نارسائی هایی مواجه است که بهره برداری بهینه با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. از جمله مشکلات و تنگناهای دیگری که مربوط به بهره برداری از منطقه نمونه است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فصلی بودن تقاضا و تمرکز مسافران در ماههای تیر، مرداد و تا حدودی تعطیلات نوروزی
  2. کوتاه بودن مدت اقامت مسافران که عمدتاً به یکنواختی برنامه های توریستی استان مربوط می شود.
  3. وجود مالکیت خصوصی در اراضی محدوده بولاغلارر که مسافران را از لحاظ اسکان در این اراضی با مشکل مواجه ساخته است.
  4. همچنین مالکیت خصوصی اراضی محدوده بولاغلارر می تواند برنامه ریزی مسئولین ذیربط را با مشکل مالکیت و بهره برداری از سایت محدوده بولاغلارر مواجه سازد.
  5. فعالیت بسیار ضعیف تورهای گردشگری
  6. عدم وجود تاسیسات و تجهیزات اقامتی و پذیرایی در محدوده بولاغلار در حد استاندارد و قابل قبول
  7. عدم یک مدیریت هماهنگ مرتبط با نوع فعالیت گردشگری و نوع بهره برداری از سایت محدوده بولاغلارر
  8. عدم وجود امکانات گردشگری در محدوده مورد مطالعه و به تبع آن استفاده و بهره برداری ابتدایی و سنتی در حد پیک نیک خانوادگی از سایت محدوده

 

 مشکلات زیست محیطی منطقه نمونه :

محدوده مورد مطالعه به دلیل داشتن پوشش گیاهی انبوه و فضای بکر طبیعی، چشمه های متعدد و عبور رودخانه آغلاغان از آنجا، یکی از حساس ترین مناطق برای توسعه گردشگری از لحاظ زیست محیطی می باشد.

از آنجا که انجام برخی فعالیتهای توریستی و گردشگری به خصوص در محدوده مورد مطالعه نیاز به ایجاد بناها و توسعه راههای ارتباطی دارند مکوجب از بین رفتن انبوه پوشش گیاهی و درختان منطقه و به ویژه آلودگی آبهای جاری محدوده (رودخانه آغلاغان) براثر فعالیتهای توریستی خواهد شد.

با بررسی میدانی از بین رفتن پوشش گیاهی در حریم رودخانه و نزدیکی های راه ارتباطی محدوده مورد مطالعه به علت فعالیت پیک نیکی خانوادگی به طور واضح قابل مشاهده می باشد.

افزایش خطر فرسایش بر اثر از بین رفتن پوشش گیاهی، انباشت مواد زاید و آلاینده ها در محدوده و پسماندهای مهم ناشی از توسعه گردشگری، تولید فاضلابهای انسانی ناشی از فعالیت های گردشگری و آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی در مرحله بهره برداری ، انتشار گازهای آلاینده هوا نظیر ناشی از تردد ماشین ها بر محیط اکولوژیک و گونه های جانوری در منطقه از اثرات منفی زیست محیطی در محدوده مورد مطالعه به شمار می رود.


 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد