سرویس: نیر
کد خبر: 38258
|
11:15 - 1394/01/09
نسخه چاپی

جاذبه‌های گردشگری کورائیم نیر در حصار غفلت

جاذبه‌های گردشگری کورائیم نیر در حصار غفلت
شهر کورائیم با داشتن آثار تاریخی و باستانی متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد، بهشت میراث فرهنگی و آثار تاریخی استان اردبیل به شمار می رود.

به گزارشسبلانهبه نقل ازنیریمیز، كورائيم از توابع شهرستان نير و استان اردبيل است و در فاصله 55كيلومتري مركز شهرستان نير قرار گرفته است و 34 كيلو متر با مركز استان فاصله دارد.

 

كورائيم در تاریخ 83/12/24به دستجواد نگارندهاستاندار وقت اردبيل از بخش به شهر تبديل و شهرداري در آن تاسيس و راه اندازي شد.

 

این شهر با داشتن آثار تاریخی و باستانی متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد، بهشت میراث فرهنگی و آثار تاریخی استان اردبیل به شمار می رود اما متاسفانه به دلیل ضعف سازمان های ذیربط و عدم توجه کافی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته و آن گونه که باید شناخته نشده است.

 

آثار تاریخی و باستانی کورائیم:

بقعه کورائيم؛ این بقعه در وسط قبرستاني قرار دارد که احتمالا اين قبرستان باقي مانده از دوران اسلامي است و سنگ قبرهاي متعلق به قرن 6 هجري موجود در این قبرستان گواه این ادعاست.

 

بقعه کورائيم به شکل بنايي چهار گوش است که اندازه هر ضلع آن 5متر اندازه گيري شده است و گنبد آجري کوچکي روي آن را پوشانده است بعلت دوپوش نبودن گنبد، بنادر حل انهدام و ويراني است. درقسمت شمالي بنا سردر کوچکي با تاق فرو ريخته وجود دارد عرض در ورودي بقعه80سانتي متر و ارتفاع آن 150سانتي متر بوده وعلي الظاهر نشان قبري در داخل بقعه مشهود است.

 

سبک معماري و مصالح بکار رفته در آنچنين مي نمايد که بقعه احتمالا متعلق به حدود قرن7 تا اواخرحکومت مغل ها يا اولين سال هاي حکومت ترکمن ها در آذربايجان می باشد البته در جلد دوم کتاب اردبيل در گذر گاه تاريخ مولف کتاب از يک بناي مربوط به دوره ساساني درکورائيم سخن به ميان آورده است ولي بعيد به نظر مي رسد بقعه مزبور با شماره 826در فهرستآثارملی ایران بهثبت رسیده است.

 

 

قلعه يري؛از ديگر دژهاي واقع در کوراييم دژي است که بر روي کوهي نسبتا مرتفع در جنوب کورائیم و در روستاي دابانلو واقع شده است.وجود سفال هاي نخودي رنگ و با اشکال هندسی بسيار خشن با تعداد و پراکندگی بالا در سطح کوه و سنگ هاي بزرگ بر روی قبرها از ويژگيهاي خاص اين منطقه باستاني است.

منطقه مزبور متشکل از يک گورستان متعلق به دوران پيش از تاريخ  و يا پيش از هزاره دوم ق.م و ديگري قلعه اي متعلق به دوران تاريخي قبل از هزاره اول ق.م مي باشد.

 

قبرستان کورائيم؛قبرستان مزبور باقي مانده از دوره اسلامي و از قرن 6 هجري است و بقعه کورائیم دراين قبرستان قرار دارد.سنگ قبرهايي متعلق به دوران اسلامی در اين قبرستان به چشم مي خورد.

 

تپه قلعه کورائیم؛ يکي از مهمترين محوطه هاي باستاني واقع در شهر کورائیم تپه قلعه کورايیم است که به صورت یک تپه در منطقه اي نسبتا هموار قرار گرفته است.

ارتفاع این تپه از سطح درياهاي ازاد حدود1575  متر و از سطح زمين هاي اطراف در بالا ترين قسمت حدود 15متر است و در طول جغرافياي 48درجه و30دقيقه و21ثانيه از نصف النهار گرويچ و در عرض جغرافيايي 37درجه و57دقيقه و21ثانيه از نصف النهار گرويچ و در عرض جغرافيايي 37درجه  و57دقيقه و 41ثانيه از خط استوار واقع شده است.

 

در قسمت شرق اين تپه و در فاصله حدود110متري آن رودخانه قوريچاي قرار دارد. تپه مزبور برجسته ترين قسمت زمين هاي واقع درشهر کورائیم محسوب مي شود و در قسمت هاي بريده نشده با شيب ملايمي به زمين هاي اطراف منتهي مي شود.

 

تپه مزبوردر فاصله 21کلومتري مرکز شهرستان نير و 34کيلومتري مرکز استان اردبيل قراردارد.محوطه باستاني قلعه کورائيم تپه به شکل دايره نزديک به بیضی با ابعاد 75در80متر و مساحت تقريبي 10000متر مربع است و در قسمت غرب رود خانه قوريچاي واقع شده و اشراف تپه به دشت هاي اطراف آن را بصورت قلعه اي مطرح مي کند که احتمالا در قبل از اسلام و مخصوصا هزاره اول ق.م به عنوان يک قلعه نظامي و دفاعي مهم مورد استفاده قرار مي گرفته است.

 

تپه مزبور به لحاظ گستردگي وتنوع آثار از مهمترين محوطه هاي باستاني استان اردبيل محسوب مي شود و مي تواند در تکميل گاهنگاري استان و ارتباط آن با فرهنگ هاي همجوار و مطالعه حوزه جغرافيايي اردبيل در عصر تمدن هاي اورارتويي مانایی و ورود اقوام کوچ رو کمک قابل ملاحظه اي نمايند.

 

با توجه به وجود آثار و بقاياي سفالي در تپه مزبور، احتمال می رود زمان احداث آن مربوط به دوران پيش از تاريخ {اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد}تا دوران اسلامي باشد.

در رابطه با وجه تسميه اثر نيز طبق گفته اهالي بومي و روايات و داستان هايي که در بين اهالي نقل مي شود کوراييم وخوراييم دو برادر بوده اند که در زمانهاي دور دو روستاي مجاور کوراييم و خوراييم را به نام خودشان بنا نهاده اند.

 

لازم به ذکر است طبق گفته اهالي روستاي موسوم به خوراييم هم در نزديکي اين شهر کوچک وجود دارد.عده اي ديگر از اهالي معتقدند که کوراييم نام يک طايفه ي کرد بوده که به اين مکان آمده  و در آن سکنی گزيده اند.

 

به لحاظ معناي لغوي کورائيم واژه اي مرکب و متشکل از دو کلمه ترکي کور{نابينا}و اييم{ماهم}است.با وجود اهميت تاريخي و باستاني تپه مزبور متاسفانه تاکنون هيچ گونه مطالعه علمي و باستان شناسي اعم از بررسي و گمانه زني و يا کشف در اين محوطه صورت نگرفته است.

 

وجود گونه هاي متنوع سفالي مربوط به دورانهاي مختلف قبل و بعداز اسلام به رنگ هاي مختلف که نشان دهنده تداوم استقرار در اين منطقه باستاني است و همچنين خاکستر و لايه هاي سوخته در مقاطع ايجاد شده در سمت شرق تپه از ویژگی های بارز این منطقه باستانی است.

 

متاسفانه فعاليت هاي ساختمان سازي وکشاورزي ساکنان شهر کورائيم در قسمت هاي مختلف محوطه باستاني به خصوص در قسمتهاي شمال غرب و ايجاد راه ارتباطي درجنوب شرق آن که منجر به بريده شدن بخشي از عرصه تپه شده باعث آسیب و تصرف در این آثار تاریخی شده است.

 

علاوه بر اين، محوطه باستاني کوراييم در نقات مختلف مورد کاوش هاي غير مجاز جويندگان عتيقه قرار گرفته که آثار آن بر سطح و دامنه هاي تپه مشهود است.برداشتن خاک تپه براي مصارف مختلف ساختماني و کشاورزي دامنه هاي تپه را برش داده و آن را به صورت سطوح شيب دار در آورده است.

 

علاوه بر عوامل مخرب انساني فوق عوامل جوي و اقليمي نيز نقش فراواني در تخريب و فرسايش محوطه باستاني داشته است.با توجه به اينکه تپه در محدوده داخل شهر کورائيم واقع شده و زمينهاي کشاورزي و منازل مسکوني از همه طرف آنرا احاطه کرده اند براي جلو گيری از تخريب و دخل و تصرفات غير مجاز در آن، تعيين عرصه و حريم و انجام بررسي و کاوش علمي باستان شناسي امری ضروري و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد