سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 47027
|
09:07 - 1394/09/15
نسخه چاپی

نماینده مردم تهران در جمع دانشگاه محقق اردبیلی؛

نفوذ اقتصادی بدترین نوع نفوذ است/احتمال بروز بیماری هلندی در کشور

نفوذ اقتصادی بدترین نوع نفوذ است/احتمال بروز بیماری هلندی در کشور
نماینده مردم تهران گفت:نفوذ همواره به معنی وابسته بودن به گروه دیگر نیست، کمترین هزینه نفوذ به جهان اسلام تربیت افرادی است که به سمت دشمن برود.

به گزارشبه نقل از  ابصارنیوز،احمد توکلی اقتصاددان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر شنبه در سالن خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: افزایش فساد در دولت باعث خراب شدن اعتبار دولت می شود که این نیز به نوبه خود باعث افزایش ریسک و کاهش سرمایه گذاری های خارجی و داخلی خواهد شد.

این نماینده مجلس در ابتدای سخنان خود وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور را خاطر نشان کرد و گفت: در حال حاضر تولید ناخالص داخلی ما با نوسانات فاحشی منفی است؛ نرخ بیکاری با نوسانات کمتر صعودی است و تورم گرچه نزولی است ولی از متوسط جهانی بیشتر است.

توکلی با اشاره به نظریات تحلیلگران اقتصادی کشور گفت:در تحلیل اوضاع اقتصادی دولتی‌ها برخی می‌گویند سهم اصلی وضعیت فعلی به تحریم نفتی و تحریم بانکی یعنی بازرگانی خارجی است درحالی‌که این طور نیست وعوامل زیادی در این ماجرا دخیل هستند.

این اقتصاددان کشور عمده علل مؤثر در وضعیت فعلی اقتصادی را بیماری هلندی، هدفمند کردن یارانه‌ها، بازار متلاطم ارز، بالا بودن سود سپرده بانکی و تحریم ظالمانه غرب برشمرد و افزود: اثر تحریم‌ها در اقتصاد، بالا رفتن بی‌اعتمادی و ریسک سرمایه‌گذاری را به دنبال داشته است.

توکلی با تأکید به اینکه عموماً سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیستند، خاطر نشان کرد: در ادامه این وضعیت برخی سرمایه‌گذاری‌ها در نیمه راه رها شده و برخی نیزمتوقف شده است.

وی اثرات دیگر تحریم‌ها بر کشور را کاهش درآمد نفتی و افزایش هزینه مبادله در اقتصاد ملی عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه در ریسک کار بانک‌های نامعتبر، هزینه بندی مکرر ارز، هزینه انحصار چندجانبه بازار فروش خدمات بانکی، هزینه انحصار چندجانبه بازار بیمه و حمل مجدد کالا از جمله اثرات تحریم ها هستند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی از این قبیل در ادامه تأثیر خود را در اقتصاد کشور نشان خواهد داد،گفت: این روند باعث کاهش قدرت خرید مردم و سخت شدن فرایند تولیدات داخلی می شود.

 این اقتصاددان کشور تنها راه درامان ماندن اثرات مخرب این پدیده را مقاوم‌سازی اقتصاد عنوان کرد.

نیت اقتصاد مقاومتی مقاوم کردن تکانه های بیرونی و درونی است

توکلی در تشریح ابعاد اقتصاد مقاومتی با رد نظریه اقتصاد ریاضتی گفت:نیت اقتصاد مقاومتی مقاوم کردن تکانه‌های درونی و بیرونی است.

وی در ادامه سخنان خود به  بیان حالات مختلف اقتصاد پرداخت و گفت: در حالت اول اقتصاد مقاوم است و تکانه را رد می‌کند و در حالت دوم غیر مقاوم است که اگر منعطف باشد به وضع اول برمی‌گردد و اگر شکننده باشد بعد از تکانه دچار مشکل خواهد شد.

توکلی با بیان اینکه مقاومت اقتصادی به این معنی است که در مقابل شوک‌های مختلف بتوان مقاومت کرد گفت: باید در مقابل تکانه‌ها ازجمله ارزی، ساختاری، بلایای طبیعی و تکانه‌های تخاصمی مقاومت کرد.

وی رکود و بی کاری مضمن در بین جوانان متولدین دهه شصتی را یادآور شد و افزود:ازجمله علل اینکه دهه شصتی‌ها در کشور دچار رکود تورمی شده‌اند همین ناتوانی در مقابل تکانه‌ها است و این گروه فرصت استخدام را از دست داده اند و اگر دولت به فکر آن‌ها نباشد ممکن است برای همیشه فرصت اشتغال و استخدام در نهادهای دولتی را از دست بدهند.

اعتبار دولت عامل تعیین‌کننده در رشد

نماینده مردم تهران در مجلس با اذعان به اینکه عوامل غیراقتصادی در شکننده بودن اقتصاد مؤثر است، افزود:نقش دولت بسته به اینکه  چه عقاید، روش و کیفیتی را دنبال می کند مهم است

وی تأکید دارد که اگر دولتی‌ها وفادار به مردم باشند، دولت عاقل، پاک دست و اهل مشورت باشد و معتقد به مردم‌سالاری باشد یک‌جور می‌توان نتیجه گرفت و اگر برخلاف این‌ها باشد نتیجه‌گیری در اقتصاد نیز متفاوت خواهد بود.

توکلی ادامه داد: اگر سیاست کلان اقتصادی خوب باشد اما قوه قضاییه مبتلا به فساد باشد، مردم فراری از مالیات باشند، طرح‌های عمرانی غیرضروری و غیرعلمی اجرا شود، نظام اداری لخت و بی‌تحرک باشد و فعالیت بانک‌ها فاسد باشد نمی‌توان اقتصاد مقاوم را بوجود آورد.

اقتصاددان برجسته کشور  افزود: با استناد به تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف هرقدر اعتبار دولت بیشتر باشد نرخ رشد  نیزافزایش خواهد یافت.

توکلی  میزان کشمکش و تنازع را از جمله شاخصه  تأثیرگذار در اقتصاد برشمرد و گفت: اگر در جامعه وحدت ملی بیشتر باشد به‌تبع نرخ رشد و سرمایه‌گذاری نیز افزایش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه بعد از جنگ مدل اقتصادی تمامی دولت‌ها در کشور بر اساس مدل نئوکلاسیک تغییر یافت، گفت: این مدل به دنبال افزایش نرخ رشد بوده و درواقع این مدل تحمیلی صندوق بین‌المللی پول است که به زور وام و عوامل دیگر ملزم به اجرا می گردد.

این اقتصاددان کشور موضوع عدالت در توزیع ثروت را مورد تاکید اسلام عنوان کرد و گفت:چون در این مدل به موضوع عدالت توجه نشده در نتیجه اهداف عدالت خواهانه اسلام نیز محقق نشده بنابراین رشد اقتصادی قابل قبولی رادر این مدت  به دنبال نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برخی مفاد مدل اقتصادی نئوکلاسیک گفت: این مدل می‌گوید در سیاست خارجی تقسیم‌کار را بپذیرید ، مثلاً اگر قتل‌عام شیعیان در آذربایجان شدبحرین و یمن شد، اینجا نماینده ولی‌فقیه نظری بیان نکند که متأسفانه این مدل برخلاف دین و عقل و احساسات بشری است.

وی افزود: در سیاست داخلی نیز گفته می‌شود انگیزه‌بخش خصوصی حداکثر سازی سرمایه است و دولت باید انگیزه را برای سرمایه‌گذاران تنظیم کند که این یعنی مسئولان سیاسی کشور منتخبان سرمایه‌گذاران باشند که به این معنی است که منافع جمع،قربانی منافع فرد شود.

برنامه چهارم ،بر مبنای اسلام  آمریکایی شکل گرفت

نماینده مجلس با اشاره با اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه برنامه چهارم توسعه در امر اقتصاد اسلام ناب آمریکایی است، اظهارداشت: هرچند سه هزار نفری که این برنامه را نوشتند ایرانی و مسلمان بودند  اما فکرشان غلط بود و به اقتضائات کشور توجه نداشته اند.

نفوذ اقتصادی بدترین نوع نفوذ است

توکلی بدترین نوع نفوذ را اقتصادی دانست و افزود: نفوذ همواره به معنی وابسته بودن به گروه دیگر نیست و کمترین هزینه برای نفوذ در جهان اسلام تربیت افرادی است که به سمتی بروند که آن‌ها می‌خواهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اذعان به اینکه برنامه اقتصادی نئوکلاسیک برای چهار پنج کشور موفقیت آمیز بوده گفت:ازجمله مدل‌های جدید پیشنهادی، مدل رشد همه‌گیر است که حامی عدالت است.

در تصمیمات دولتی، عقل و علم  توامان رعایت نمی شود

توکلی با انتقاد از برخی اقدامات صورت گرفته در اینخصوص نیز گفت: متأسفانه در رفتارهای دولتی عقل و علم را رعایت نمی‌کنیم و به‌عنوان‌مثال تصمیمات بودجه‌ریزی غیرعاقلانه است.

وی توکلی با اشاره به‌کلنگ زنی تعداد قابل‌توجهی پروژه در کشور و نیمه‌کاره رها شدن آن‌ها بیان داشت: ازجمله مهم‌ترین نقدهای وارده به وضعیت فعلی مناطق آزاد در کشور است.

مناطق آزاد ، ناکارآمد هستند

اقتصاددان کشور گفت: مناطق آزاد در دنیا با هدف ترویج سرمایه‌گذاری ایجاد می شوند چراکه قواعد اداره اقتصادی آن سهل‌تر از سرزمین مادری است بطوریکه سرمایه خارجی جذب می‌شود و نیروی کار از سرزمین مادری به به مناطق گسیل شده و با صدور مواد خام سرزمین مادری محصولات تولید شده و به کشورهای دیگر صادر می شود.

اقتصاددان برجسته کشور معتقد است نه‌تنها در اغلب مناطق این اهداف محقق نشده بلکه به‌عنوان‌مثال در منطقه آزاد قشم که قرار بود در پنج سال 500هزار شغل ایجاد شود در ۱۰ سال فقط 24هزار شغل ایجاد شده است.

وی افزود: سهم واردات از مناطق آزاد در چهار سال برنامه چهارم ۸۶ درصد و سهم صادرات فقط ۱۴ درصد بود و درحالی‌که از سال ۷۳ تا ۸۳ ایرانی‌ها بیشتر به مناطق آزاد سفر کرده اند سهم گردشگری خارجی فقط ۳.۴ درصد بوده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت به جای حل مشکلات مناطق اقتصادی موجود، راه‌اندازی ۱۱ منطقه آزاد دیگر را نیز در برنامه دارد گفت:متاسفانه در مجلس نیز راه اندازی 8 منطقه آزاد  پیشنهاد شده است.

توکلی خاطر نشان کرد: متأسفانه در مناطق آزاد نه‌تنها حمایت از نیروی کار نمی‌شود بلکه برخی قوانین نیز رعایت نمی‌شود و اگر این موضوع حل نشود در سایر مناطق نیز ادامه خواهد داشت.

وی آسیب دیگر در اقتصاد کشور را تکیه فزاینده بر درآمد نفت عنوان کرد و افزود: بعد از جنگ در تمامی دولت‌ها این اتکا مشاهده می‌شود، بطوریکه در وضعیت فعلی احتمال بروز بیماری هلندی در کشور وجود دارد.

رکود تورمی نتیجه بیماری هلندی است

اقتصاددان کشور بابیان اینکه بیماری هلندی اولین بار در هلند بعد از کشف چاه‌های نفت اتفاق افتاد، گفت:این  بیماری تزریق بی‌حساب ارز نفتی به اقتصاد ملی است و نتیجه آن رکود تورمی است.

توکلی تخریب بخش تولید کالاهای قابل تجارت و تورمی که از بخش غیر قابل تجارت به‌کل اقتصاد سرایت می‌کند را از عوارض این بیماری دانست و افزود: در دوران پهلوی، شاه این اشتباه را کرد که به زیان کشاورزان تمام شد.

وی به دوران احمدی نژاد اشاره کرد و گفت:در آن زمان مشکل ما با دولت نه اعتماد بلکه استدلال بود، هشدارهای  رکود تورمی مورد توجه قرار نگرفت و الان هم خطر بروز دوباره آن است.

فساد اقتصادی زیاد در بدنه دولت،موجب کاهش اشتغال کشور شده است

نماینده مجلس در تشریح ابعاد  تأثیرگذار در امر اقتصاد کشور به موضوع فساد اشاره کرد و گفت: فساد استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی است و باعث انحراف در تخصیص منابع و کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود.

توکلی ازجمله دلایل کاهش اشتغال و سختی پیدا کردن کار در کشور را وسعت فساد دانست و افزود: نقض موازین شایسته‌سالاری مهم‌ترین عامل فساد است.

وی با اشاره به سال 61 و سمت  خود بعنوان سخنگوی دولت اشاره کرد و گفت:در آن مقطع چون دروغ مفهومی نداشت مردم به راحتی حرف دولت را قبول داشتند.

 هیچ‌چیز به‌اندازه ظلم حکومت‌ها را ساقط نمی‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود به بیان قالب‌های فساد اقتصادی پرداخت و گفت:رفیق‌بازی، تبار گرایی، حمایت ویژه، ویژه خواری و تجارت نفود  از جمله قالب های فساد اقتصادی است.

توکلی از پدیده شهرام جزایری بعنوان نمود این فساد نام برد و تصریح کرد: حمایت شهرام جزایری از ستادهای انتخاباتی مصداق همین تجارت نفوذ بود.

این اقتصاددان "فساد سیستمی" را نوع دیگری از فساد برشمرد و گفت: در این نوع از فساد خود دستگاه مقابله گر با فساد دچار فساد می‌شود.

توکلی افزود: جرم یقه‌سفید حاصل فساد سیستمی است بطوریکه افراد، با نفوذ خود به بدنه سیستم علاوه بر تطمیع مسئولان مورد نظر به اهداف شوم خود دست پیدا می کنند.

وی جرم یقه‌سفید را مصداق غارت بدون خشونت و سرقت اموال مردم از خانه آنان بدون ورود به خانه آن‌ها دانست و افزود: جرم دیگر فساد در مجاری تصمیم‌گیری است.

وی مصداقی از این جرم را در مجلس فعلی دانست و اظهار داشت: متأسفانه نمی‌گذارند تصمیمات درست اتخاذ شود و برخی نمایندگان با مخ زنی، گروهی که تسلط ندارند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه  فساد اقتصادی سمی است که مثل خوره به جان جامعه افتاده است گفت: اگر روش قاعده کشور به‌قاعده علم و عمل متکی نشود، تبار بازی در انتخابات کنار گذاشته نشود و کشمکش جای خود را به اتحاد ندهد رفع تحریم‌ها هم نمی‌تواند معجزه کند.

توکلی از راه‌اندازی سایتی تحت عنوان www.daad.ir به همراه دو تن از سیاستمداران جهت مبازره با فساد خبر داد و افزود: با این کار به دنبال شفافیت و ایجاد عدالت اقتصادی در جامعه هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد