سرویس: اصلاندوز
کد خبر: 48612
|
10:58 - 1394/10/28
نسخه چاپی

سبک فرزند پروری والدین و تاثیر آن بر رفتارهای فرزندان

سبک فرزند پروری والدین و تاثیر آن بر رفتارهای فرزندان
فرزندپروری،به شیوة غالب بر تربیت فرزندان از سوی والدین اشاره داشته و بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان تأثیر به سزایی دارد.

به گزارشخبرنگاربه نقل ازارس تبار،در متون و احادیث اسلامی نیز به شیوة تربیت فرزندان از دیدگاه معصومین(ع) اشاره شده است. روش فرزند پروری و روش تربیتی والدین بر جنبه ­های مختلف رشد فرزندان آنان تاثیر می­گذارد.در واقع پایه و اساس فرزندپروری مبین تلاشهای والدین برای کنترل و اجتماعی کردن کودکانشان است.

همه والدین در تعلیم و تربیت و نظارت بر فرزندان نقش اولیه را به عهده دارند. بنابرین ،آشنایی والدین با روشهای فرزند پروری کارآمد و به کارگیری آن در تربیت فرزندان می­تواند از بروز مشکلات رفتاری و تحصیلی آنان پیشگیری کرده و به آرامش والدین کمک کند.

شیوه های فرزند پروری:

1. والدين قاطع واطمينان بخش:والدين اين الگو ‌معمولا با فرزندشان با محبت هستند و ضمن كنترل منطقي فرزندشان از آنان توقع رفتار عاقلانه و منطقي دارند.

2. والدين مستبد و ديكتاتور:در اين الگو ، والدين بر اعمال قدرت و انضباط اجباري تاكيد مي كنند. و كمتر با آنان گرم و مهربان هستند.افرادي كه در اين خانواده ها بزرگ شده اند در ظاهر حالت تسليم و اطاعت از خود نشان مي دهند،ولي در واقع دچار هيجان و اضطراب هستند.

شیوه تربیت خانواده « آزاد منش » :یکی از شیوه هایی که خانواده ها در تربیت فرزندان خود اتخاذ می کنند شیوه آزادمنشی است .برخی از اولیاء با الگوبرداری از روش تربیت خود ویا مقابله با روش تربیتی که خودشان بر اساس آن رشد یافته اند چنین روشی را اتخاذ می کنند . در این روش اولیاء با دادن اختیارات به کودک ، او را در مسیر تعلیم و تربیت آزاد می گذارند .

شیوه تربیتی خانواده «متعادل»:خانواده هایی که روش میانه و معتدلی در تربیت به کار می­گیرند و با فرزندانشان به خوبی ارتباط برقرار می کنند فرزندان این گونه خانواده ها از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند و در اجتماع ضمن رعایت مقررات به خوبی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند .

شیوه تربیتی خانواده «دیکتاتور»:در خانواده های دیکتاتور (زورگو) یک نفر به عنوان حاکم خانواده است و هر حرکتی در خانواده باید با رضایت او انجام گیرد . بنابراین فرزندان آنها در یک محیط مسموم رشد می کنند و از اختیارات کمتری برخوردارند و گاهی حق تصمیم گیری برای خصوصی ترین مسایل فردی خود را ندارند.

فرزندان از نظر شخصیتِ اجتماعی و هویت فرهنگی یکسان تربیت نمی شوندبطورکلی ویژگیهایی نظیر پذیرش ،ابراز محبت و مراقبت از فرزندان ،آنان رادر مقابل ابتلا به مشکلات رفتاری مصون می­دارد و ویژگیهایی چون طرد کردن ،خصومت،کتک زدن ، مراقبت بیش از حد با آسیب های روانی فرزندان رابطه دارد .

شیوه های آزاد و دیکتاتور به سبب رعایت نکردن اعتدال ،آثار نامطلوبی بر تربیت فرزندان دارد؛ از این رو با قاطعیت می­توانگفت که شیوه های مناسبی  برای تربیت و هدایت فرزندان نیستند.ولی شیوه متعادل با ویژگی های مثبت فراوان ،تضمین کننده­ی پرورش توانایی ها و رساننده ی فرزندان به خودشکوفایی و کمال است.

شهره عزیزی-کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد شهرستان پارس‌آباد

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد