سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 51538
|
12:36 - 1395/01/23
نسخه چاپی

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

یک لحظه غفلت و تکبر، انسان را به نابودی می‌کشاند

یک لحظه غفلت و تکبر، انسان را به نابودی می‌کشاند
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل،گفت: گرفتار شدن در رذایل انسانی در یک لحظه می تواند موجب غضب خداوند متعال شده و انسان را به نابودی بکشاند.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازابصارنیوز،آیت الله سید حسن عاملی شب گذشته در درس اخلاق دانشجویی در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی که با حضور پرشور اساتید و دانشجویان دانشگاه های اردبیل برگزار شد به مسئله افعال وجودی انسان پرداخت و گفت: تمام افعال و اعمال انسان در لحظه مرگ انسان در برابر چشمانش مجسم شده و موجب راحتی و یا سختی لحظات احتضار می شود.

نماینده ولی فقیه در استان علم اخلاق را بزرگترین علم ها دانست و گفت: در واقع اخلاق علمی است که لازم است همگان از ان بهره مند شوند تا به سعادت برسند.

وی با بیان اینکه اخلاق دارای ماهیت و برکات است افزود: این اعمال و رفتار انسان است که موجب بروز برکات در زندگی انسان می شود.

امام جمعه اردبیل به جودت افعال انسان اشاره کرد و گفت: جودت افعال، اعمال و رفتارهایی هستند که از انسان به عنوان  ماهو انسان صادر می شود.

وی با بیان اینکه انسان در افعالی چون خوردن و خوابیدن با حیوانات شریک است، افعالی چون حیا،ایثار، مقدم کردن دیگران بر خود، اقدام علیه خود را مختص و ویژگی انسان عنوان کرد و گفت: افعالی چون تواضع، فروتنی موجب برکات در انسان می شود.

عاملی افزود: به گفته علمای علم اخلاق فضیلت ها در مرحله برکات بدست می آید.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: انسان باید طوری تربیت و پرورش پیدا کند که با تغییر شرایط و حدوث حوادث تغییری در اعمال و رفتار او حاصل نشود.

عاملی در ادامه سخنان خود به بحث  حبس نفس پرداخت  و با بیان اینکه حبس نفس در انسان هیجان ایجاد می کند گفت: بهترین حالت حیا در انسان این است که انسان از خودش حیا کند.

وی افزود: شرف انسان ایجاب می کند که خود انسان ارزش های اخلاقی را رعایت کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه برکات اخلاقی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است،گفت: برخی از این برکات حتی موجب ازدیاد رزق و روزی در زندگی انسان می شود.

عاملی حلم را یکی دیگر از برکات علم اخلاق در انسان توصیف کرد و گفت:  تقویت ویژگی حلم در انسان موجب کنترل احساسات و خویشتن داری در فرد می شود.

وی افزود: وقتی انسان سبک شد، غرورش به راحتی در برابر اهانت ها و سختی ها شکننده می شود،بنابراین نمی تواند در برابر مشکلات خویشتنداری کرده  و به سختی خواهد افتاده و دچار رذیلت های اخلاقی می شود.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رذیلت های اخلاقی بزرگ و کوچک نمی شناسد، گفت: ائمه معصومین در طول تاریخ راهکارهایی برای معالجه رذیلت ها ارائه داده اند. برای مثال در برابر رذیلتی چون منیت،کسب تواضع و فروتنی دستور داده شده است.

عاملی در ادامه سخنان خود در خصوص اخلاق به آیات قرانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: قران کریم در زمینه اخلاق آیات کمر شکنی دارد.

وی به فن حیا پرداخت و گفت: همه چیز در یک لحظه اتفاق می افتد و گرفتار شدن در رذایل انسانی در یک لحظه می تواند موجب غضب خداوند متعال شده و انسان را به نابودی بکشاند.

امام جمعه اردبیل وجود دختر بی حجاب و پسر بی نماز در خانه را عامل استجابت نشدن دعای والدین دانست و گفت: خانواده ها باید در همه حال موجبات فضای معنوی در محیط خانه و بیرون را فراهم کنند تا سعادتمند شوند.

وی آثار و برکات فضای معنوی ماه مبارک رمضان و تأثیر آن در زندگی مردم را یادآور شد و تصریح کرد: چون در ماه مبارک رمضان شیاطین در غل و زنجیر قرار میگیرند این فضای معنوی در جامعه حاکم می شود.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه ایجاد فضای معنوی در جامعه را ضروری دانست و گفت: ما باید فضای جامعه را همواره در حالت معنوی نگه داریم تا شیاطین با قرارگرفتن در غل و زنجیر نتوانند رذایل اخلاقی در جامعه را ترویج دهند.

امام جمعه اردبیل حالت سخت و دردناک احتضار انسان (حالت مرگ) را یاداور شد و گفت: حضور شیاطین عدیده، ملائکه رحمت، حضرات معصومین، عمل خود انسان و خود انسان در حالت جان دادن را حالت احتضار می گویند.

عاملی دروغ و حب و بغض انسان در زندگی اش را از عوامل خیانت در عمر خود دانست و تدکید کرد: اعمال و رفتار انسان در حالت احتضار متجسم شده و انسان به ماهیت واقعی که برای خودش در زندگی دنیوی درست کرده پی خواهد برد.

وی سخنان عالمان علم اخلاق را متذکر شد و خاطر نشان کرد: هرگونه زندگی کنید همانگونه خواهید مرد و آنگونه که میمیرید، همانگونه نیز در قیامت زنده خواهید شد.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه تأکید کرد: تمام اعمال زندگی انسان در حالت احتضار خود را نشان خواهد داد پس مواظب اعمال و رفتار خود در زنگی باشید و بگونه ای عمل نکنید که موجب پشیمانی شما در محضر خداوند متعال شود.

عاملی از دانشگاهیان خواست قبل از اینکه ملک الموت برای بریدن علقه های تو و دنیا حاضر شود، خودت این علقه ها و تعلقات دنیوی را در وجودت از بین ببر و به عبارتی قبل از اینکه بمیرید، بمیرید.

وی تعلق به ریاست و حقوق دنیوی را از جمله مهمترین تعلقاتی دانست که انسان باید قبل از اینکه بمیرد باید آنها را از خود دور کند تا احتضار راحت تری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: حالت هایی چون کارهای نامشروع، غیبت، بهتان، ربا، رشوه نه تنها موجب تلعق به دنیا را فراهم می کند بلکه موجب لعن ملائکه و  عذاب شدید هنگام احتضار در انسان را بوجود می آورد.

استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه قبر تنها جای 2 متری که گورکن می‌کَند نیست، تصریح کرد: در واقع  این اعمال انسان است که قبر انسان را بوجود می آورد.

عاملی در پایان سخنان خود با یاداوری اینکه شیطان 6000 سال معلم اخلاق ملائکه بود، تأکید کرد: یک لحظه غفلت و تکبر، تمام رشته ها را از بین برد.

وی از دنیا بعنوان رَحِم مادر نام برد و افزود: علم اخلاق قلم هنرمندی است که انسان می تواند با بهره گیری از آن چهره برزخی خودش را با تقویت برکات و از بین بردن رذایل را ترسیم کند.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد