کد خبر: 52488
|
12:08 - 1395/02/23
نسخه چاپی

فراموشی یادمان شهدای گمنام نیر در غبار روزمرگی مسئولان + تصاویر

فراموشی یادمان شهدای گمنام نیر در غبار روزمرگی مسئولان + تصاویر
حدود 22 ماه از تشییع و تدفین سه تن از شهدای گمنام در شهرستان نیر می گذرد اما هنوز پیشرفت زیادی در ساخت یادمان و مقبره‌ای در خور شأن این شهیدان مشاهده نمی شود و باید باز گفت شهدا شرمنده‌ایم.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازنیریمیز، از روزی که کار آماده‎سازی تپه مشرف به نیر برای تشییع و تدفین سه پرستوی خونین بال گمنام در سالروز شهادت امام هادی(ع)در اردیبهشت 92 تمام شد و مراسم به اتمام رسید، اقدامات موثری در این محل معنوی که حالا متبرک به حضور مسیحائی سه عاشق گمنام است، انجام نشده است، گو اینکه گمنامی و مهجوری باید حتی در مقبره‌ی ایشان هم نمود پیدا می‌کرد.
 

زمانیكه زمینهای تفتیده بیابانهای جنوب و دره های عمیق غرب ایران در گیرودار خلق كم نظیرترین حماسه های دلاورمردان عاشق دین و میهن اسلامی، پیكر پاك این عزیزان را در خود پنهان می كرد شاید به فكر كمتر انسانی می رسید كه خداوند دانا در این كار، حكمت بزرگی را قرار داده است.

 

 

 
حكمتی كه نیاز به گذشت زمان داشت تا اسرار نهفته آن با گذشت دو سه دهه از شروع و پایان یكی از حساس ترین و كم نظیرترین برهه تاریخ پر فرود و فراز این سرزمین كهن برای مردم مومن و دلاور آن و نیز سایر انسانهای ساكن در نقاط دور و نزدیك كره زمین آشكار گردد.
 
چه سری داشت كه پیكر جمع كثیری از شهیدان گرانقدر در عملیاتهای مختلف دوران دفاع مقدس و در جریان دفاع از دین مبین اسلام و تمامیت ارضی كشورمان مفقود و حتی پلاكهای شناسایی این عزیزان نیز گم شوند و چشمان گریان مادران و خواهرانشان را در طول سالیان دراز در انتظار بازگشت دلبندانشان بگذارد؟
 
 
اكنون كه سالها از پیروزی غرور آفرین ملت قهرمان و انقلابی ایران و سپاهیان اسلام در جنگی نابرابر كه به سركردگی نظام سلطه، زیاده خواه و ستمكار و با حمله مستقیم و همه جانبه نظامی ایادی آنان بر كشورمان تحمیل گردید می گذرد به درستی پاسخ این سوال را كه چه حكمتی در مفقود شدن پیكر شهدای عزیزمان وجود داشت می یابیم.
 
آری تقدیر این بوده است كه این شهدا به محض نوشیدن شربت شیرین شهادت جسم مطهرشان به شكل گمنام بماند و با پایان دوران دفاع مقدس برای حداقل چندین دهه هر از گاهی پیكر گرانقدر تعدادی از این عزیزان در مناطق عملیاتی بیابانها و هورهای تفتیده جنوب و یا در دره ها و كوهستانهای سخت گذر غرب كشورمان براثر جستجوهای انجام شده كشف شوند و با انجام مراسم باشكوه تشییع و به خاكسپاری ، عطر معنویشان در فضای شهرها و روستاهای مختلف كشورمان بپیچد.

 


 

هرچند خاطره ها و نام ارزشمند دوران دفاع مقدس هرگز از یادها فراموش نخواهد شد و چون برگ زرینی در تاریخ كشورمان و در تاریخ جهان ماندگار خواهد ماند ولی باتوجه به گذشت زمان و عوض شدن نسل ها، خداوند متعال چنین مصلحت دانسته كه نسل فعلی نیز از فیوضات معنوی شهدای گرانقدر بی بهره نمانند.
 
حال هر چه زمان می‌گذرد، غربت این شهیدان نازنین نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر زمان دفن این عزیزان و اتفاقات مربوط به محل دفن سه شهید دفاع مقدس را مرور کنیم، خواهیم دید که تعصب و غیرت ما نیز نسبت به این مسئله روز به روز کمتر و کمتر شده است. چرا که با وجود گذشت حدود 22 ماه از دفن این گل‌های فاطمی اقدامات شایسته ای برای  ساماندهی مزار ایشان نیفتاده است.
 
شهدایی که عموم مردم شهرستان نیر علی‌الخصوص نسل جوان منطقه برای حضور آنها در این وادی لحظه شماری می‌کردند.
 


 

اگر چه اقدامات اولیه ساخت یادمان شهدا صورت گرفته است و به واسطه نهاد های دولتی و یا به صورت خودجوش و مردمی توسط بعضی از هیئت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی در زمان‌های مختلف درآن مکان مقدس ترتیب داده می‌شوند؛ با این حال خواسته بسیاری از شرکت کنندگان این برنامه‌ها از مسئولان تسریع تکمیل بنای یادمان و مقبره‌ای در خور شأن این شهیدان عزیز است.
 
 
زيارتگاه شهداي گمنام امروزه به محلي براي حضور ارادتمندان به شهداء تبديل شده است، یادمان شهداي گمنام كه مي‌تواند به عنوان يك فضاي معنوي و فرهنگي در نیر مطرح شود، چرا بعد از گذشت 22 ماه همچنان مورد غفلت قرار گرفته است؟ انگار شهدا بايد همچنان گمنام بمانند و كسي به فكر آنها نباشد.

 
 
 
چون اگر قرار بود با آمدن این شهدا به شهرمان اینگونه با آنها برخورد کنیم و فراموششان کنیم بهتر بود در همان بیابان‌های مناطق عملیاتی و جبهه‌ها می‌ماندند. مگر فراموش کرده‌ایم این فرموده امام راحل را در وصف شهدای گمنام که فرمودند: «سلام من بر مفقودین عزیز که مونسی جز نسیم صحرا و پناهگاهی بجز مادرشان حضرت زهرا(س) ندارند.»؟!
 

ای کاش فراموش نکنیم که آرامش و آسایش امروزمان را مدیون چه کسانی هستیم.
رفتن به جهاد نفس کاری است بزرگ
از جبهه گریختن گناهی است بزرگ
مـا بـرسـر پست انقـلابیـم هــنوز
خفتن سرپست اشتباهی است بزرگ
 
لازم به ذکر است شهرستان نیر با تقدیم 93 شهید، بیش از 100جانباز، 14 آزاده و بیش از 10 هزار رزمنده، سابقه درخشانی در دفاع از حریم اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب اسلامی دارد.

 
 


 

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد