سرویس: نیر
کد خبر: 53699
|
12:07 - 1395/03/26
نسخه چاپی

اقتصاد مقاومتی در شهرستان نیر از اقدام تا عمل

	اقتصاد مقاومتی در شهرستان نیر از اقدام تا عمل
با توجه به تاکید رهبر فرزانه بر توجه و بهره مندی از توان های بومی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل، مهمترین توانمندی ها و استعداد های بالقوه شهرستان نیر در این یاداشت مطرح می شود.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازنیریمیز، حضرت آیت االله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاستهاي کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروي از الگوي علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادي علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران هاي رو به افزایش جهانی، الگویی الهام بخش از نظام اقتصادي اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را براي نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادي در تحقق حماسه اقتصادي فراهم کند.
 

با توجه به تاکید رهبر فرزانه بر توجه و بهره مندی از توان های بومی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل، مهمترین توانمندی ها و استعداد های بالقوه شهرستان نیر در این یاداشت مطرح می گردد در صورت توجه و احساس نیاز از طرف مسئولین محترم می توان در طی سلسه مقالات بطور مفصل به این قابلیت های شهرستان پرداخت.
 

شهرستان نیر در 31 کیلومتری غرب مرکز استان در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز قرار دارد. این شهرستان از تاريخي درخشان برخوردار بوده است. نير يكي از شهرهاي تاريخي و قديمي آذربايجان است.
 
آثار بدست آمده از دوره ي اورارتوها ( دوره ي معاصر مادها ) كه به خط ميخي بر روي سنگ نبشه اورارتي در روستاهاي تابعه نشان قدمت و حضور سرداران اورارتي را در اين منطقه حاصلخيز و زيبا نشان مي دهد.
 
اين سنگ نبشته ها هم اكنون در روستاهاي شهرستان از جمله دابانلو، ويرسق و قره تپه و آثار آتشكده هاي مهم چون آتشكده نير اعظم، صايين، ايرينجي و جوراب و همچنين نشانه هاي آيين ميترائيسم در روستاي اباذر و آثار متعلق به هزاره سوم قبل از ميلاد در بويني يوغون روستاي كورعباسلو و قبرهاي متعلق به قرون 8 و 9 قبل از ميلاد در روستاي قره شيران و معماري منحصر بفرد غار نظامي گلستان نشان از غناي فرهنگي و تاريخي شهرستان نير دارد به طوري كه كثرت معماري هاي خاص صخره‌اي در منطقه و اشارات منابع تاريخي اعم از سالنامه‌هاي آشور و اورارتو و متون هخامنشي به اين موضوع نشانگر قدمت تاريخي هزاران ساله اين منطقه است که بخشي از كارنامه درخشان تاريخ قبل از اسلام اين منطقه را شامل مي شود. 
 
اگر چه ظاهرا منطقه نير نيز همچون ساير مناطق آذربايجان در دوره خلافت عمر بن خطاب بدست اعراب مسلمان فتح گرديد و لكن در سال 210 ه – ق علي بن مر در نير اعلام استقلال كرده و به مدت پنج سال دولت مستقلي را در اين ناحيه تشكيل داد.
 
بدين ترتيب مي توان گفت كه اين دولت از نخستين دولت هاي ايران بعد از اسلام بوده است كه در نير روي كار آمد. 85 اثر تاریخی نیر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. علاوه بر ثبت این تعداد 215 اثر شناسایی شده نیز در این شهرستان وجود دارد. ضمناً قرار گرفتن خطوط فرعی جاده تاریخی ابریشم از آن نشانگر رونق آن در دوره های گذشته است.

شهرستان نیر از نظر گردشگری جایگاه مهمی در استان اردبیل دارد به طوری که از مجموع 37 منطقه نمونه گردشگری استان 7 منطقه نمونه گردشگری در جوار هم در شهرستان نیر واقع شده است و بعد از اردبیل شهرستان نیر از این حیث در رتبه دوم استان قرار دارد.
 
این شهرستان 17 درصد از سهم مناطق نمونه گردشگری استان را در اختیار دارد. با توجه به این که گردشگران شمال‌غرب کشور اغلب از این دروازه ورودی استان وارد مناطق مختلف شده و از جلوه‌های زیبای نیر؛ سرعین و اردبیل بهره‌مند می‌شوند، ‌ضرورت دارد زیرساخت‌های گردشگری در مناطق مختلف شهرستان نیر توسعه و تقویت شود.
 
از جمله این زیرساخت‌ها مناطق نمونه گردشگری بولاغلار، نوالار، آب‌های گرم معدنی و همچنین آثار و ابنیه‌های تاریخی است. سالانه بیش از دو تا سه میلیون گردشگر از زیبایی‌ها و مواهب خدادادی این شهرستان بهره‌مند می‌شوند که بهتر است با نگاه جامع در این زمینه برنامه‌ریزی شود. با فراهم شدن امکانات و زیرساخت‌ها انتظار می‌رود زمینه مساعد برای حضور همه‌جانبه گردشگران و مسافران فراهم شده و یک ظرفیت مطلوبی را در پیشبرد امور شاهد و ناظر باشیم.
 

در این شهرستان 20 چشمه آب گرم از دل زمین می جوشد. این شهرستان از حیث داشته های چشمه های آب گرم رتبه دوم استان را بعد از سرعین دارا است. با وجود اینکه شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه های آب های معدنی را در بطن خود گرد آورده است، اما غفلت از این امکان موجب شده تنها تعداد اندکی از چشمه های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد که می توان از آن جمله به مجموعه آبدرمانی قینرجه اشاره کرد.
 
در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی برای احیا و مدرن‌سازی آب‌های گرم و معدنی و شهرک تخصصی آب در این شهرستان صورت گرفته به طوری‌که هم اکنون نیز با حضور سرمایه‌گذاران منابع عظیم آب‌های گرم و سرد معدنی این شهرستان در حال آماده شدن برای بهره‌برداری به شکل مدرن و نیمه مدرن است که انتظار داریم این ظرفیت‌ها همچنان احیا شود.
 
استفاده از ظرفيت هاي بخش گردشگري به منظور اشتغالزايي و توسعه همه جانبه شاه کلید حل مشکل بیکاری شهرستان است و باید تلاش شود با برنامه ریزی دقیق و جذب سرمايه گذار بخش خصوصي و توسعه زيرساخت ها زمینه توسعه همه جانبه در بخش های مختلف را فراهم آورد.
 

 در زمينه ي ژئوترمال هم مركز انرژي هاي نو از سال 72 با جمع آوري كليه مطالعات پراكنده ي گذشته و انجام مطالعات بعمل آمده در منطقه ي بوشلي اقدام به حفاري كرده است.
 
پس از حفاري 3 حلقه چاه گمانه براي تعيين مشخصات زمين شناسي عمقي منطقه و تعيين گراديانت حرارتي؛ نتايج اميد بخشي بدست آمد. 
 
پس از حفاري سه چاه گمانه، چاه شماره ي 2 به نتيجه ي مطلوب رسيد و پس از رسيدن به عمق 71 متري به مخزن بخار و آب داغ فشرده برخورد شد كه اين بخار و آب داغ بيش از 15 متر از زمين فوران كرد و دماي مخزن آن حدود 110 درجه ي سانتيگراد است. اين مخازن در سنگ هاي آهگي متعلق به دوران اول زمين شناسي است. بررسي سطحي و عمقي كه توسط عمليات زمين شناسي و ژئوفيزيكي انجام شده نشان داده كه اين مخزن آهكي بيش از 100 كيلومتر مربع در زير زمين گسترش داشته است. این مطالعات نشان می دهد که ریشه تمامی آبگرم های منطقه در این مخزن آهکی است.
 

محدوده بولاغلار به عنوان یک تفرجگاه اکوتوریسم و پیک نیکی از نظر گردشگری قابل توجه است. باید توجه داشت که این محدوده بیشتر عملکرد اکوتوریستی دارد و امروزه فقط می تواند مسافران عبوری را برای ساعاتی به کناره های آن برای استراحت و تفریح بکشاند. بولاغلار مجموعه ای از چشمه های متعدد بادبی بالا در یک محدوده نه چندان وسیع قرار دارد. آب تمام چشمه ها در مسیر کوتاهی به یکدیگر پیوسته و از طریق نیر چای ( رودخانه آغلاغان) که از شهر نیر می گذرد به بالخلوچای تخلیه می شود.
 
این محدوده به سبب نزدیکی به شهر نیر یکی از نقاط بالقوه جهت توسعه گردشگری در شهر نیر می باشد. مساحت منطقه 285 کیلومتر مربع است که در حدود یک پنجم مساحت نیر را شامل میشود. این منطقه با وجود داشتن مناطق بکر و دیدنی و استخر پرورش ماهی و همچنین برگزاری جشنواره آش و مراسم سنتی چشمه باشی در چهار شنبه سوری همه ساله مسافران زیادی را جذب خود می کند.

 
چشمه سار بولاغلار در سال 85 با مصوبه به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه ملی مورد تصویب دولت قرار گرفته است.
 
 
سد یامچی در 5 کیلومتری شهر نیر قرار دارد، اطراف سد یامچی و طبيعت زيباي اطراف آن مكاني مناسب براي گردشگری ،تفريح و استراحت به وجود آورده است. با ایجاد تاسیسات گردشگری در حاشیه سدیامچی و قایقرانی، این منطقه به جهت قرارگرفتن در کنار  بزرگراه نیر به اردبیل و واقع شدن در ورودی استان و نزدیکی به شهر توریستی سرعین و دامنه های سر سبز سبلان و چشم انداز زیبا  در صورت سرمایه گذاری می تواند به رونق اقتصادی منطقه بیانجامد.

 
تردد روزانه 30 هزار دستگاه خودروی کوچک و بزرگ در عید نوروز و تعطیلات تابستانی نمایانگر اهمیت نیر به عنوان پل ارتباطی استان اردبیل با مناطق شمالغرب کشور است. البته باید خاطر نشان کرد که شهر نیر سال هاست به دلیل عدم وجود جاده کمربندی با مشکل ترافیک سنگین دست به گریبان است و تردد خودروهای سنگین در داخل شهر به هر از گاهی شاهد حوادث تلخ و ناگواری از جمله تصادف است.
 
این شهرستان با وجود برخورداري از منابع عظيم آبي، معدني و مناطق متنوع تاریخی و گردشگری تاكنون ناشناخته مانده است. نیر برخلاف ذهنیت های ایجاد شده محروم نیست بلکه مظلوم است بدین معنا که از سرمایه ها، منابع و توانمندی های طبیعی و انسانی  آن به خوبی استفاده نشده است.
 
 
مزیت ها و قابلیت های توسعه شهرستان نیر
1- برخورداری از جاذبه های طبیعی، فرهنگی، تاریخی خصوصا آبهای گرم به عنوان بستر توسعه ی فعالیتهای گردشگری در شهرستان
2- وجود منابع غنی مرتعی، پوشش گیاهی برای توسعه ی فعالیت های دامداری، زنبور داری
3- وجود آب های سطحی بعنوان زمینه ی مناسب جهت توسعه ی فعالیت های پرورش ماهی سرد آبی در اکثر نقاط شهرستان
4- بالا بودن تعداد دامهای کوچک و بزرگ برای توسعه ی صنایع تبدیلی و لبنی در شهرستان بویژه با انتخاب نژاد های پربازده و اصلاح نژاد های بومی
5- نزدیکی به مرکز استان به عنوان بازار مصرف و تامین کننده ی کالا و خدمات مورد نیاز شهرستان
6- وجود منابع غنی ( تراورتن، پوزولان، سنگ چینی، گچ خاکی، سنگ لاشه، پوکه ی معدنی، سنگ سیلیس و دیاتومه معادن ماسه ) در سطح شهرستان جهت استخراج استخراج فرآورده های معدنی و ایجاد صنایع مکمل و زنجیره ای آن
7- برخورداری از منابع و انرژی های نو ( زمین گرمایی برجلو ) جهت تولید برق و سایر مصارف صنعتی
8- وجود تنوع و تکثر در گونه های گیاهی و جانوری بعنوان زمینه توسعه صنعت زیست فناوری
9-  گذر خط لوله ی اصلی گاز از مرکز شهرستان به عنوان زمینه ی توسعه ی صنعت بخصوص صنایع شیمیایی و پتروشیمی
10- برخورداری از تنوع کشت محصولات کشاورزی نظیر حبوبات، سیب زمینی، علوفه، شبدر، یونجه، بذر چغندر قند گندم و جو و .......
10- وجود زمینه های مناسب جهت توسعه ی صنایع پشتیبانی حمل و نقل از جمله صنایع خودرو سازی
11- وجود نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر بومی
12- همجواری با استان آذر بایجان شرقی جهت بهره مندی از مزیت ها و قابلیت های اقتصادی و زیر بنایی آن جهت رشد و توسعه ی شهرستان
13 - وجود زمینه ی های مناسب جهت تولید و تامین خوراک دام و علوفه در جهت افزایش پروتئین از فرآورده های دامی با هدف امنیت غذایی در شهرستان و استان
14 - دسترسی به خدمات زیر بنایی آب، برق، گاز، تلفن در اکثر نقاط شهرستان
15 - وجود انواع زیادی از گیاهان دارویی و زمینه ی مساعد برای ایجاد دانشکده ی گیاه پزشکی
16- وجود آب های معدنی سرد و چشمه های فراوان در دامنه های سبلان و بزغوش و توان ایجادشهرک های تخصصی آب و توسعه ی مجتمع های آب معدنی
17- زمینه ایجاد کارگاه های بسته بندی عسل طبیعی سبلان
18 - استعداد جذب سرریز جمعیتی اردبیل به دلیل نزدیکی به آن و وجود زمین های زیاد و ارزان قیمت
19 - استعداد ایجاد و توسعه ی شهرک صنعتی در سطح وسیع به دلیل وجود زمین های مورد نیاز و امکانات زیر ساختی مناسب و اشباع شهرهای اردبیل و نمین از این جهت
20 - مهمترین منطقه جهت ایجاد و توسعه ی  هتل ها، اقامتگاه ها و مهمان پذیر ها به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ی بین المللی و مساعدت های آب و هوایی بصورت ییلاقی در فصل گرم و مناسب برای بازی های زمستانی از جمله اسکی و ورزش های کوهنوردی و صخره نوردی و همچنین مجتمع های آبگرم در منطقه
21 - مهمترین منطقه جهت اردو زدن تیم های مختلف ورزشی در فصل گرم به دلیل مساعدت های آب و هوایی و وجود امکانات ورزشی در سطح خوب در مجتمع ورزشی تختی
 22 - مناسب برای برگزاری اردوهای علمی دانشجویان به دلیل وجود آثار زمین لغزش های قدیمی و جدید در مسیر جاده،  آثار زلزله 75، وجود چشمه سارهای ابگرم و آبسرد معدنی فراواوان در منطقه؛ تنوع گیاهان دارویی و آثار تاریخی غنی
23- قابلیت برگزاری و توسعه جشنواره های ملی، استانی و محلی از جمله جشنواره آش، مراسم چشمه باشی چرشنبه، روز طبیعت و جشنواره عسل طبیعی
24- قابلیت گسترش مراکز علمی و دانشگاهی به دلیل واع شدن در جاده ترانزیتی و دسترسی اسان
25 – وجود بهترین ییلاق ها ،کوهها و دامنه های صخره ای برای ایجاد و توسعه طیبعت گردی؛ کوه نوردی؛ صخره نوردی و ورزش های زمستانی
 
یوسف اسماعیلی نیری
استاد دانشگاه و رئیس دانشگاه ازاد اسلامی مرکز نیر

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد