سرویس: نیر
کد خبر: 54979
|
09:56 - 1395/04/27
نسخه چاپی

گردشگری روستایی راهبردی برای توسعه شهرستان نیر

گردشگری روستایی راهبردی برای توسعه شهرستان نیر
توسعه مناطق روستایی یک ضرورت بنیادی برای توسعه محلی، منطقه ای و ملی است و در هر سرزمینی به برنامه ريزی منسجم و هماهنگ نيازمند است که می تواند مهمترين هدفهای توسعه را تحقق بخشد و نیز راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازنیریمیز، طی نيم قرن گذشته فعاليتهای گردشگری ابعاد گسترده ای به خود گرفته است و هر سال بر تعداد مسافرانی که با انگيزه های مختلف سفر می کنند افزوده می شود.
 
در اين ميان گردشگري روستايي نيز به عنوان عاملي مهم در تحول و توسعه نواحي روستايي مورد توجه قرار گرفته است بويژه اين كه طي دهه‌هاي اخير بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي روستايي دچار افول شديد شده و سطح درآمد و اشتغال در فعاليت‌هاي کشاورزي سنتي، بالاخص درآمد سرانه روستاييان تا کمتر از ميزان متوسطه درآمد سرانه کشور کاهش يافته است.
 
از سوي ديگر افزايش نرخ  بيکاري و در نتيجه خروج نسل جوان و افراد داراي تحصيلات بالاتر از اجتماعات روستايي، بافت و ساختار نواحي روستايي را به مخاطره انداخته است. بنابراين گردشگري نه تنها به عنوان يک ابزار بالقوه براي تغيير اين وضعيت بلکه يکي از عناصر جدائي‌ناپذير راهبرد توسعه‌ی روستايي شده ‌است.
 
در واقع توسعه مناطق روستایی یک ضرورت بنیادی برای توسعه محلی، منطقه ای و ملی است و در هر سرزمینی به برنامه ريزی منسجم و هماهنگ نيازمند است که می تواند مهمترين هدفهای توسعه را تحقق بخشد و نیز راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
 
در این میان مناطق روستايی شهرستان نير از جمله نواحی است که توانمنديها و پتانسيلهای فراوانی همچون آب درمانی ها، غارها، تپه ها و قلعه های باستانی و... را دارا است و اين مورد در تعداد مناطق نمونه گردشگري شهرستان نير نسبت به ديگر شهرستانهاي استان بسيار واضح است بدين ترتيب كه اين شهرستان در بين شهرستان هاي استان با دارا بودن 7 منطقه نمونه گردشگري (6 منطقه در روستا و يك منطقه در شهر) در رتبه دوم بعد از مركز استان قرار دارد.
 
بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری در 40 کیلومتری نیر، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در 10 کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر سراب، دهکده های صخره ای اباذر، گلستان با فضاهای معماری خاص در 5/9 کیلومتری جنوب نیر، غار فرهاد یا فرهاد کهلی در 17 کیلومتری غرب نیر، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی در پنج کیلومتری غرب نیر، سنگ افراشته های دوران باستان در 17 کیلومتری روستای میمند و شمال نیر تپه قلعه یئری در روستای دابانلو 53 کیلومتری جنوب شرقی نیر، آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در 10 کیلومتری جنوب نیر، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان در 12 کیلومتری شمال شرق نیر، استخر و دژ بوینی یوغون در دهکده کورعباسلو، همچنین آب معدنی قینرجه در شش کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب، چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق در هشت کیلومتری غرب نیر، چشمه دیب سیز گول در چهار کیلومتری جنوب نیر ، دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد، چشمه ایستی سو (سقزچی) در چهار کیلومتری جنوب نیر، سد مخزنی یامچی در پنج کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی ، دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه- بوشلو) در پنج کیلومتری جاده نیر به سراب از جمله آثار دیدنی شهرستان نیر است.
 
اما علي رغم پتانسيلهاي زياد سرمايه گذاري هاي بسيار اندكي در اين مناطق شده است اين در حالي است كه اين منطقه با سابقه تاريخي و موقعيت جغرافيايي منحصر بفرد و گردشگري، محروم ترين منطقه استان اردبيل شناخته شده است كاهش جمعيت اين شهرستان مهمترين سند محروميت اين منطقه است با عنايت به اين مباحث مي توان گفت كه تا كنون برنامه ريزي و ارزيابي قابل ملاحظه اي از جاذبه ها و پتانسيل هاي گردشگري در اين شهرستان صورت نگرفته است لذا تسریع در روند مطالعه و تصویب طرح جامع و تفصیلی مناطق گردشگری شهرستان و تکمیل زیرساخت های مناطق گردشگری بویژه تکمیل مطالعه طرح امکان سنجی ایجاد کمپینگ تفریحی و اقامتی در محدوده سد یامچی، تعیین تکلیف سرمایه گذاری در سقزچی، تکمیل پروژه دهکده توریستی سبلان، تسریع در تکمیل طرح جامع بولاخلار شهر نیر و .. می تواند  اقدام موثري جهت توسعه گردشگری پایدار شهرستان نیر باشد .
 
افزون بر اين با توجه به اهميت برنامه ريزي مشاركتي بويژه در دهه هاي اخير لزوم توجه به ديدگاه مردم و مديران در كنار ديدگاه كارشناسان و متخصصان جهت رسيدن به توسعه پايدار و گردشگري پايدار بسيار مهم تلقي مي شود. اين در حالي است كه امروزه عدم موفقيت اكثر پروژه ها و طرحهاي توسعه را مشاركت ندادن مردم مي دانند.
 
با عنايت به اين ضرورت ها مي توان گفت كه فرايند گردشگري، بدون پژوهش و تحقيق و مطالعه و مشاركت مردم نه تنها به توسعه گردشگري منجر نمي شود، بلكه خطاهاي ناشي از اقدامات غيركارشناسي و نامبتني بر يافته هاي محققان و بي توجهي به نظرات مردم و مديران محلي آثار زيانباري بر گردشگري و حتي ساير فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي و اكولوژيكي، تحميل مي كند كه به آساني حل آنها مقدور نيست کما اینکه نمونه آن را در منطقه تفریحی بولاخلار شاهد هستیم بنابراين مسئولين و مردم جهت توسعه و پيشرفت گردشگري نیر ضروري است با برنامه ريزيهاي دقيق و راهبردي از توانمندي هاي آن به طور بهينه استفاده كنند.
 
 
فاطمه مهدویان
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
 
انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد