سرویس: سیاسی
کد خبر: 56118
|
07:00 - 1395/05/28
نسخه چاپی

وزیر کشور در سفر به اردبیل:

بیکاری، تورم و گرانی بزرگترین نگرانی مردم/ برجام شر بزرگی را از ملت دور کرد/ 12درصد خصوصی‌سازی واقعی انجام شده است

 بیکاری، تورم و گرانی  بزرگترین نگرانی مردم/ برجام شر بزرگی را از ملت دور کرد/  12درصد خصوصی‌سازی واقعی انجام شده است
وزیر کشور با بیان این‌که اقتصاد ایران همچنان وابسته، ناکارآمد و ناتوان است، گفت: رشد اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در اردبیل اظهار کرد: اولین موضوعی که باید به شکل اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی با آن مواجه باشیم، اعتقاد راسخ به عملیاتی شدن مبانی اقتصاد مقاومتی است چرا که اگر اعتقادی نباشد اقتصاد مقاومتی مانند سایر طرح‌ها بعد از مدتی بی‌اثر و یا کم اثر می‌شود.

وزیر کشور گفت: از نظر علمی ضرورت دارد تا ما از یک مدل اقتصادی برخوردار باشیم به طوری که از اول انقلاب نیز دعوای اهل علم و فعالان اقتصادی در کشور روی تئوری و نظریه‌های اقتصادی بوده به طوری که از مدل سوسیالیست گرفته تا سیاست تعدیل را در این کشور مطرح کردند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک تئوری اقتصادی در میان اهل علم مورد توجه قرار گرفته و کسی را سراغ نداریم که به این تئوری ایراد بگیرد، افزود: تنها راه نجات ما در کشور اتکا به همین تئوری اقتصادی بی‌نظیری است که تمام دنیا نیز روی آن برنامه‌ریزی کرده و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی نسبت به تجهیز منابع اقدام کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما تاکنون پنج برنامه توسعه را در کشور پشت سر گذاشتیم و برنامه ششم را در پیش رو داریم اما در این مدت شاهد یک منحنی عجیب در توسعه و رشد اقتصادی در کشور بودیم که در این باب باید یک تأمل و بازنگری‌هایی را به صورت منطقی شاهد باشیم.

 به گزارش فارس رحمانی فضلی مقوله امنیتی را نیز دخیل در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: هر چند استکبار جهانی در صدد انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است اما جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در حاشیه امنیت واقعی قرار دارد.

وی با بیان اینکه تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد‌ ایران در بهترین شرایط امنیتی قرار دارد، ادامه داد: شک نکنید که اگر غفلت کنیم با تهدیدهایی روبه‌رو می‌شویم و بهتر است ضعف و سستی را در داخل کشور از بین ببریم تا در ورطه سقوط قرار نگیریم.

رحمانی فضلی گفت: اگر استقامت کنیم، به عنوان پایه‌های تأمین و توسعه امنیت ملی زمینه توانمندی‌های اقتصادی نیز در عرصه رقابت فراهم می‌آید چرا که خروجی اقتصاد باید به توانمندی قدرت ملی منجر شود.

وزیر دولت یازدهم با اذعان به این موضوع که اقتصاد ایران همچنان وابسته، ناکارآمد و ناتوان است، اظهار کرد: اصلاً رشد اقتصادی کشور مناسب نیست و ما با تکیه بر قیمت نفت که هر روز تغییر پیدا می‌کند، نمی‌توانیم در اقتصاد ثبات و آرامشی را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه با نرخ نفت نمی‌توان تورم و رکود کشور را کنترل کرد، افزود: در این نابسامانی تولید و فروش نفت برخی از کشورهای همسایه ما حتی تورم 400 درصدی را تجربه کردند و تنها راه ما این است که وابستگی‌ خودمان را به نفت به شدت کاهش دهیم.

رحمانی فضلی با بیان این‌که در گذشته 12 درصد خصوصی‌سازی به‌صورت واقعی انجام شده است، تصریح کرد: ‌از نظر اجتماعی نیز بیشترین تاکید و تکیه ما باید بر قدرت واقعی مردم باشد و تا زمانی که مردم در صحنه نباشند ما نمی‌توانیم کاری را از پیش ببریم که جلب رضایتمندی مردم اصل و اساس کار است.

وی بیان کرد: همه نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد بزرگترین دغدغه و نگرانی مردم بیکاری، تورم و گرانی است که به معنای واقعی همه اینها مردم را رنج می‌دهد و باید منطقی و درست حرکت‌ها و هدف‌گذاری‌ها را انجام دهیم.

برجام شر بزرگی را از ملت دور کرد

 همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مدیران استان اردبیل اظهار کرد: در حوزه سیاسی تمام هدف‌گذاری‌ها برای توانمندسازی جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین وحدت نظر همه قوا و مسؤولان در ورود مردم به صحنه اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر اعتقاد راسخ در کشور در همه ابعاد بر این است تا اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد چرا که اگر در این حوزه غفلت کنیم در مقابل آیندگان شرمسار می‌شویم.

به گزارش فارس وزیر کشور گفت: ما باید به این کار ایمان داشته باشیم ولی تنها اجرای پروژه هدف اصلی را در تحقق اقتصاد مقاومتی تأمین نمی‌کند بلکه ما باید در کنار اجرای پروژه به تولید، بهره‌وری و همچنین مؤلفه‌های دیگر این روند بسیار خطیر توجه کنیم.

رحمانی فضلی با برشمردن پنج ویژگی اقتصاد مقاومتی افزود: ویژگی اول مردمی بودن این موضوع است که شاه‌کلید مسأله است چرا که ضعف اقتصادی ما به دلیل دولتی بودن آن است در حالی که باید واگذاری کار به عموم مردم انجام شود.

وی با بیان اینکه براساس اصل 44 قانون اساسی باید بخش عظیمی از تصدی‌گری‌های دولتی واگذار شود، بیان کرد: جالب است در این چند سال اخیر از اجرای اصل 44 قانون اساسی تنها 12 درصد خصوصی‌سازی واقعی عینیت پیدا کرده است.

رحمانی فضلی ضرورت حضور مردم را در صحنه‌های مختلف یادآور شد و اضافه کرد: ما در عرصه اقتصاد مقاومتی به حضور مردم در صحنه همچون دوران دفاع مقدس نیاز داریم که در این باب باید به گفتمان‌سازی و فرهنگسازی به گونه‌ای روی آوریم تا مردم با کم مصرف کردن و رعایت اعتدال خودشان با رغبت و علاقمندی در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی ضرورت تولید و خلق ثروت را در جامعه از سوی همگان یادآور شد و ادامه داد: همه ما در برابر معاش شایسته مردم مسؤول هستیم و باید اگر به قیامت اعتقاد داریم در برابر رفتارهایمان پاسخگو باشیم.

رحمانی فضلی از استاندار اردبیل خواست تا نسبت به آموزش مدیران با روش‌های خلاقانه در مسیر تولید ثروت و تجهیز منابع تلاش کرده تا ذهن مدیران سیال و شفاف بتواند پیگیر موضوعات و مسائل مختلف باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ذهن خلاق یک مدیر با جسارت و پیگیری مستمر می‌تواند راهگشا در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد که در این باب آموزش، گفتمان‌سازی و فرهنگسازی بسیاری مهم است.

رحمانی فضلی موضوع عدالت‌محوری را نیز بر مبنای تمام مؤلفه‌های موجود در سطح کشور و استان‌ها یادآور شد و افزود: باید بساط نابرابری در توزیع امکانات در شهرها و استان‌های مختلف برچیده شود.

وزیر کشور درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن را از دیگر شاخصه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری با این تعبیر شایسته به دعوای چندین ساله برخی از افراد در جامعه پایان داد تا به خوبی معین شود که هم باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی مدنظر قرار گیرد و هم بستر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم آید.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تغییرات مستمری را در کشورهای مختلف شاهد هستیم، ضرورت دارد خودمان را در عرصه رقابت با کشورهای مختلف در معرض نمایش توانمندی‌هایمان قرار دهیم که بهتر است در این باب برخی از صنایع کشورمان که امکان رقابت در عرصه بازار را ندارند، تعطیل شود.

روحانی اعتقاد راسخ به حل مشکلات اقتصادی مردم دارد

وزیر کشور بیان کرد: دولت تدبیر و امید ایمان دارد که مشکلات اقتصادی مردم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی قابل حل است به همین خاطر بعد از برجام تمام انرژی خود را روی این موضوع متمرکز کرده به طوری‌که رئیس جمهور هر هفته دو جلسه ویژه اقتصادی را برگزار می‌کند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: ما بعد از برجام که شر بزرگی را از این ملت دور کردیم، فضای آرامش در کشور و برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم آمده به طوری که دیگر کشورمان از سوی غربی‌ها تهدید نمی‌شود و شرایط توسعه کشور فراهم آمده هر چند که آمریکا هنوز سر عقل نیامده اما دیگر قدرت گذاشتن چوب لای چرخ‌های توسعه کشور را ندارد.

وزیران معین استان‌ها به زودی اعلام می‌شوند

وی به سه استان پایلوت کشور در حوزه تحقق برنامه‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: هر چند ما به همه کشورها سفر می‌کنیم اما در قالب کمیته مشترک با بانک‌ها جلسات مفصلی را برگزار کردیم تا موانع حمایت از تولید برطرف شود.

رحمانی فضلی افزود: در دو مرحله اختیارات ویژه به استان‌ها از سوی دولت و وزارتخانه‌ها تفویض شده که در مرحله اول 52 اختیار و اخیراً نیز 70 اختیار دولت و وزارتخانه‌ها به استانداران واگذار شده است.

وی با بیان اینکه به زودی وزیر معین استان‌ها مشخص و معرفی می‌شود، اظهار کرد: با این کار وزرا پیگیر مسائل و موضوعات استان‌های مختلف حتی در جلسات هیأت دولت هستند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه با روش کنونی در تأمین منابع و منافع نمی‌توان کشور را به شایستگی اداره کرد، ادامه داد: با کاهش قیمت نفت تا 25 دلار ما با مشکلات جدی روبه‌رو شدیم و در چنین فضایی است که باید همه استان‌ها در یک شرایط رقابتی خیز بلندی را برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصادی بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: 70 درصد کار بنده اقتصادی شده به طوری که با شرایط مطلوب امنیت در کشور و برگزاری شایسته انتخابات در این شرایط اولویت دولت و همه وزرا اولویت اقتصادی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه باید با شتاب بیشتر و همدلی و همراهی مردم در استان اردبیل ظرفیت جذب سرمایه‌گذاران و توسعه اقتصادی فراهم آید، اضافه کرد: ما راه آسانی را نداریم اما امیدوار به آینده هستیم و یقین داریم که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و منابع جوان کشور می‌توانیم پرچم عزت و سرافرازی را با مجاهدت بی‌نظیر خود در این کشور به اهتزاز درآورده و اسلام را به عنوان یک دین کارآمد به دنیا معرفی کنیم.

هیچ تهدید امنیتی در اردبیل وجود ندارد

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست مدیران ارشد استان اردبیل که شامگاه چهارشنبه در اردبیل برگزار شد اظهار کرد: ما امنیت بی‌نظیری را در استان اردبیل با هوشیاری و مراقبت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاهد هستیم به طوری که به تبع همین امنیت آسیب‌های اجتماعی کمتری را نیز در این استان شاهد هستیم.

وی گفت: در این استان با کشف 324 کیلوگرم مواد مخدر جایگاه این استان در کشفیات مواد مخدر در بین استان‌های کشور 28 یا 29 است و از این لحاظ هیچ خطری استان اردبیل را تهدید نمی‌کند.

وزیر کشور گفت: هیچ تهدید امنیتی در استان اردبیل وجود ندارد به طوری که استان اردبیل جزو استان‌های رتبه یک یا دوم با حاشیه امنیت بالای کشور بود.

رحمانی فضلی ضرورت برخورد و جمع‌آوری معتادان متجاهر را با رویکرد درمان و مداوا یادآور شد و افزود: بیکاری تنها مشکل استان اردبیل نیست بلکه مشکل تمام استان‌های کشور است و تنها نسخه رفع این مشکل اتکا به اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه جوانان ما باید بدانند که ظرفیت استخدام در دستگاه‌های دولتی بسیار محدود شده و حتی بسیاری از دستگاه‌ها به اندازه پنج سال بعد نیرو جذب کرده‌اند، تصریح کرد: جوانان ما باید به فکر اشتغال و کارآفرینی از طریق بخش خصوصی باشند به طوری که با رونق اقتصادی و توانمندی واحدهای تولیدی زمینه و بستر این کار فراهم می‌آید.

گمرک اصلاندوز حذف نشده بلکه جابجایی انجام شده است

وزیر کشور در مورد گمرک اصلاندوز بیان کرد: با نظر کارشناسی به دلیل عدم بهره‌برداری از گمرک اصلاندوز و وجود سد در این منطقه قرار شد در مکانی پایین دست گمرک قبلی تنها جابجایی انجام شود که این جابجایی در محدوده استان آذربایجان شرقی رخ نداده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا کارشناسان‌مان را به منطقه ارسال کنیم تا در صورت تایید و موافقت استان در محل قدیمی گمرک اصلاندوز فعالیت کند.

وی گفت: در بازگرداندن آن هیچ مشکلی وجود ندارد و به راحتی می‌توان از بین این دو محل قدیمی و جدید یکی از گمرک‌ها را با همکاری کشور مقابل راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد