سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 56685
|
15:05 - 1395/06/10
نسخه چاپی

رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین نمین:

تأمین زمین دانشگاه نمین از ضرورت های پیش‌رو است

تأمین زمین دانشگاه نمین از ضرورت های پیش‌رو است
رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین نمین گفت: اولویت اصلی و فعلی، مساله زمین برای دانشگاه و همچنین احداث ساختمان آموزشی و پژوهشی است که تحقق این امر نیازمند اهتمام مضاعف و جهادی همه مسئولان است.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی،  یاشار عزیزیان در گفتگو با خبرنگارشکوه فرهنگبا اشاره به ساختار مجموعه دانشگاهی نمین و فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام و چشم انداز کوتاه مدت آن اظهار کرد:  اولویت های اصلی و فعلی دانشگاه، در سال جاری و آتی تلاش برای توسعه فیزیکی، جذب اعضای هیات علمی متخصص و همچنین توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته های خاص مورد نیاز استان و منطقه خواهد بود.

 

مسئول راه اندازی دانشگاه فن آوری های نوین سبلان نمین هدف از این مصاحبه را درد و دلی صادقانه با مردم شریف نمین و مسئولان استانی و دانشگاهی استان دانست و عنوان کرد:  قطعاً درایت والای عزیزان موجب پاک شدن اذهان برخی عموم از برخی تصورات و بعضاً شایعات ناصحیح در مورد مجموعه دانشگاهی نمین از گذشته تا بحال خواهد شد.

 

 وی گفت: بازتاب های سریع مردم شریف نمین نسبت به مسائل دانشگاه، نشان از حساسیت، اهمیت و علاقه تمامی اقشار مردم نسبت به مساله دانشگاه است و این حساسیت همیشه در این شهر پر رنگ بوده است و قابل تحسین است. ما نیز در حد وسعمان، حواسمان شش دانگ به همه چیز هست. حواسمان هست که مسئولیت خطیری در مقابل تک تک اهالی ریزبین و صاحب‌نظر شهر نمین  داریم.

 

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمار دانشجویی در دانشگاه های کل استان کم نیست، اما بایستی رشته ها بر اساس پتانسیل و نیاز استان و منطقه ترتیب داده شوند.

 

عزیزیان گفت: همانطوری که هم استانی های عزیز مستحضر هستند، در سال 1385، زمزمه های ایجاد دانشگاه صنعتی اردبیل در استان شنیده می شد اما این دانشگاه به سرانجام نرسید و علیرغم اینکه مسئولین پیگیر بودند و مردم نیز به خاطر ایجاد دانشگاه دوم در اردبیل خوشحال بودند، این امر به هر دلیلی، محقق نشد.

 

*ارتقا دانشکده نمین به دانشگاه فن‌آوری‌های نوین سبلان

 رئیس دانشکده فن‌آوری‌های نوین نمین بیان کرد: تا اینکه در سال 1392 دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با ارتقای دانشکده فن آوری های نوین نمین به دانشگاه فن‌آوری‌های نوین سبلان موافقت اصولی کرد و در دولت تدبیر و امید، حکم مسئول راه اندازی این دانشگاه از طرف وزیر علوم برای اینجانب صادر شد. اما تغییر رویکرد مجموعه وزارت علوم به امر توسعه کمی به دلیل رشد نامتوازن رخ داده در گذشته باعث شده که مساله ارتقای قطعی دانشکده به دانشگاه، نیازمند گذر زمان بیشتری شود.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر سیاست وزارت علوم، توسعه کمی نیست و اعتقاد بر این است که سرمایه‌گذاری بایستی بر روی کیفیت آموزشی و پژوهشی باشد که پرواضح است توجه به کیفیت امر مهمی است اما مسدود نمودن و مخالفت با هر گونه توسعه کمی در کل کشور، بویژه مناطق محروم و استان اردبیل نیز جای تأمل دارد. با این‌حال به نظر بنده، مجموعه دانشگاهی نمین به فعالیت های کیفی و کمی آموزشی و پژوهشی خود همچون سابق ادامه خواهد داد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه اختصاص منابع مالی حداقلی برای رشد و توسعه مجموعه های دانشگاهی تازه تاسیس یا تازه ارتقا یافته، ضروری بوده و مطابق با آیین نامه ها تنها شرایط مناسب برای تامین منابع لازم اخذ موافقت قطعی است. بنابراین تلاش‌ها برای اخذ موافقت قطعی و ردیف مستقل ادامه خواهد داشت. اما با این حال چاره ای وجود ندارد که فعلا با این سیاست وزارت علوم کنار بیاییم.

 

* به دنبال اسم بزرگ نیستیم

مسئول راه اندازی دانشگاه فن آوری های نوین سبلان گفت: واقعیت این است که ما به دنبال اسم بزرگ نیستیم اگر هم به دنبال دانشگاه مستقل بوده ایم صرفاً به خاطر وجود منابع مالی و امکاناتی که همه دانشگاه‌های با ردیف بودجه مستقل دارند، بوده است. به هر حال مجموعه دانشگاهی نمین، چه به نام دانشگاه باشد، چه پردیس، چه مجتمع آموزش عالی و یا حتی یک مرکز کوچک بدون اسم و رسم پر طمطراق، به فعالیت های خود ادامه می دهد و در کنار دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دانشگاه حامی و مادر برای دستیابی به اهداف آموزشی و پژوهشی استان و کشور، به تلاش‌های خود بر اساس سند راهبردی‌اش ادامه خواهد داد.

 

عزیزیان بیان کرد: درست است که در کشور دانشگاه های کوچکتر، کم سابقه تر و بعضاً مواردی با عدم توجیه پذیری کافی در کشور ایجاد شده است اما واقعیت  امر اینست که مفهوم دانشگاه به معنای واقعی کلمه، متفاوت از آن چیزی است که ما با آن مواجه هستیم. دانشگاه شاخصه هایی دارد و تا به آن حداقل ها نزدیک نشده ایم نبایستی بیشتر از پتانسیلمان طلب کنیم. بایستی خودمان را به آن شاخصه های مینیمم نزدیک کرده و مطالبه کنیم. به قول مرحوم استاد شهریار:   بؤرکو باشا قویان گرک بؤرکونه ده بیر یاراشا.... و تلاش ما نیز در راستای آراستن باطن و ظاهر مجموعه و فراهم کردن زمینه لازم برای ارتقائ قطعی به دانشگاه است.

 

وی گفت: با اینکه مجموعه پردیس نمین دارای امکانات خوبی از قبیل سلف سرویس، سالن ورزشی، سایت کامپیوتری، خوابگاه،  سالن سمینار، آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی و غیره است، اما هنوز با مینیمم‌های ارتقای به دانشگاه مستقل فاصله دارد و بایستی شرایطی مانند زمین مناسب برای دانشگاه و توسعه فضای فیزیکی، جذب هیات علمی متخصص و ایجاد پژوهشکده و دانشکده ها از مقدمات ارتقا به دانشگاه بوده که سیاست مجموعه دانشگاهی نمین نیز در این راستا تدوام دارد.

 

*جا‌به‌جایی رشته‌های به منظور تقویت مجموعه دانشگاهی نمین بوده است

عزیزیان اظهار کرد: بعضاً برخی انتظار دارند که بنده برای احقاق یا اعاده حق در خصوص مجموعه دانشگاهی نمین، برخورد  قاطعانه‌تری داشته باشم و کوتاه نیایم. بنده در حد توانم در جایی که لازم بوده است، در نهایت احترام و تکریم مسئول و یا ارگان مربوطه، پیگیری و رایزنی های لازم را انجام داده‌ام. لازم به ذکر است که جابجایی برخی رشته‌ها بین مجموعه نمین و سایت مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال گذشته، به منظور تقویت و هدفمندتر شدن مجموعه دانشگاهی نمین بوده است.

 

* اقبال برای ثبت نام دانشجو در رشته ادبیات کمتر شده بود

رئیس دانشکده فن آوری های نوین نمین افزود: چه بسا هم اکنون وضعیت به نحوی است که به طور مثال پذیرش دانشجو در رشته علوم کامپیوتر که در سایت اصلی دانشگاه محقق انجام می یافت از سال آینده دانشجو در این رشته در پردیس نمین پذیرفته می‌شود. سیاست دانشگاه در خصوص نقل و انتقال رشته ها در حال حاضر طوری است که نفع همه مجموعه ها عادلانه در نظر گرفته می شود. در خصوص دانشکده ادبیات، همه مستحضر هستند که اقبال برای ثبت نام دانشجو در رشته ادبیات کمتر شده بود و احتمال به حد نصاب نرسیدن کلاس ها نیز جدی بود.

 

* روحیه مبتنی بر تعصب، حب و بغض ندارم

عزیزیان گفت: اینجانب با اینکه به شهر و مردم نمین علاقه‌مند هستم اما روحیه مبتنی بر تعصب و حب و بغض ندارم و اینگونه روحیات را در شان شهرستان و مجموعه دانشگاهی نمین نمیدانم. لذا از مردم عزیز خواهانم  فرصت های ایجاد شده فعلی را جایگزین اتفاقات گذشته ننمایند و با همکاری، همیاری و همفکری به فرصت‌های ایجاد شده بها بدهند و نا امیدانه و ناباورانه به این فرصت ها نگاه نکنند. مساله اهدای زمین به دانشگاه قطعاً سکوی پرتاب موثری خواهد بود برای دانشگاه و در خصوص این مساله، نقش مردم موثرترین عامل خواهد بود. 

 

*دانشگاه نمین رقیبی برای دانشگاه‌های مرکز استان نیست

وی افزود: در مواردی نیز ایجاد دانشگاه در نمین طوری تلقی می‌شود که انگار این دانشگاه برای رقابت با دانشگاه‌های مرکز استان تاسیس می شود و نگران هستند که دانشگاه می‌خواهد پیشرفت سریع داشته باشد. این مساله، نه امکانش وجود دارد و نه اینکه چنین تفکری وجود دارد.

 

وی با نقلی از مرحوم استاد شهریار مبنی بر اینکه «چوخداکی سرابون سویی وار یاغ بالی واردیر
باش، عرشه ده چاتدیرسا، سراب اردبیل اولماز» بیان کرد: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دانشگاه جامع و الگوی استان همواره دانشگاه پیشتاز خواهد بود و دیگر مراکز نیز همواره نیازمند حمایت‌های این دانشگاه جامع خواهند بود.

 

*تاسیس 2 دانشکده در نمین

مسئول راه اندازی دانشگاه فن آوری های نوین سبلان افزود: با توکل به خدای متعال، امسال شاهد تاسیس دو دانشکده مهندسی رایانه و فن آوری اطلاعات و دانشکده مهندسی مواد و نانوفناوری در پردیس نمین خواهیم بود. مسئولین راه اندازی این دانشکده ها به جد پیگیر اخذ موافقت اصولی برای دانشکده ها هستند.

 

وی گفت: هیات امنای دانشگاه با ایجاد این دانشکده ها موافقت کرده و دانشگاه محقق اردبیلی برای فراخوان شهریور 95 تمامی سهمیه های جذب  هیات علمی را برای پردیس نمین در نظر گرفته است.

 

*پیگیر افزایش ظرفیت پذیریش دانشجو هستیم

وی گفت: در خصوص کم شدن ظرفیت دانشجویان (اعلام شده در دفترچه کنکور95)، این تصمیم به دلیل حذف گرایش‌ها در مقطع کارشناسی بوده است اما معاونت آموزشی دانشگاه اخیراً درخواست افزایش ظرفیت را از دفتر گسترش انجام داده است و اینجانب نیز به طور جدی پیگیر افزایش ظرفیت برای  ورودی مهر ماه سال جاری هستم.

 

وی بیان کرد: اسناد راهبردی دانشگاه‌ها با هماهنگی تنظیم شده اند. در تنظیم سند راهبردی سعی شده است که به هیچ عنوان موازی کاری در مجموعه‌های دانشگاهی دولتی استان رخ  ندهد و مجموعه ها، سیاست راهبردی مبتنی بر هم افزایی را پیش گرفته اند.

 

* تصویب مرکز پژوهشی علوم زیستی و زیست فن‌آوری

عزیزیان گفت: علاوه بر دانشکده ها، یک مرکز پژوهشی به نام مرکز پژوهشی علوم زیستی و زیست فن آوری برای پردیس در هیات امنا تصویب شده است. رسالت این مرکز پژوهشی، نیز فعالیت در زمینه های اقلیم و گرمایش زمین، سرطان، ژنوم و علوم اعصاب خواهد بود. رایزنی و تفاهم نامه های همکاری در جهت فراهم آمدن زیر ساخت های این حوزه انجام شده است.

 

*چندی از مشکلات دانشکده...

وی گفت: از مشکلاتی که  در دانشکده وجود دارد می توان به نیاز به تعمیرات اساسی در دانشکده اشاره کرد، مشکل فاضلاب های دانشکده و همچنین نبود سیستم  فاضلاب شهری در شهرستان نمین باعث شده هر هفته درگیر این مساله باشیم و هزینه قابل توجهی را متقبل می شویم.

 

مسئول راه اندازی دانشگاه فن آوری های نوین سبلان افزود: مردم شریف شاهد هستند که محوطه خوابگاه جدیدالتاسیس مرحوم محمدیان رو به تکمیل بوده و مراحل تجهیزات داخلی خوابگاه نیز رو به اتمام است. به حول و قوه الهی از مهر امسال دانشجویان در خوابگاه جدیدالتاسیس مستقر خواهند شد.

 

* سایت اصلی پردیس حصارکشی می شود

وی بیان کرد: حصارکشی سایت اصلی پردیس نیز به زودی شروع می شود. اتصال ساختمان‌هایی که با بخاری گازی گرم می‌شوند با سیستم موتورخانه دانشگاه از اولویت های فعلی است. سالن سمینار دانشکده آماده بهره برداری است. سیستم فاضلاب فرسوده سلف سرویس دانشکده و خوابگاه داخل دانشکده جدیداً بازسازی شده است.

 

وی افزود: از مهر امسال وبسایت دانشگاه آنلاین خواهد شد و تمامی فعالیت ها و اخبار قابل مشاهده خواهد بود.

 

وی گفت: سخن آخر اینکه اولویت اصلی و فعلی، مساله زمین برای دانشگاه و همچنین احداث ساختمان آموزشی و پژوهشی برای دانشگاه است. مردم شریف، خیرین عزیز، مسئولین استانی و دانشگاهی هر تلاش مفیدی انجام داده اند دست مریزاد، اما مهم است که بدانیم مجموعه دانشگاهی نمین در این برهه زمانی در مرحله گذار بسیار حساسی است که نیازمند اهتمام مضاعف و جهادی همه عزیزان است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد