سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 56954
|
09:57 - 1395/06/17
نسخه چاپی

یادداشت/داود عبداللهی

سیر در دنیای شبکه های مجازی، سکوتی مرگبار بر فضای عاطفی خانواده ها

سیر در دنیای شبکه های مجازی، سکوتی مرگبار بر فضای عاطفی خانواده ها
نه ارتباط کلامی در کار است و نه ارتباط غیر کلامی. به عبارت دیگر آدم احساس غریبگی و ناآشنایی می کند در حالی که در جمع هستیم اما احساس تنهایی می کنیم.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازارس تبار،داود عبداللهی دکترای مسایل اجتماعی و مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت:

پیرو سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مورد خانواده این یادداشت خدمت خوانندگان عزیز ارائه می شود.

بدون شک تحولات تکنولوژیکی جوامع تحولات اجتماعی و فرهنگی را نیز بدنبال داشته است چه هیچ نو آوری صنعتی از حیث پیامدی خنثی نیست و دارای اثرات مثبت و منفی زیادی است بعنوان نمونه ورود فناوری تلفن همراه بر بخش های دیگر جامعه تاثیر داشته است. مثلا ورود تلفن همراه و فناوری اینترنت آن، در کنار انواع قابلیت های آن از قبیل پیامک و انواع اپلیکیشن ها، نرم افزارهای شبکه های مجازی، بازی ها، صدا و تصویر و...، همه به نوعی بر کاربران این سیستم ها اثرات متعددی می گذارند.

بدلیل فقدان اطلاعات اولیه و عمومی کاربران در نحوه استفاده و بکارگیری این فناوری، گاهی اثار مخرب استفاده از این ابزار برای افراد و خانواده بسیار نگران کننده است گرچه نمی توان کارکردهای مثبت و مفید این فناوری را انکار کرد و در نوع خود یک انقلاب فناوری عظیمی محسوب می شود اما عدم امادگی قبلی جوامع وارد کننده این فناوری و اموزش عمومی آن می تواند بحران های اخلاقی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی متعددی را دامن بزند.

 

 امروزه همه ما در کوچه و خیابان، مدرسه و دانشگاه، ادارات و ..، افرادی را مشاهده می کنیم که مشغول استفاده از تلفن همراه هستند جدا از نگرانی های موجود در این زمینه که در فرصت و مجال جداگانه ای می توان تحلیل کرد – بعنوان نمونه اعتقاد عده ای از کارشناسان بر این است که نسل بعدی با روند فعلی استفاده اعتیاد گونه از فناوری تلفن همراه نسلی با ساختار استخوانی نامناسب (دیسفورمیای اندامی ) و یا از درجه بالایی از ابتلا به انواع اختلالات روانی و رفتاری رنج خواهد برد- که فی الواقع سلامت جامعه را با تهدید جدی مواجه می کند.

 

این فناوری بعنوان واسطه ارتباط های مستقیم و رودر رویی عمیق بین اعضای خانواده عمل کرده و گرمی چنین روابط عمیق و پراحساس را از آن سلب می کند. واسطگی تعامل بین اعضای خانواده دلسردی بین آنها را رقم خواهد زد زن و مردی  که بجای ارتباط حضوری و کلامی رودررو بواسطه و از طریق این فناوری نسبت به یکدیگر ابراز محبت می کنند یا فرزندانی که بجای ارتباط حضوری از مکانیسم این فناوری از احوال والدین و دیگر اعضای خانواده مطلع می شوند متوجه نیستند که به مرور مشمول مصداق " از دل برود هر آنکه از دیده برفت " خواهند شد.

 

کاریکاتور :بهرو فیروزی

بیهوده نیست که قدیمی ها گفته اند محبت و گرمی انسان ها را از چشمان ادمها می توان خواند به همین سیاق دروغ و ریا انسان ها را هم با نوع نگاه چشمی شان می توان فهمید بقول سعدی عزیز "رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون  " .

پرواضح است فاصله فیزیکی بین اعضای خانواده، محبت را هم ساختگی خواهد ساخت. کم نیستند افرادی که در پاسخ به گلایه پدر و مادر یا خواهر و برادران خود، بدروغ ادعا می کنند در جایی دور و یامسافرتی و مکان دوری هستند در حالی که شاید در چند قدمی عزیزانشان هستند همه این مناسبات خانوادگی بیمارگونه ناشی از ماهیت این ابزار ارتباطی است چرا که چنین ابزاری امکان و شرایط دروغ را فراهم می کند.

 

بارها در محفل های خصوصی وجمع های خانوادگی و فامیلی شاهد بوده ایم که هرکسی گوشی به دست در گوشه ای از اتاق یا در حضور جمع مشغول بازی یا ارسال پیامک یا چت و سیر در دنیای شبکه های مجازی است دریغ از توجه و تعامل با دیگران و دریغ از مبادله یک جمله بین حاضرین. سکوتی مرگبار بر فضای عاطفی اعضا حاکم است نه ارتباط کلامی در کار است و نه از ارتباط غیر کلامی. به عبارت دیگر ادم احساس غریبگی و ناآشنایی می کند در حالی که در جمع هستیم اما احساس تنهایی می کنیم.

 

تاسی و توسل به چنین ابزارهایی خواه ناخواه حضور فیزیکی را کمرنگ کرده و به میرایی چنین حضوری دامن می زند ادمها همه چیز را به قیاس عقل ابزاری می سنجند و فکر می کنند هزینه حضور و دورهم جمع شدن را می توان با مصلحت یک مکالمه سرد و بی احساس از طریق تلفن همراه جمع و جور کرد اما براستی متوجه نیستند "تنهایی و احساس غربت " انسانها در حالی که در کنار عزیزان خود هستند دردی است ویرانگر.

 

احیای سنت های نیک گذشته دورهم جمع شدن فامیل و خانواده به شرط کنار گذاشتن این ابزار های مخرب، شدنی است.

باید اذعان کنیم خیلی از ماها متوجه نیستیم که این دلسردی روابط میان اعضای خانواده، اختلالات روانی و رفتاری که دچارش شده ایم ، احساس تنهایی مان،تجربه افکار وسواسی و ...همه نتیجه اعتیاد به این ابزارهاست .

متاسفانه امار مرگ و میرهایی که در خلوت و تنهایی مان اتفاق می افتد کم نیستند،هرروز صفحات حوادث روزنامه ها پر است از اخبار مربوط به مرگ کسانی در در اوج تنهایی در اپارتمانی یا منزلی رخ داده است و زمانی نزدیکان مطلع می شوند که بوی تعفن فضای محیط را فراگرفته است مرگی جانکاه و در تنهایی.

 

مطمئنا آموزش های صدا وسیما ،فرهنگ سازی در این مورد ، اموزش خانواده ها می تواند مانع از تعمیق و گسترش این بیماری دردناک در جامعه شود. باز تعریف مناسبات افراد جامعه با فناوری های نوین در کاهش پیامدهای منفی آنها بی تاثیر نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد