سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 57924
|
08:42 - 1395/07/12
نسخه چاپی

حال و هوای گیوی در اولین روز محرم

حال و هوای گیوی در اولین روز محرم
مجالس عزاداری در اکثر مناطق کوثر چند روز قبل از شب نخست محرم شروع و تا روز عاشورا و شب شام غریبان ادامه دارد که اوج برپایی این مجالس از شب پنجم تا شب دهم محرم است.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازکوثرخبر، همه‌ساله آیین‌‌های عزاداری ماه محرم در مناطق مختلف شهرستان کوثر با شور و عشق خاص مردمی به اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود و در ایام محرم این شهرستان یکپارچه سیاه پوش و در غم سید و سالار شهیدان به سر و سینه می زنند.

مجالس عزاداری در اکثر مناطق کوثر چند روز قبل از شب نخست محرم شروع و تا روز عاشورا و شب شام غریبان ادامه دارد که اوج برپایی این مجالس از شب پنجم تا شب دهم محرم است.

حال و هوای محرم دوباره از کوچه ‌پس کوچه‌ها و خیابان‌های مرکز شهرستان کوثر و روستاهای این شهرستان با نصب کردن پرچم‌های مشکی، قرمز و سبز در ورودی حسینیه‌ها، مساجد و گاه به دیوار خانه‌هایی که مراسم سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برپا می‌کنند که نشان از دوستداران و ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) است همراه با بوی عطر و گلاب محمدی به مشام می رسد.

آیین شاه حسین گویان یکی از رسوم مردم شهر گیوی از دیرباز بوده است که جوانان پرچم های مشکی و شمشیر های چوبی بر دست گرفته و با شعار های شاه حسین و وای حسین، عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا به اثبات می رسانند.

برپایی سفره نذری پس از قرائت زیارت عاشورا و نماز صبح در مساجد شهر گیوی از جمله دیگر رسومات اهالی شهر گیوی است که با مشارکت هیات های مذهبی و هیات امنای مساجد صورت می گیرد.

قربانی کردن گوسفند نیز از دیگر رسوم مردم کوثر در روز تشت گذاری و ایام محرم است که در این ایام مردم گوسفندان خود را نذر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) می کنند و گوشت آن را بین فقرا و همسایگان خود تقسم می کنند.

با آغاز این آیین صدها گوسفند نذری در هیئت های مختلف شهرستان کوثر ذبح می شود و مردم گوشت آن را به صورت خام بین همسایگان خود و فقرا تقسیم می کنند و یا با درست کردن غذا بین دسته های علم گردانی و هیئت های عزاداری پخش می کنند.

برپایی ایستگاههای صلواتی، سینه زنی و زنجیرزنی در مساجد و خیابانها، برپای سفره نذری در روستاها از جمله دیگر مراسمات سنتی اهالی شهرستان کوثر در ایام محرم است.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد