به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازاورامی، آسیب شناسی درباره مجلس شورای اسلامی در ابعاد وظایف نظارتی و تقنینی آن موضوعی است -که مستلزم کار تحقیقاتی و علمی گسترده است و نگارنده نیز خود را دراین مورد متخصص امر نمیداند-شاید در نگاه اول به مذاق برخیها و به خصوص برخی نمایندگان خوش نیایدکه شهروندی سخن از وجود آسیب در این قوه از قوای نظام جمهوری اسلامی بزند، اما باید در نظر داشت که مجلس ترکیبی از افرادی است که دیدگاهها و تمایلات خاص خود را دارند، پس شاید یکی از آسیبها چربش نظر اکثریت به دلیل گرایشات سیاسی باشد، که میتواند در راستای منافع عمومی نیز نباشد ،همچون تصویب مهمترین سند سرنوشت ساز کشور حداقل در 12سال اخیر در شکل بین المللی آن یعنی تصویب برجام در 20 دقیقه و سعی در قبولاندن قراردادهای اخیر نفتی با عنوانipc، ضعف دیگر نیز که در تعداد معدودی از نمایندگان ملاحظه شده است.
بی ثباتی در رأی و نظر و عافیت طلبی است، در این مورد نمایندگانی بودهاند که زمانی در جناح اصلاح طلبان شرف حضور داشتهاند و زمانی نیز در اردوگاه اصوگرایان دست بلند کردهاند و حتی بودن و پیمانشان با حزب مثلاً کارگزاران سازندگی را از افکار عمومی پنهان میساختند؛ پس این سوداگران در تقنین و نظارت نیز همه چیز را با ترازوی سود و به صورت لیبرالیسمی خواهند سنجید.
آسیب دیگر میتواند ناشی از قدرت بیشتر نمایندگی مجلس باشد (یعنی برداشت ناصحیح از در رأس امور بودن مجلس) که این مورد بیشتر در قالب وظیفه نظارتی نمایان میشود و چون برای نظارت حدود تعیین نشده است پس نماینده تمامی ورودهای خود در همه قضایا را از منظر نظارت میبیند که متاسفانه این مورد در سالهای اخیر و به خصوص در شهرستانها به یک نوع قانون نانوشته تبدیل شده و این حالت عرفی مثل سیاه پوشیدن در هنگام مرگ عزیزان در نزد مردم نهادینه گشته است.
عزل و نصب مدیران و روساء در دستگاههای اجرایی یکی از شاخص ترین حضور برخی از وکلای مجلس است که با وظیفه نظارتی وکالت توجیه می شود و این کاری است که دیگر شده و فعلاً نمیتوان کاری انجام داد و باید با این حالت کنار آمد تا شاید مصلحانی واقعی این سنت غلط را برچینند.
البته این شیوه نادرست در سطح کلان نیز منشاء بده و بستانهای زیادی بوده و احتمالاً خواهد بود و در لابی مجلس یکی ازداغترین مباحث است که گاهی نیز استیضاح و یا سوألی را به صحن میآورد و یا بالعکس ، امّا تقریباً قواعد بازی در اکثر موارد رعایت می شود و میزان عدم رعایت معیارهای شایستگی و فضیلت سالاری تقلیل می یابد.
نماینده مردم شهرستان مشگین شهر به خاطر داشته باشد که رأی اکثریت یکی از ملاکها برای ساری و جاری ساختن به اصطلاح دموکراسی است و در این باب نیز چاره ای دیگر نیست و برای قوام جوامع این شیوه علیرغم تمام اشکالاتش مورد قبول رعایا میباشد، ولی حال که همه امورات شهرستان به خصوص در حیطه قوه مجریه با استفاده از وظیفه نظارتی نمایندگی در دستان با کفایت شما میباشد، در نظر بگیرید که شما فقط نماینده 20 هزار رأی دهنده به جنابتان نیستید بلکه بیش از 50 هزار نفر نیز در آن موقع شما در حدّ نماینده بودن ندیده اند (یعنی بالای70درصد) و این در بازی دموکراسی برای شما خرده گرفته نمی شود، پس حضرتعالی در حال حاضر نماینده کل مردم شهرستان هستید و این که همه امتیازات از طرف عده ای معدود که در ستاد انتخاباتی شما فعال بودهاند مطالبه میشود خارج از انصاف است.
به یاد داشته باشیم همه حاضرین در ستاد انتخاباتی شما لزوماً یار و یاور نبودهاند و برخی معدود افرادی نیز بودند که هیچ سنخیتی با مشی و مسلک شما نداشتند و حتی به اندازه یک پیرزن طرفدار واقعی شما برای پیروزی شما زحمت نکشیدهاند پس بهتر آن است که در همه جوانب و به خصوص در انتصاب مدیران و روسای ادارات شهرستان فضیلت و محبوبیت و توانمندی را در نظر داشته باشید و بیشتر به فکر شهرستان باشید تا اعضای ستاد و یا مدعیان دورغین طرفدار.
همانا این دقت یک نوع سرمایه گذاری پرسود است که میتواند نام نیکی از شما به یادگار بگذارد، باشد که این وجیزه دلسوزانه تلقی گردد.
انتهای پیام/
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد