سرویس: گرمی
کد خبر: 58630
|
09:01 - 1395/08/01
نسخه چاپی

آغاز عملیات مطالعه و احداث پالایشگاه نفت گرمی

 آغاز عملیات مطالعه و احداث پالایشگاه نفت گرمی
فرماندار گرمی مغان در این زمینه گفت: جواز تأسیس پالایشگاه ۵ هزار بشکه ای نفت شهرستان گرمی از ۴ ماه پیش صادر شده است، اما با سخت گیری های دستگاه ها عملیات احداث آن آغاز نشده است.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازسیفار،اوایل تیرماه سال جاری بود که خبر صدور جواز تأسیس احداث پالایشگاه نفت در شهرستان گرمی صادر شد.

فرماندار گرمی مغان در این زمینه گفت: جواز تأسیس پالایشگاه ۵ هزار بشکه ای نفت شهرستان گرمی از ۴ ماه پیش صادر شده است، اما با سخت گیری های دستگاه ها عملیات احداث آن آغاز نشده است.
«میرعلی رحیمی زاد» اظهار کرد: پالایشگاه نفت گرمی مغان در فاز اول به طور مستقیم زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر و بعد از تکمیل، فرصت شغلی حدود پنج هزار نفر را فراهم خواهد کرد که یک انقلاب در شهرستان خواهد بود.

ادارات در مقابل سرمایه‌گذاران سخت‌گیری نکنند
وی با بیان اینکه این پالایشگاه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در گرمی راه اندازی می شود، تصریح کرد: قرار بود عملیات کلنگ زنی و آغاز احداث این پروژه پس از اخذ مجوز از محیط زیست و تغییر کاربری عملیات احداث آن آغاز شود، اما برخی سنگ اندازی باعث وقفه در این اقدام شد.
وی در رابطه با سرمایه گذار این پروژه بزرگ گفت: شرکت سهامی خاص آرمان کیان پترو صنعت مجری پالایشگاه نفت، سازنده تجهیزات و تاسیسات نفتی در تبریز و جنوب کشور است و ۳۰ هکتار از اراضی ملی روستای پرچین سفلی بخش موران شهرستان برای احداث پالایشگاه نفت واگذار خواهد شد.
وی افزود: سرمایه گذار مجری طرح پالایشگاه نفت گرمی مغان به شکل سواپ (معامله پایاپای) عمل خواهد کرد و نفت خام مورد نیاز آن در فاز اول با استفاده از تانکرهای حمل نفت از جمهوری آذربایجان تامین خواهد شد.مجری این طرح با خرید نفت خام از جمهوری آذربایجان و انتقال آن به گرمی مغان نسبت به پالایش و استحصال ۳۲ نوع محصول از آن اقدام و تولیدات خود را به آن کشور و مراکز متقاضی داخل کشور عرضه خواهد کرد.
اختصاص حدود ۱۰۰ سهم از شرکت سهامی مجری طرح برای امور خیریه و تامین بنزین رایگان تعدادی از دستگاه های دولتی از مزایای دیگر احداث پالایشگاه نفت در گرمی مغان خواهد بود.

بررسی وضعیت کلی پالایشگاه نفت گرمی در استانداری
هفته گذشته در جلسه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان اردبیل نامه درخواست سرمایه‌گذار مبنی بر مشخص‌سازی آب و محدوده زمین جهت ایجاد پالایشگاه مورد بررسی قرار گرفت.
«محمد خداپرست» مدیرکل حفاظت از محیط ‌زیست استان در این جلسه از نبود مطالعات ارزیابی زیست ‌محیطی طرح خبر داد و گفت: هر چند این طرح به لحاظ استقرار مشکلی ندارد اما تا زمانی که ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به دست ما نرسد نمی‌توانیم آن را تائید کنیم.
این در حالی است که «روح الله نوروززاده» مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان متذکر شد: بدون ارزیابی زیست ‌محیطی به دلیل اینکه سیستم آنلاین است هیچ طرحی نمی‌ تواند مورد پذیرش قرار گیرد و سرمایه‌گذار ۳۰ هکتار زمین می‌خواهد که واگذاری بخشی مشخص شده است و لازم است مطالعات زیست‌محیطی تکمیل شود تا زمین اختصاص بدهیم.
در مقابل معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این کارگروه گفت: سرمایه ‌گذار این طرح از کارخانه پتروشیمی و کننده کار است و به دلیل معافیت مالیاتی حاضر به سرمایه‌ گذاری در منطقه محروم شده است.
«فرشاد عابد» تصریح کرد: لازم است حمایت اولیه صورت گیرد؛ چرا که زمینه صادرات این محصول نیز از شهرستان گرمی فراهم است و حجم سرمایه ‌گذاری ایجاب می‌کند که از سرمایه‌گذار حمایت داشت.

موافقت مشروط با احداث پالایشگاه گرمی
با وجود طرح مشکلات و سخت گیری های فراوان، ایجاد پالایشگاه نفت در شهرستان گرمی به صورت مشروط مورد موافقت کارگروه امور زیربنایی استان اردبیل قرار گرفت.
معاون امور عمرانی استانداری اردبیل در کارگروه تخصصی امور زیربنایی به موافقت مشروط با طرح پالایشگاه گرمی نظر مثبت داد و گفت: لازم است زمانی یک طرح سرمایه‌ گذاری در کارگروه تخصصی بررسی شود که تمامی ابعاد آن مورد مطالعه قرار گرفته باشد.
«علی آذرنژاد» بر لزوم بررسی همه جوانب طرح های ارائه شده در کارگروه های تخصصی تأکید کرد و افزود: تأخیر حتی یک روز بیشتر از سه ماه پذیرفته نیست و بعد از سه ماه نسبت به راه ‌اندازی پالایشگاه یا رد این پروژه تصمیم‌ گیری می‌ شود.
وی با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاران وظیفه همه دستگاه های دولتی است، اظهار کرد: سرمایه ‌گذاری که می ‌خواهد برای چند هزار نفر اشتغال ایجاد کند باید برای مطالعات از مشاوران زبده استفاده کرده و نتیجه را نهایتاً تا سه ماه ارائه دهد.
در این جلسه فرماندار گرمی گفت: طبق اعلام آب منطقه ‌ای استان آب مورد نیاز که ۳۰ هزار مترمکعب در سال است از حوزه بالهارود می ‌تواند تأمین شود و به لحاظ واقع شدن در حریم بستر آب مشکلی وجود ندارد و در صورت درخواست متقاضی آب می‌تواند از منابع زیرزمینی نیز تأمین شود.
«میرعلی رحیمی زاد» با بیان اینکه سرمایه‌گذار به دنبال مشخص شدن محدوده فعالیت خود است، اظهار کرد: برای مطالعات زیست‌محیطی لازم است یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرد و نمی‌ توان به سرمایه‌ گذار گفت مطالعه کند و سپس جواب منفی به وی داد و می توان به صورت مشروط زمین را واگذار کرد و تا سه ماه مطالعات تحویل ادارات شود.
رئیس شورای برنامه ریزی و اشتغال شهرستان گرمی مغان بیان کرد: سهمیه نفت این واحد تولیدی مشخص است و در هر روز تأخیر ۱۵ درصد جریمه پرداخت می ‌کنند، در صورتی که در مقابل اجرای آن سنگ ‌اندازی کنیم جهت سرمایه‌ گذاری به منطقه دیگری نقل‌ مکان خواهند کرد.

علی قاسمیان

 

انتهاي پيام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد