سرویس: وبگردی
کد خبر: 59049
|
20:00 - 1395/08/07
نسخه چاپی

یادداشت/

الزامات خودباوری

الزامات خودباوری
امروز تنها سلاح برای تقویت روحیه خودباوری، ایمان و همان خودباوری دینی مبتنی بر تقوی و حفظ ارزشهای الهی و واکسینه کردن اعضای خانواده از این طریق در برابر ویروس های کشنده ای است که تیغ تیز آن همانا، خوداتکایی و استقلال افراد و جامعه را نشانه رفته تا کینه دیرین خود را از اسلام و ارزشها خالی کند.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی، "خودباوری" منشاء عزت و سربلندی افراد و جوامع در مسیر کمال و پیشرفت و بالعکس خودباختگی مقدمه ذلت، اسارت و حقارت است و تحقق کامل و همه جانبه این مهم(خودباوری) مستلزم وجود خودباوری انسانی، فردی،ملی و دینی در افراد جامعه است.

سلوک رفتاری حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در دوران مبارزه و دوران رهبری ایشان را می‌توان از برجسته‌ترین نماد خودباوری یاد کرد به طوری که سرشت چنین رهبری، روانشناسی خودباوری را به فرهنگ غالب در جامعه ایران مبدل ساخت و مسیر انقلاب در دوران زعامت رهبری معظم انقلاب مبتنی بر همین فرهنگ مدارج ترقی و کمال را با موفقیت پیمود.

بی‌گمان اهداف مهم انقلاب اسلامی که در شعار«"استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» تحقق یافته و امروز جمهوری اسلامی را در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سطح دنیا و منطقه به مثابه یک نظام الهام بخش معرفی ساخته است محصول خدا محوری، تقویت همت و اراده، مقاومت و ایستادگی، تلاش در تحصیل و تولید علم و کوشش در مسیر استقلال سیاسی و اقتصادی از سوی یکایک افراد جامعه با تکیه بر روحیه خودباوری بوده است.

استقلال در تصمیم گیری فردی و اجتماعی، از ارزش های مهم و حساس و عامل عزت و سربلندی است. هرکس به جهت نفس استعلال خواهی و استخدام گریزی می کوشد تا مستقل باشد و وابستگی خود را نسبت به دیگری کاهش دهد و از میان بردارد. فقدان استقلال فردی و یا جمعی نشانه ای از ذلت و زبونی و وجود آن عامل عزت و سربلندی انسان ها و جوامع است.در نظر انسان و جوامع بشری، از دست دادن استقلال فردی و یا جمعی به معنای وابستگی و از دست دادن اقتدار و سلطه انسان بر خود و یا جامعه خودی است. بنابراین تلاش در راه رسیدن به استقلال سیاسی و اقتصادی باعث پیدایش روحیه خودباوری و عزت نفس می شود.

اما استقلال اقتصادی به معنی خودبسندگی در رفع نیازهای اساسی و جلوگیری از سلطهٔ کشورهای دیگر بر اقتصاد بومی است که از مهم ترین شاخص های استقلال اقتصادی، عدم تأثیرپذیری گسترده از نوسانات و بحران اقتصادی در سطح جهان است و لذاست که برای یک کشور، استقلال اقتصادی یک ضرورت حیاتی است. وقتی رشته های اقتصاد یک کشور به بیگانگان وصل باشد، معنایش این است که رگ حیات و تغذیة این پیکر به جایی دیگر وصل است؛ پس اختیار در دست دیگری خواهد بود.

از اینها که بگذریم در حوزه فرهنگ به مثابه اساس و بنیان یک جامعه، سبک زندگی اسلامی به منزله خاکریز اصلی حفظ چارچوب یک زندگی سعادتمند، امروزه توطئه و هدف اصلی دشمنان اسلام به منظور سیطره کامل و بی هویت کردن افراد و جامعه اسلامی و تغییر آن است که مقدمه این مسیر از طریق تضعیف روحیه خودباوری و توانایی‌های ذاتی و فرهنگی است، موضوعی مهم که اتفاقاً رهبری معظم انقلاب پیش از طرح موضوع سبک زندگی، بحث الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یا تولید علم مبتنی بر خودباوری را مطرح کردند.

باید پذیرفت که غلبه دشمنان اسلام برای تغییر سبک زندگی در بخشی از جامعه ایران از طریق سلب اعتماد و تضعیف روحیه خودباوری جوانان و خانواده ها نسبت به داشته ها وذخایر غنی فرهنگی و تمدنی و شیوه زندگی آنان بوده است؛ مخصوصاً آن طیفی که چه بسا چندان در مسایل اعتقادی و عمل به واجبات و مستحبات دینی و تقید به ارزشهای دینی و مذهبی حساسیتی نداشته و ندارند و هرآن در برابر هر فرهنگ وارداتی مغلوب شده و دچار خودکمتربینی و خودباختگی هستند.

امروز تنها سلاح برای تقویت روحیه خودباوری، ایمان و همان خودباوری دینی مبتنی بر تقوی و حفظ ارزشهای الهی و واکسینه کردن اعضای خانواده از این طریق در برابر ویروس های کشنده ای است که تیغ تیز آن همانا، خوداتکایی و استقلال افراد و جامعه را نشانه رفته تا کینه دیرین خود را از اسلام و ارزشها خالی کند و لذاست که همه باید در برابر این توطئه ویرانگر و بنیان سوز آگاه و متحد باشیم.

مهین روح‌نواز

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد