سرویس: اردبیل
کد خبر: 59057
|
09:30 - 1395/08/08
نسخه چاپی

دولت به تعهدات خود در صندوق ذخیره فرهنگیان عمل نکرده است

دولت به تعهدات خود در صندوق ذخیره فرهنگیان عمل نکرده است
زمانی که صندوق ذخیره فرهنگیان شروع به کار کرد علاوه بر کسر ماهانه 5 درصد از حقوق فرهنگیان ،دولت نیز متعهد شد به ازای هر فرهنگی عضو، معادل 5 درصد را واریز کند؛ در صورتی که از سال 92 تا کنون دولت ریالی به حساب این صندوق واریز نکرده است.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازقلم رسا، پیرو مشکلات و وضعیت پیش آمده در صندق ذخیره فرهنگیان گفتگویی داشتیم با یکی از فرهنگیان که 30 از عمرش را صرف نهاد آموزش و پرورش کرده است و خود یکی از فرهنگیان عضو در این صندوق می باشد.
 در آغاز سخن این فرهنگی با اشاره به هدف راه اندازی چنین نهادی می گوید: زمانی که صندوق ذخیره فرهنگیان شروع به کار کرد علاوه بر کسر ماهانه 5 درصد از حقوق فرهنگیان، دولت نیز متعهد شد به ازای هر فرهنگی عضو در این صندوق معادل 5 درصد به عنوان سرمایه ای برای آنان واریز کند؛ در صورتی که از سال 92 تا کنون دولت ریالی به حساب این صندوق جهت سرمایه گذاری برای فرهنگیان واریز نکرده است و این نشان می دهد که دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی به 27 شرکت تابعه این صندوق اشاره ای می کند و ادامه می دهد: صندوق از پول فرهنگیان یکسری شرکت هایی را خریداری کرده و در قالب آن ها  فعالیت می کند، اما نکته ای قابل تامل این است که بعد از بازنشستگی فرهنگیان عضو، فقط سود حاصل از این 5 درصد را به  آنان بازخواهد گرداند؛ در حالیکه با کسر این مبلغ از حساب  900هزارفرهنگی عضو دست به سرمایه گذاری های زده است که خود آن ها سود زاست و باید سود حاصل از این سرمایه گذاری هم ما بین فرهنگیان تقسیم شود چرا که منابع مالی آن، از پول فرهنگیان تامین شده است.
 این معلم با مطرح کردن نوع فعالیت شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان یادآور می شود: صندوق ذخیره فرهنگیان طی بخشنامه ای که به این شرکت داد، فرهنگیان عضو می توانستند با واریز ماهیانه مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان صاحب خودروی لوکس شوند، سوال و شبهه ی که در اینجا مطرح می شود این است معلمی که میانگین حقوق آن یک میلیون و 500 هزار تومان می باشد چطور قادر به تامین این مبلغ خواهد بود.
 در ادامه می گوید: در واقع خود صندوق واقف به این امر بود که فرهنگیان نخواهند تواست از این طرح بهره ای ببرنند چرا که معلمی با میانگین حقوق یک میلیون 500 هزار تومان خودروی لوکس با مبلغ قسط  دو میلیون 500 هزار تومان میخواهد چکار؟.
 ابعاد ماجرا زمانی آشکار شد که مدیران صندوق بر اساس این بخشنامه، ماشین های لوکس را با دریافت وامی با سود صفر درصد و از ذخیره فرهنگیان برای خودشان خریداری کردند و مشخص است که خود این بخشنامه راهی بود تا افکار عمومی را قانع کنند.
 در ادامه گفتگو این مسئول با نام بردن از اموال منقول و غیر منقول صندوق ذخیره فرهنگیان می گوید: منظور از منقول اموالی است که براحتی میتواند توزیع شود مانند پول و یا همان سودی که فرد عضو پس از بازنشستگی دریافت می کند؛غیر منقول نیز به اموالی اطلاق می شود که در نوع خود سود زا می باشد مانند شرکت های تابعه این صندوق.
بواسطه پول فرهنگیان این صندوق، اموال غیر منقولی از قبیل همین 27 شرکت تابعه  خریداری و در آن ها سرمایه گذاری کره است که خود این اموال نیز سود زا می باشند، ولی سوال اینجاست سود حاصل از این اموال که با پول فرهنگیان به دست آمده است به چه کسی یا کسانی می رسد، فرهنگیان که از این سود بهره ای نمی برند.
موضوع قابل توجه دیگر نحوه جذب نیروی انسانی در شرکت های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، که فرایند جذب نیرو در آن توسط خودشان صورت می گیرد و به صورت مملوس افراد خودشان را وارد بدنه ی این شرکت ها می کنند.
 این معلم در ادامه می افزاید: ما در دوران 8 سال دفاع مقدس دو نوع فرمانده داشتیم و به عینه در صحنه های نبرد تجربه کردیم، فرماندهی که  خودش در صف مقدم بود و به نیرو های تحت امرش می گفت بیایید حمله کنیم آن عملیات ها همه شان موفقیت آمیز بود و منجر به پیروزی بود چرا که الگو فرمانده بود و قبل از همه جانفشانی می کرد.
اما جایی که فرمانده می گفت حمله کنید و خودش در عقب خط مقدم و نیرو های تحت امرش در صف مقدم بودند این عملیات ها نه تنها آثار و نتایج مثبتی نداشت بلکه عواقب مختلفی را نیز در پی داشت.
 از این رو در نظام و سیستم آموزشی امروز ما چنین وضعی حاکم شده است که هر کس بر سر کار می آید می گوید  تحول در نظام آموزش، ارنقای سطح کیفیت آموزشی، پیاده سازی سند تحول بنیادین که مخاطب همه ی این افرا نیز معلمان هستند که میگویند فلان کار را بکنید و یا فلان کار را نکنید و کسانی که در راس امور هستند فقط به این حرفها بسنده کردند؛ انگار وظیفه ی آن ها حرف زدن است و به سامان رساندن وضع نظام آموزشی بر عهده معلم. این رویه نه تنها نتایج مثبتی ندارد بلکه تبعات منفی دیگری را نیز در پی خواهد داشت .
سخن آخرصندوق ذخیره فرهنگیان حرکتی بود تا سود آن به عنوان عصای دستی برای فرهنگیان در مشکلات باشد و به کار آن ها آید ولی افسوس این عصا را از دست معلمان گرفتند!

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد