سرویس: وبگردی
کد خبر: 59854
|
10:44 - 1395/08/22
نسخه چاپی

زنگ خطر جدی است؛

چگونه حرکت شتابان قاتل خاموش را در اردبیل متوقف کنیم +آمار فوتی‌ها

چگونه حرکت شتابان قاتل خاموش را در اردبیل متوقف کنیم +آمار فوتی‌ها
سرما که از راه می‌رسد، قاتل خاموش با سهل انگاری مردم و عدم رعایت نکات ایمنی دست به کار می‌شود و سالانه دست کم جان صدها نفر را می گیرد.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی، سرما که از راه می‌رسد، قاتل خاموش با سهل انگاری مردم  و عدم رعایت نکات ایمنی دست به کار می‌شود و سالانه دست کم جان صدها نفر را می گیرد؛ طوری که در پنج ماهه نخست سال جاري  193 نفر(139 نفر مرد و 54 نفر زن) در کشور بر اثر مسموميت با گاز منوكسيد كربن جان خود را از دست داده اند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ، 36.9 درصد افزايش داشته است.

در این مدت، استان‌هاي تهران با 44، فارس با 17، اصفهان با 15، كرمانشاه و لرستان هر كدام با 11 فوتي بيشترين آمار تلفات مرگ بر اثر گازگرفتگي را به خود اختصاص داده‌اند؛ اين در حالي است كه آمار تلفات در ديگر استان ها كمتر از 10 نفر و در تعدادي از آنها برابر با صفر بوده است کهاردبیل نیز جزو استانهایی است که آمار مرگ بر اثر گازگرفتگي در شش ماه نخست سال 95 ، صفر گزارش شده است.

با توجه به اینکه از 626 نفر فوتی سال گذشته بر اثرمسموميت با گاز، 470  نفر در نيمه دوم سال و تنها 156 نفر مربوط به نيمه اول سال است و بيشترين تلفات مسموميت با گاز در نيمه دوم سال وعمدتا در فصل زمستان رخ می‌دهد لذاست مردم هشدارها را جدی بگیرند.

با اینکه همه ساله قبل از آغاز فصل سرما، آموزش های لازم و هشدارها از طریق رسانه ملی به مردم داده می‌شود اما با این وجود، شاهد میزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و عدم رعایت نکات ایمنی در فصل سرما هستیم؛ طوری که دراستان اردبیل در طول سه سال گذشته آمار فوتی ها بر اثر مسمومیت با مونوکسیدکربن سیر صعودی داشته است.

آمار صعودی مرگ خاموش در روزهای سرد سال، مردم استان اردبیل را که چند ماه زودتر از سایر مناطق کشور زمستان را تجربه می‌کنند نگران تر می‌کند؛ بر اساس آمار پزشکی قانونی استان اردبیل، 8 نفر در سال 92، 14 نفر در سال 93 و 20 نفر در سال 94 بر اثر گاز گرفتگی در این استان سردسیر جان باخته اند که در طول سه سال گذشته با افزایش روبرو بوده و بیشترین این فوتی ها هم در نیمه دوم سال اتفاق افتاده است.

 

 توصیه‌های پیشگیرانه:

1. آگاه باشيد كه هر وسيله گرمازاي سوختني كه به نحوي با سوخت هاي فسيلي (نفت، گاز، ذغال سنگ) كار كند به صورت بالقوه مي تواند سبب توليد گاز مونوكسيد كربن شود.

2. از بخاري هاي مستعمل و فرسوده بدون دودكش يا داراي دودكش نامناسب و غير استاندارد استفاده نكنيد.

3. توجه داشته باشيد،‌ استفاده از بخاري هاي بدون دودكش به هيچ وجه از توليد گاز مونوكسيد كربن جلوگيري نمي كند.

4. هرگز در فضاي بسته و محدود كه تهويه كافي و مناسب ندارد (نظير اتاق، گاراژ و ...) آتش روشن نكنيد.

5. هرگز در فضاي بسته گاراژ موتور اتومبيل را روشن نگذاريد.

6. قبل از راه اندازي وسايل گرمايشي، از سلامت مسير دودكش ساختمان و بدون ترَك و نشتي بودن آن اطمينان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحيح لوله بخاري و آبگرمكن به دودكش ديواري اطمينان حاصل نماييد.

7. تمام دودكش ها بايد وسيله انتهايي ضد باد (كلاهك) مناسب داشته باشد.

8. در محيط هاي شغلي و منازل كه در آنها از كوره و مشعل استفاده مي شود از سلامت دستگاه و سيستم تخليه دود اطمينان حاصل نماييد.

9. هر وسيله گازسوز بايد داراي يک دودکش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد و لذا به کارگيري آب گرمکن هاي ديواري در فضاهاي بسته يا مکان هاي فاقد جريان هوا  مجاز نيست.

10. شيب لوله هاي افقي در داخل واحدها بايد مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودي لوله در بيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.

 

11. توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن كردن وسيله گرمايشي به اطمينان شما از تخليه گاز كمك خواهد كرد. اگر لوله دودکش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودکش است در اين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتي از در يا پنجره تهويه در محيط ايجاد نماييد.

 

12. ضمن ايجاد تهويه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نيز روشن کردن شعله‌هاي اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محيط داخل خانه جداً خودداري نماييد.

 

13. اگر فضاي منزل خود را با شوفاژ و سيستم حرارت مرکزي گرم مي کنيد درز بندي و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگيري از اتلاف حرارتي بلاملانع است اما درصورتي که از بخاري هاي گازسوز به منظور گرمايش محيط استفاده مي کنيد حتماً مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد نماييد و از درز بندي و بستن کامل منافذ خودداري کنيد.

 

14. در صورت احساس علايم سردرد و سرگيجه و تهوع در مكاني كه احتمال وقوع مسموميت وجود دارد فوراً آن مكان را ترك کرده و به فضاي آزاد پناه ببريد و در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنيد.

15- در صورت تداوم علايم فوق براي چند روز متوالي احتمال مسموميت خفيف با اين گاز وجود دارد كه بهتر است در اين مورد با پزشك خود مشورت كنيد.

 

16- رانندگان وسايل نقليه سنگين، از روشن کردن گاز پيک نيک در اتاق وسيله نقليه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداري کنند.

چگونگی برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواکسیدکربن

1- فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید.
2- یقه لباس و کمربند و لباس های تنگ فردمسموم را باز کنید.
3- در صورت امکان به فرد مسموم اکسیژن برسانید.
4- باز نگه داشتن راه های هوایی و تماس با اورژانس 115 در مراحل بعدی باید مورد توجه قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید که خارج کردن افراد مسموم از محیط آلوده و قرار گرفتن در محیط باز از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می شود.

 

انتهای پیام/ر

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد