سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 61263
|
02:34 - 1395/09/24
نسخه چاپی

لزوم توجه کشاورزان به سیاست ملی"کمترین مصرف آب، بهترین بازدهی محصول"

 لزوم توجه کشاورزان به سیاست ملی"کمترین مصرف آب، بهترین بازدهی محصول"
به دنبال سیاست‌های ملی مبنی بر کاشت محصولاتی که با کمترین مصرف آب بهترین بازدهی را دارد، تشویق کشاورزان به کاشت چنین محصولاتی، می تواند به مرور به الگویی در بخش کشاورزی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، به دنبال سیاست‌های ملی کشور و پیگیری های دولت در حوزه کشاورززی مبنی بر کاشت محصولاتی که با کمترین مصرف آب بهترین بازدهی را دارد، تشویق کشاورزان به کاشت چنین محصولاتی، می رود تا به مرور الگویی در بخش کشاورزی با اتکا به اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.

از آنجا که 85 درصد اهالی شریف کوثر را قشر زحمت کش کشاورز تشکیل می دهد نیاز است با بهینه سازی الگوی مصرف مسئولین امر این سیاست ملی را در سطح شهرستان ترویج و کشاورزان نیز از این ظرفیت استقبال کنند.

در این میان کاشت و تولید پسته، زغفران و دانه های روغنی کُلزا (در کنار دیگر محصولات آبی و دیمی کشاورزان کوثری) که امتحان کشت و برداشت مناسب را در این شهرستان پَس داده اند راه حل منطقی به نظر می رسد تا کشاورزان برای تولید این محصولات به صرفه دست به کار شوند.

شهرستان کوثر می تواند از جمله شهرستان هایی باشد که کاشت پسته، زعفران و کلزا را برای الگوی جدید در این منطقه تجربه می کند.

به گفته برخی از اهالی که پیشتر بصورت آزمایشی نسبت به کشت زعفران و پسته اقدام کرده بودند، این محصولات تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده و کشت مناسبی را موجب شده اند.

هنوز در کوثر ظرفیت‌های ناشناخته فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد که علاوه بر امکان کشت جو و گندم برای کشاورزان؛ بستر کاشت صنوبر، گل محمدی و ... را فراهم می کند.

در شرایط کنونی که کمبود منابع آبی و کاهش سفره آب‌های زیرزمینی معضل جدی بخش آب در کشور است توصیه می شود کشاورزان کاشت محصولی با مصرف آب کمتر را در دستور کار خود قرار دهند.

متأسفانه کاشت گندم و جو و برخی از صیفی جات ها مانند خیار، گوجه و هندوانه و خربزه از سوی روستائیان به دلیل مصرف بالای آب موجب شده تا در سال‌های آینده با بحران کم آبی حاد در منطقه روبه رو شویم و جالبتر این‌که زمین تخصیص یافته به کاشت این محصولات تنها یک سال جوابگوی کشاورزان است و می بایست زمین را برای سال بعد استراحت دهند.

اما کاشت محصولات به صرفه ای همچون پسته، زعفران، کلزا، گل محمدی و ... به کمترین مقدار آب مصرفی نیاز دارد، بطوری که هم فروش بهتری دارد و هم بهای مناسبی در قبال کاشت و برداشت دارد.

با بهینه سازی الگوی مصرف و همچنین استفاده از داشته های خود در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش پررنگی را برای احقاق این سیاست ملی می توان ایفا کرد تا از این طریق بتوانیم به اهداف اصلی خود که اتکا به محصولات و تولیدات در تمامی بخش های کشور است به خوبی دست پیداکنیم.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد