سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 61382
|
01:35 - 1395/09/27
نسخه چاپی

"پایاب سد گیوی"؛ پروژه ای که مسئولین هیچگاه به آن نپرداخته اند، حتی نوبخت!

 "پایاب سد گیوی"؛ پروژه ای که مسئولین هیچگاه به آن نپرداخته اند، حتی نوبخت!
نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در حالی از بهره برداری سد گیوی در آینده ای نزدیک خبر داده است که آغاز عملیات اجرایی پایاب این سد همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از به نقل ازکوثرخبر، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور در سفر اخیر خود به اردبیل در حالی از بهره برداری سد گیوی خبر داده است که آغاز عملیات اجرایی پایاب این سد همچنان در هاله ای از ابهام است و مردم سالهاست که بهره برداری از این پروژه اشتغالزا را در ذهن خود می پرورانند.

وی که در دیدار با نمایندگان استان به این موضوع پرداخت کرده بود، بهره برداری از پروژه سد گیوی را از اولویت های دولت دانسته و آینده ای نزدیک را در بهره برداری از این پروژه مردمی عنوان کرده بود.

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه سد گیوی برای مردم استان اردبیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفته که نماینده ولی فقیه در استان اردبیل نیز با جدیت پیگیر اجرا و اتمام این پروژه است و بنده قول هم می‌دهم این پروژه در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

به گزارشکوثرخبر، سد گیوی جزء آن پروژه هایی است که فقط ساختمان آن به اتمام رسیده؛ گرچه بخشی از کارهای ساختمانی و فیزیکی آن نیز فعلا باقی مانده و هم اکنون در دست انجام است.

پس از دغدغه 12 ساله مردم و مسئولین ساختمان این سد در حال اتمام است ولی بیشترین دغدغه ای که افکار و اذهان عمومی را درگیر خود کرده آغاز و تکمیل پروژه وسیع پایاب سد گیوی است که فعلاَ هیچ اقدامی به غیر از حفاری های جزئی در منطقه صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه بیش از 81 درصد اهالی شهرستان کوثر را قشر زحمتکش کشاورز تشکیل میدهد بهره برداری از شبکه پایاب این سد یکی از اولویت های بهره مندی از آب آن سد است؛ چرا که در صورت عدم بهره مندی از پایاب سد تنها از 100 درصد اهالی شهرستان کوثر 5 الی 15 درصد اهالی از آب جمع شده در پشت سد گیوی بهره مند می شوند.

البته قطعاَ مسئولین برنامه هایی در این خصوص ارائه کرده و به فکر آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی هستند؛ ولی با تامل بر پیشینه تکمیل سد گیوی آغاز و تکمیل این پروژه را در اذهان به درازا میکشاند.

پایاب سد گیوی هشت هزار و 500 هکتار از راضی کوثر از آب کشاورزی بهره مند می شود؛ این پروزه علاوه بر تحت پوشش قراردادن زمین های کشاورزی شهرستان کوثر باعث رونق اشتغال در این شهرستان خواهد شد بطوریکه 20 روستا از این سد استفاده خواهند کرد.

سد گیوی سال گذشته آبگیری شد اما عملیات اجرایی خط انتقال و پایاب آن هنوز آغاز نشده است.
 
به هر حال پروژه ساختمان سد گیوی با پیشرفت فیزیکی 99 درصدی در حال اتمام است؛ با این وجود انتظار می رفت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در این سفر خود به استان اردبیل ضمن قول تکمیل ساختمان سد، مساعدت های لازم را در جهت رفع موانع موجود برای آغاز و تکمیل پروژه پایاب سد گیوی به سرانجام می رساند.
 
انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد