سرویس: وبگردی
کد خبر: 61383
|
09:19 - 1395/09/27
نسخه چاپی

«وحدت اسلامی»، استراتژیکی ترین مسئله کشورهای اسلامی است

«وحدت اسلامی»، استراتژیکی ترین مسئله کشورهای اسلامی است
وحدت اسلامی، اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در اندیشه‌ی سیاسی مسلمانان است بطوریکه رهبر معظم انقلاب از وحدت اسلامی به عنوان «مسأله‌ای استراتژیک» برای کشورهای اسلامی نام می برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازابصارخبر، وحدت اسلامی از جمله آرمان های بنیادین حضرت امام خمینی (ره)بود که ریشه در اندیشه ناب توحیدی ایشان داشت بطوریکه اقتدار اسلام و عزت و سرافرازی مسلمانان درسراسر عالم را در گرو اتحاد مسلمانان و وحدت اسلامی می دانست.

با نگاهی به تاریخ به روشنی در می یابیم که دشمنان و بدخواهان اسلام هیچ موقع  بیکار ننشسته و با آتش افروزی های مداوم خود و پاشیدن بذر اختلافات مذهبی در ابعاد گوناگون سعی در مغشوش کردن فضا در دنیای اسلام و تیره کردن روابط بین مسلمانان داشته و دارند.

اما آنچه دانشمندان و علمای مصلح و خیرخواهان در دنیای اسلام باید انجام دهند، توسعه و ماندگاری اساسی ترین عامل یعنیˈوحدتˈ در جامعه جهانی اسلام است. عاملی که از درخشان ترین سر فصل ها در اندیشه سیاسی و یکی از پر کاربردترین موضوعات در تلاش های اجتماعی امام خمینی(ره) مورد تأکید است.

قطعا درباره اندیشه پر بار آن خیرخواه فرزانه، همه انسان ها به مناسبت هفته وحدت مطالب متعددی گفته و خواهد گفت.

این گزارش بنا دارد با نگاهی متفاوت مشکلات موجود را مورد بررسی قرارداده و زمینه های تقویت وحدت "شیه و سنی" را از دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه بازخوانی کند.

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پیام خود در تاریخ 23 بهمن 57 یعنی یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج مسایل متعدد و پیچیده آن روزها به این امر اساسی چنین اشاره می کند؛«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏ » و نیز در جایی ایجاد اختلاف بین اهل سنت و شیعه را جنایت قلمداد می فرمایند: «از جمله جنایتهایی که بدخواهان به اسلام مرتکب شده‏اند ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعی است‏ » در یک جامعه‏ای که همه می‏خواهند به اسلام خدمت کنند و برای اسلام باشند، این مسائل نباید طرح شود. ما نباید با هم اختلاف و یا یک تضادی داشته باشیم، ما همه با هم برادریم. برادران شیعه و سنی باید از هر اختلافی احتراز کنند.

همچنین چهره اختلاف افکنان و پشت پرده این توطئه را چنین افشا می فرمایند که: « آنهایی که می‏خواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند. و الّا کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد، در یک زمانی که با وحدت همه مسلمین باید پیشروی کنیم و پیروز بشویم ان شاء اللَّه، این نمی‏آید دامن‏بزند به اختلاف و مسائل اختلافی را طرح کند، اینها نیست جز اینکه اشاره‏ای از خارج هست. و قدرت های بزرگ فهمیدند که آن چیزی که آنها را عقب زده است اسلام است و وحدت مسلمین و برادری بین همه گروههای اسلامی، از این جهت، از اینجا شروع کردند که اینها را به هم بزنند.»

سالهای متمادی از زمان مرحوم آیت اللَّه بروجردی (رضوان اللَّه تعالی علیه) و بعضی از بزرگانِ علمای اهل سُنت در مصر  این فکر پیدا شد که بیایید اختلافات را کنار بگذارید؛ سنی، سنی بماند؛ شیعه، شیعه بماند؛ هر کدام عقاید خودشان را داشته باشند؛ اما با هم، دست در دست هم بگذارند تا توطئه های دشمنان اسلام خنثی شود.

«وحدت اسلامی»، استراتژیکی ترین مسئله کشورهای اسلامی است

وحدت اسلامی؛ بزرگترین ابتکار امام خمینی(ره)

«وحدت اسلامی» و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در اندیشه‌ی سیاسی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. اهمیت این موضوع نزد رهبر معظم انقلاب تا آنجاست که ایشان وحدت اسلامی را به عنوان «مسأله‌ای استراتژیک» و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات و آموزه‌های قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دعوت کرده‌اند.

در اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینه‌ای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ی جهان اسلام» به شمار می‌آید.

مسأله ی شیعه و سُنی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمینگیر کردن امت اسلامی است. بطوریکه امروزه شاهد هستیم که آمریکا برای ماندن در منطقه مدام بهانه می آورد و توسط گروه های تروریستی ناامنی  ایجاد می کند. تا بهانه داشته باشد که بماند.

دل سُنی را نسبت به شیعه، دل شیعه را نسبت به سُنی آن چنان چرکین می کنند که نتوانند با این همه مشترکات، کنار هم قرار بگیرند. و با این کارشان دشمنی شان را بیشتر با اسلام نمایان می کنند.

همه کسانیکه شهادتین می گویند می توانند با هم متحد شوند

alinasab

حجت الاسلام علی نسب و معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهری در دانشگاه های استان درباره هفته وحدت معتقد است همه کسانیکه شهادتین می گویند می توانند با هم متحد شده و در مبارزه با ظلم و بی عدالتی با هم همکاری کنند.

وی به موانع سر راه اتحاد بین مسلمانان اشاره کرده و می گوید: عمده‌ی موانع اتحاد بر اساس کج‌ فهمی‌ها و بی‌اطلاعی‌هاست.

علی نسب می گوید: وقتی مسلمانان از حال هم خبر نداشته باشند، توهمات بیرونی به سراغشان می آید و در نتیجه درباره‌ی تفکرات یکدیگر دچار اشتباه می‌شوند؛ سوء تفاهم‌هایی بوجود می آید، که دشمنان هم بشدت بر این سوءتفاهم‌ها دامن می‌زنند. افرادی هم متأسفانه بر اثر همین سوء فهم و سوء تحلیل بازیچه‌ی دشمن قرار می‌گیرند بطوریکه یک انگیزه‌ی خیلی کوچک، انسان را وادار می‌کند حرفی زده و موضعی اتخاذ کند که دشمن را در رسیدن به هدفش کمک کرده و ناخواسته بین برادران خود شکاف ایجاد کند.

وی با بیان اینکه برجستگان مبارزه‌ی با استعمار و استکبار در طول تاریخ اسلام، روی مسئله‌ی «وحدت امت اسلامی» تکیه‌ی مضاعف کرده‌اند، می افزاید: سیدجمال‌الدین اسدآبادی (رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیه) و شاگرد او شیخ محمد عبده و از علمای شیعه مرحوم شرف‌الدین عاملی و بزرگان دیگری، از هیچ تلاشی برای  مقابله‌ی با استعمار نفروگذاری نکردند و  امام بزرگوار ما نیز  از اول انقلاب بر قضیه‌ی وحدت اسلامی اصرار کردند.

وجود نبیّ مکرّم اسلام بزرگترین عامل ایجاد و تقویت وحدت در همه‌ی ادوار اسلامی

حجت الاسلام سیاح: اعضای سید طه اهدا می شود

حجت الاسلام سید محمد سید سیاح مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان نیز وجود نبیّ مکرّم اسلام حضرت محمد (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) را بزرگترین عامل ایجاد و تقویت وحدت در همه‌ی ادوار اسلامی عنوان کرده و می گوید: چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است  لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ی مسلمان هاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید.

وی مسأله غدیر را مایه وحدت مسلمانان معرفی کرده و می گوید:  شهید مطهری در مقاله‌ای تحت عنوان «الغدیر و وحدت اسلامی» واقعه غدیر را یکی از محورهای وحدت اسلامی می‌داند و معتقد است که در خودِ مسأله غدیر، اصل مسأله ولایت مطرح شده است.

سید سیاح معتقد است؛ اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی را سر داده و عمل کنند بسیاری از گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد.

وی با بیان اینکه وظیفه‌ی علما در ایجاد و تقویت وحدت بین مسلمانان، وظیفه‌ی سنگینی است، می گوید: امروز وحدت دنیای اسلام، یک هدف اعلا است که اگر این وحدت حاصل شد، آن وقت دنیای اسلام حقیقتاً می‌تواند به عزت کامل و عمل به احکام اسلامی دست پیدا کند.

تنظیم منشور وحدت اسلامی می تواند مهمترین عامل اتحاد دنیای اسلام شود

انتخابات مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی

 پرویز پرزور مدرس دانشگاه های اردبیل تنظیم منشور وحدت اسلامی را علاج اصلی مشکل اتحاد دنیای اسلام دانسته و می گوید؛ علما و روشنفکران اسلام باید بنشینند و منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند تا از ایجاد اختلاف بین امت اسلامی جلوگیری کنند.

وی می گوید: علمای اسلامی باید کوشش کنند آراء را با یکدیگر تطبیق کنند تا نظرات فِرَق مختلف اسلامی در مجموعه‌ی واحد و با نگاه مساعد به یکدیگر، در اختیار همه‌ی مسلمین قرار بگیرد.

میوه وحدت، تقریب بین مذاهب است

حجت الاسلام سیف اله مدبر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره این شیعه بوده که مسئله وحدت را مطرح و پیش قدم در این موضوع بوده است،می گوید: طبق روایتی از امام صادق علیه‌السلام در کتاب مهم اصول کافی شیعه، کسی که با اهل سنت برای وحدت و اخوت نماز بخواند، ثوابش به مانند ثواب کسی است که پشت پیامبر نماز گزارده است.

 مدبر میوه وحدت را تقریب بین مذاهب  دانسته و می افزاید: ثواب این کار به نیت اخوت و وحدت آفرینی فرد مربوط می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه مهمترین وظیفه که می‌تواند در این زمینه برای خود ایجاد کند این است که تقریب را تبیینی بررسی کند.

ایجاد همدلی، همفکری و رسیدن به تفاهم مشترک بین مسلمانان مهمترین هدف هفته وحدت است

Image result for ‫معاضدی دانا‬‎

حجت الاسلام کاظم معاضدی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان همدلی، همفکری و رسیدن به تفاهم مشترک و جمعی را هدف هفته وحدت دانسته و می افزاید: ما مشترکات زیادی بین شیعه و اهل سنت داریم بطوریکه علمای امت اسلامی در نشست ها و رفت و آمدهای خود همواره روی مشترکات تاکید می کنند.

وی با بیان اینکه، علمای اسلام با بیان دیدگاه های مختلف مشکلی ندارند، میگوید: علمای اسلام  هم در نزد شیعه و هم در نزد اهل سنت همواره دیدگاه های خود را طوری بیان می کنند که ایجاد حساسیت نکند و این خود مصداق بارز برقراری اتحاد بین مسلمانان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان تعابیر گوناگون بنیانگذار جمهوری اسلامی را یاد آور شده و می افزاید: تعابیر گوناگونی که حضرت امام خمینی (ره) در موضوع «وحدت امت» به کار برده اند افق های گسترده ای از اندیشه های اجتماعی و تربیتی بر روی فهم و درک  هر انسانی می گشاید.

معاضدی معتقد است: امام خمینی (ره) اساس پیشرفت و تعالی جامعه را تنها بر دو پایه «وحدت مردم» و «ایمان به خدا» استوار می داند. ایشان برای عنصر وحدت در تحقق اهداف اسلام چنان اهمیتی قائل است که حتی تعهد به اسلام را منهای اتحاد بی اثر و بی نتیجه می داند؛«اساس پیشرفت شما ملت عزیز تعهد به اسلام و وحدت کلمه است. تعهد به اسلام بدون اینکه با هم اجتماع کنید در مسائل بی فایده است. اجتماع در مسائل بدون تعهد به اسلام مضر است.

وی می افزاید: در اندیشه حضرت امام (ره) تاثیرگذاری دو عنصر «ایمان به خدا و اتحاد کلمه» در سعادت جامعه یک امر مسلم و قطعی است که پایه و اساس همه پیروزی ها و تحولات مهم و سرنوشت ساز اجتماعی را تشکیل می دهند بطوریکه ایشان وحدت را گاهی همراه با «اسلام» و گاهی همراه با «ایمان» و گاهی توام با «الله اکبر» ذکر می کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان تعابیر آیات عظام وحید خراسانی و سیستانی در مورد تکریم علمای اهل سنت را خاطر نشان کرده و می گوید: آیت الله وحید خراسانی وقتی حدیثی را می خوانند که در آن اسم خلیفه دوم برده شده، با نهایت احترام از ایشان اسم برده و می گویند؛«رضی الله عنه» و  احترام می کنند و آیت الله سیستانی نیز می فرمایند: به اهل سنت، اخواننا (برادران ما) نگویید بلکه انفسنا (خود ما) بگویید.

وی می افزاید: با وحدت و اتحاد امت اسلام، پاشنه آشیل شکست استکبار به صدا در خواهد و اگر کشور های اسلامی و دانشمندان مسلمان  به خوشان بیایند و از این تفرقه که به فرموده  رهبری سم مهلک است دوری کنند، آنگاه با ایجاد وحدت و با هوشیاری می توانند با تکیه بر محورهای وحدت آفرین، مسیر های نفوذ و اختلاف انگیز دشمنان را ببندند.

 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد