سرویس: بیله سوار
کد خبر: 61426
|
11:53 - 1395/09/28
نسخه چاپی

در سایه بی توجهی مسئولان؛

چراغ خاموش سینما در بیله سوار

چراغ خاموش سینما در بیله سوار
مقوله فرهنگ و پرکردن اوقات فراغت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از این مقوله‌های فرهنگی سینما است، اما شهرستان بیله سوار با پیشینه تاریخی از مردمانی هنرمند و هنردوست متاسفانه فاقد سینما می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از  صبح مغان،در این برهه از زمان رفتن به سینما به امری ساده و عادی بدل شده و افراد به صورت انفرادی، خانوادگی و یا دوستانه برای پر کردن بخشی از اوقات فراغت زندگی خود به سینما می روند.

 سینما؛ مکانی که برای تفریح سالم جامعه در کنار دیگر مکان های تفریحی در نظر گرفته شده است. اما در شهر مرزی بیله سوارمغان به دلیل نبود سینما این نوع تفریح و پر کردن اوقات فراغت به دور از ذهن پنداشته می شود.

مقوله فرهنگ و پرکردن اوقات فراغت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از این مقوله‌های فرهنگی سینما است، اما شهرستان بیله سوار با پیشینه تاریخی از مردمانی هنرمند و هنردوست متاسفانه فاقد سینما می باشد.

 این در حالی است که سینما یکی از مواردی است که در آن به مقوله ی فرهنگ بسیار تاکید دارد و اندیشه ها و افکار مردم به سوی دستاوردهای هنری بر روی پرده سینما سوق داده می شود و این امر سبب رشد فرهنگ در جامعه می گردد ونبود سینما در بیله سوار این آرزو را دست‌نیافتنی کرده است.

در حال حاضر نبود حتی یک سینما در شهری با قدمت و پیشینه تاریخی بلند به معضلی بسیار جدی تبدیل شده است.

علاوه بر آن نبود فرهنگ‌سرا و مکانهای مناسب و استاندارد برای فعالیت گروه‌های هنری در بیله سوار، یکی دیگر از مشکلات عمده‌ای است که هنرمندان این شهر همواره با آن دست به گریبان هستند.

وجود سینما در هر شهر زمینه‌ساز فرهنگ تئاتر و سینما است و استفاده خانواده‌ها در اوقات فراغت از این مکان فرهنگی می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ هنری در شهروندان شود.

در بیله سوار مردم از نبود سینما رنج می برند و سالن های ویژه نمایش فیلم وجود ندارد در حالیکه در بسیاری از نقاط جهان حتی با یک سالن کوچک و دستگاه های دیجیتال پخش که هر روز نیز کوچک تر می شوند، نیز یک سینمای کوچک و شاید خانگی راه اندازی شده است.

سینما برای بیله سوار یک نیاز است و جوانان این شهر ، بدلیل نبود مکان های تفریحی در شهر، احساس سردرگمی می کنند و به نوعی می توان گفت شاداب بودن و داشتن روحیه در بین جوانان به دلیل نبود مکان های تفریحی سالم از بین رفته و به نوعی دچار سرخورگی شده اند.

سینما‌ها در دنیا هر روز مدرن‌تر می‌شوند و جوان‌های ما باید دست به دعا باشند تا با همت و توجه مسئولان ، با ایجاد یک همدلی ، یک سینما در بیله سوار ساخته شود.

 

محرومیت دیدن فیلم هایی همچون ناسور، یتیم‎خانه ایران و سیانور

فیلم هایی همچون ناسور، یتیم‎خانه ایران و سیانور که اخیرا به عنوان برترین فیلم های سینمایی کشور درسینماها در معرض نمایش گذاشته شده است اما مردم به دلیل نداشتن سینما از دیدن این فیلم ها محروم هستند.

این روزها روزهای اوج تلاش دشمنان و بانیان فرهنگ‌های غربی برای نفوذ به قلب اسلام و به ویژه کشور ما ایران اسلامی است. راه‌های نفوذ فرهنگی دشمنان آن چنان پیچیده و ریز و نرم است که در نگاه نخست شاید بسیاری از مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان این گونه فرهنگ‌ها و رفتار را مخالف فرهنگ‌های کشور خودمان ندانند.

از یک طرف بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در مناسبت‌ها و دیدارهای مختلف به‌عنوان چراغ راهی در تاریکی شناسایی این گونه فرهنگ‌ها است، از سویی دیگر تلاش برخی مسئولان و عوامل فرهنگی داخل کشور با ساخت فیلم‌های شاخص و مطرح و پربیننده‌ای مانند، محمد (ص)  وشیار 143 و اکنون فیلم های پرمحتوا و پربیننده‌ای مانند ناسور، یتیم‎خانه ایران و سیانور در تلاش هستند که اسلام واقعی و فرهنگ‌های ارزشی دفاع مقدس را برای همگان به‌تصویر بکشند.

راه نفوذ دشمنان نیز دقیقا با همین برنامه‌های فرهنگی که پیوند عمیقی نیز با افکار مردمی ایجاد می‌کند، بسته می‌شود و عرصه را برای جولان دادن فرهنگ مهاجم غربی تنگ می‌کند.

بنا بر پیگیری های پایگاه خبری صبح مغان به منظور کسب خبری برای اکران این فیلم ها در شهرستان بیله سوار، مسئولان متولی فرهنگ در این شهرستان از پیگیری خود برای ایجاد سینما در بیله سوار خبر دادند و اکران این فیلم ها با توجه به اینکه در بیله سوار هیچ سینمایی وجود ندارد آماده سازی سالن آمفی تائتر مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) اداره ارشاد را بیان کرده اند.

مردم بیله سوار بارها به نبود امکانات رفاهی همچنین نبود یک سالن سینما در شهرستان اعتراض داشته اند اما متاسفانه این اتفاق بعد از وعده و وعید به سرانجام خوبی نرسیده است.

اکبر صادقی یکی از چهره های هنری و موفق شهرستان در این باره می گوید: اگر در بیله سوار سالن سینما بود حتما به تماشای این فیلم ها می رفتیم اما تاوقتی سالن سینما در بیله سوار راه بیفتد فکر کنم که این فیلم ها را در تلوزیون پخش کنند حتی با چند بار تکرار بعد از سالها، پس ترجیح می دهم به جای رفتن به سایر شهرها در تلوزیون منتظر پخش این فیلم ها باشم.

او می گوید: اینگونه فیلم ها بسیار برای مردم جذاب تر از فیلم های ماهواره ای و بسیاری از فیلم های نامرغوب داخلی است و مردم به فیلمی که آنها را با فرهنگ مذهبی و ملی و اصالت دینی آنها آشنا می سازد بسیار میل دارند و از فیلم ها و سریالهای بی مفهومی که در تلوزیون پخش می شود گله دارند. و از استقبال مردم از بسیاری از فیلم های برگزیده کشورهمچون فیلم سیانور و ناسور بسیار معلوم است که مردم دوست دارند تا از ناگفته های تاریخ ایران و اسلام آشنا و آگاه شوند.

پیشنهاد می شود مسئولان با تجهیز مراکز و مجتمع های فرهنگی همچون مجتمع فرهنگی هنری امام علی واقع در اداره فرهنگ و ارشاد بیله سوار موجب پخش شدن فیلم ها و تماشای آن توسط مردم این شهرستان باشند.

یادداشت: بهروز پیری

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد