سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 61473
|
12:29 - 1395/09/29
نسخه چاپی

آداب و رسوم شب یلدا در اصلاندوز مغان

 آداب و رسوم شب یلدا در اصلاندوز مغان
در اصلاندوز رسم بر این است که در شب یلدا خانواده داماد خونچه های تزئین شده را به خانه تازه عروس یا نامزد خانواده می فرستند که این رسم به "چیله خونچه سی" یا "چله لیک" معروف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول دی (نخستین روز زمستان ) اطلاق می شود. ایرانیان و بسیاری دیگر از اقوام شب یلدا را جشن می گیرند.

 

شب یلدا در اردبیل «‌چیله گئجه سی»‌ نامیده می شود که نمادی از انس و الفت و صله ارحام بین خانواده ها است و این نامگذاری از آن جهت است که در روز شمار مردم اردبیل شب یلدا پایان فصل پاییز و آغاز «چله بزرگ» و زمستان است.

 

مردم آذری زبان استان مان، در گذشته این روزها را با برگزاری آیین های ویژه گرامی می داشتند، که از جمله این آیین ها می توان به تهیه قووت توسط خانم ها و مادربزرگ های خانواده اشاره کرد که در مراحل تهیه این تنقل خوشمزه ابتدا گندم برشته را آسیاب کرده و آن را با آرد نخودچی و شکر مخلوط کرده و در این شب طولانی در کنار دیگر تنقلات مخصوص این شب استفاده می شد که بسیار خوشمزه و مقوی بوده است.

 

شب نشینی و دور هم نشینی در شب یلدا همچون سایر شهرهای استان در اصلاندوز نیز از جایگاه خاصی برخوردار است که خانواده ها در این شب، معمولا در خانه بزرگترهای فامیل گرد هم می آیند و شام و هندوانه و انواع تنقلات را با هم می خورند و تا پاسی از شب را به گفت و گو می نشینند.

 

در این شب پدربزرگ یا مادربزرگ ها با گفتن قصه هایی از زمان گذشته و یا با خواندن شعر و باز کردن فال حافظ به کانون خانواده و جمع گرمی خاصی می بخشند که این گرمی خوشحالی و شادی اهالی را تا ساعاتی از شب ضامن است.

 

 آیین شب یلدا یا شب چله خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه، انار، شیرینی و میوه های گوناگون است که هم جنبه نما دارند و نشانه برکت و تندرستی و فراوانی و شادکامی هستند.

 

انار و هندوانه جزو مهمترین ملزومات شب یلدا هستند. همچنین آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار بسیاری دارد. برای نیاکان ایرانی ها که به آیین مهر دلبستگی داشتند، رنگ قرمز (نماد نور خورشید) گرامی بود. رنگ سرخ انار و هندوانه و انتخاب سیب قرمز و سنجد در سفره شب یلدا چه بسا اشاره به همین موضوع است.

 

از مراسمات دیگر شب یلدا در ایران عزیزمان ، مراسم چله برون برای عروس است. در خطه آذربایجان بخصوص شهر اصلاندوز مغان رسم بر این است که در این شب خونچه هایی تزئین شده به خانه تازه عروس یا نامزد خانواده بفرستند . خانواده داماد در سینی خود هندوانه ها را ترئین می کنند و شال های قرمزی را اطرافش می گذارند و به خانه عروس می برند.که این رسم فرستادن هدیه به نوعروسان یا دختر تازه نامزد شده (آداخلی) به "چیله خونچه سی" یا "چله لیک" معروف است.

 

به رغم توسعه معاش خانواده ها، ‌خیلی از بزرگترهای فامیل از لذت برگزاری شب چله در سال های گذشته می گویند و معتقدند با آنکه انواع میوه و مرکبات و شیرینی های جدید به سورسات شب چله افزوده شده ولی لذت شب چله های گذشته، که تنها به برخی میوه ها وقورقا و کشمش ،«قووت» و سنجد خلاصه می شد را ندارد که متاسفانه با گذر زمان این تنقلات نه تنها از نسلی به نسل دیگر منتقل نشده است بلکه امروزه دیگر کمتر از این نوع تنقلات در جشن های شب چله در بین اهالی استان اردبیل دیده می شود.

اصلاندوز در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان است.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد