سرویس: سیاسی
کد خبر: 61547
|
09:40 - 1395/10/01
نسخه چاپی

سفر معاون رئیس جمهور به اردبیل و چند سوال

 سفر معاون رئیس جمهور به اردبیل و چند سوال
عرف سیاسی به ما می آموزد زمانی که چنین مقام مهمی از سوی دولت به مناطق دیگر کشور سفر می کند معمولا با همراهی مسئولان و مقامات محلی مشایعت می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، در تاملی به سفر آقای نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به اردبیل باید گفت که در ابتدا این سفر به طور یقین با هماهنگی و درخواست مسئولان اردبیل جهت اخذ اعتبارات لازم برای طرح های مورد نظرشان صورت پذیرفته است. ثانیا عرف سیاسی به ما می آموزد زمانی که چنین مقام مهمی از سوی دولت به مناطق دیگر کشور سفر می کند معمولا با همراهی مسئولان و مقامات محلی مشایعت می شوند.

در حالی این سفر عملی شده که نماینده محترم پارس آباد و بیله سوار به عنوان یکی از مسئولان محلی غایب بوده است! ایزوله شدن یا ایزوله گرایی را نمی توان با پخش ویدئوی حاکی از مذاکره خصوصی با آن معاون دیگر به عنوان هنر مذاکره و لابی گری سازنده جبران کرد. به عبارت دیگر در نشست ها و مذاکرات رسمی است که مردم با دیدن اظهارات و مواضع نماینده خویش به قضاوت می نشینند.

با این توصیف که رویکردی  نوین محسوب می شود  جای سئوالات فراوانی در میان افکار عمومی منطقه ایجاد می کند. از جمله سئوالاتی که به ذهن متبادر می شود را می توان اینگونه مطرح کرد:

۱-آیا مسئولان محلی اردبیل به عمد، نماینده محترم پارس آباد و بیله سوار را به دلیل گزینشی بودن این سفر،از حضور و دعوت وی ممانعت به عمل آوردند؟

۲-آیا نماینده محترم حرفی برای گفتن نداشت که از مشایعت و حضور در این جلسه خودداری ورزیده است؟

۳- چه عذر مهمی وجود داشته است که باعث غیبت وی شده است؟ که در چنین صورتی باید در زمان مناسب پاسخگوی افکار عمومی باشند. زیرا این حداقل انتظاری ست که موکلان از وکلای خود دارند چرا که نماینده نهاد غیر پاسخگو شناخته نمی شود.

۴-آیا نماینده محترم فاقد هنر سخنوری و سخنرانی درنشست ها یا مجامع عمومی است؟

۵-آیا نماینده محترم از نطق های غیر آتشین و معمولی و قانونی و بازتاب دادن مشکلات و نارسایی های منطقه به گوش فرمانروایان سیاسی خوف داشته است؟ یا فاقد چنین استعدادی برای صلاحیت در نمایندگی مردم بوده است؟

هر چند این غیبت را می توان غیر موجه دانست زیرا این اولین باری نیست که نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار از وظایف اولیه در مشایعت مقامات کشوری و از صلاحیت هایش کوتاهی می کند! چون در سفرهای قبلی مقامات کشوری به استان(وزیر کشور و ارتباطات) نیز غایب بودند. با این اوصاف می توان گفت که کارآیی و عملکرد نماینده محترم از هم اکنون قابل مشاهده است و نیازی به مرور زمان نیست تا موکلانش انتظار هنر نمایی یا نطق های آتشین فرزند غیور مغان را داشته باشند.

از سوی دیگر نگارنده به عنوان جزیی از افکار عمومی و از رسانه ها و شبکه های اجتماعی که زبان مردم شناخته می شوند لب به اعتراض و انتقاد می گشاید. با این مضمون که اینگونه سفرها و اعتبارات اختصاص یافته گزینشی آنهم در غیاب نماینده دومین شهر استان(پارس آباد) را در راستای ایجاد اختلاف و دامن زدن به اختلافات محلی و مسائل قومی تفسیر و ارزبایی می نماید.

عقل و منطق حکم می کند زمانی که یک مسئول مهم اجرایی کشور با هدف تامین و تخصیص اعتبارات لازم به مناطقی سفر می نمایند ضمن در نظر گرفتن تمامی جوانب سفر، حداقل یک یا چند ساعتی به مطالعه موقعیت های تاریخی، جغرافیایی و سیاسی منطقه بپردازد تا با اقدامات یکجانبه گرایانه و سئوال برانگیز و از هر گونه شائبه بدگمانی و ایجاد اختلاف میان مردم پرهیز شود! احتمالا جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت معاون محترم رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از جاده های ارتباطی اردبیل و پارس اباد که به جاده مرگ شهرت یافته است مطالعات کافی و کارشناسی انجام نداده است.

جناب آقای دکتر جان و امنیت مردم تحت مدیریت فرمانروایان سیاسی در اولویت قرار دارد یا پروژ ه های آب و فاضلاب!؟ یا محورهای مواصلاتی سرچم که حتی یک سرویس تعمیرگاه مکانیکی نیز در آن وجود ندارد!!!؟ بدون شک داشتن جاده های ارتباطی استاندارد در کنار راه آهن و فرودگاه از ملزومات اساسی یک کشور در حال توسعه و توسعه یافته است!

به نظر می رسد ره آورد این سفر چیزی جز تبعیض و ایجاد اختلاف و دامن زدن به اختلافات و دوشقه کردن اذهان عمومی منطقه نیست. امید است نماینده پارس آباد و بیله سوار نیز حداقل در راستای مسئولیت قانونی خویش که طبق ماده مصرحه قانون اساسی اظهار نظر در همه مسائل کشور که همانا منطقه خویش است منفعل نبوده تا شاهد جبران قصورات باشیم.

علیرضا محمدی/ کارشناس ارشد حقوق بین الملل

انتهاي پيام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد