سرویس: سبلان ما
کد خبر: 61901
|
17:08 - 1395/10/08
نسخه چاپی

آغاز به کار یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو

آغاز به کار یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو آغاز به کارکرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از استانداری اردبیل، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان  در باکو آغاز به کارکرد.

این نشست که با حضور مدیران بخش دولتی دو طرف در حوزه های مختلف و همچنین جمعی از تجار و فعالان بخش خصوصی آغاز شد، علاوه بر بررسی توافقات قبلی زمینه های توسعه همکاری های جدید دو کشور نیز بررسی شد .

«شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در مراسم آغاز بکار این نشست با اشاره به افزایش 60 درصدی  حجم مبادلات تجاری دو کشور در یازده ماه گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل افزود: روابط ایران وجمهوری آذربایجان با اراده سیاسی رؤسای جمهور دو کشور در حال توسعه است و اینگونه نشست ها فرصت مناسبی برای توسعه همکاری ها در بخش های جدید است.

وی بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه تکمیل سد «خدا آفرین»  و «قیز قالاسی» و همچنین نیروگاه آبی «اردوباد – مارازاد» تاکید کرد و اجرای این طرح ها را از نظر سیاسی و اقتصادی مهم دانست.

مصطفی یف با اعلام اینکه در همه زمینه ها همکاری جمهوری آذربایجان با ایران در حال توسعه است گفت: در عرصه های نفت و گاز و انرژی ، سرمایه گذاری و حمل ونقل کارهای خوبی صورت می گیرد بطوریکه  مرحله اول دالان شمال- جنوب  آماده افتتاح است .

وی ساخت کارخانه خودروسازی در نفت چالا ، مذاکره در خصوص تراکتورسازی و اتوبوس سازی و آغاز عملیات ساخت کارخانه داروسازی در بیست روز آینده با مشارکت ایران را نیز از دیگر همکاری های دو طرف برشمرد و افزود : برای توسعه همکاری ها دربخش توریسم هم به زودی صدور ویزا به شهروندان ایرانی در مدت سه روز انجام خواهد شد.

دکتر محمود واعظی نیز در این نشست توسعه همکاری های دو کشور را در همه زمینه ها خوب توصیف کرد و بر رفع موانع احتمالی در اجرای طرح های مورد توافق  قبلی در سریعترین زمان و ایجاد عرصه ها و افق های جدید همکاری های دو جانبه تاکید کرد.

رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری ها در زمینه کشت فراسرزمینی ، صادرات محصولات باغی و تجهیزات کشاورزی ، توسعه همکاری ها در زمینه نفت و انرژی و همچنین توسعه همکاری های سه جانبه بین ایران ، جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها همچون روسیه ، ترکیه ، قزاقستان و بلاروس را ضروری دانست.

امروز همچنین نشست تجار ایران و جمهوری آذربایجان با حضور بیش از 250 فعال اقتصادی  بخش خصوصی  برگزار شد.

 امضای تفاهم نامه بین «حسین پیر موذن» عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و «محمد موسی یف» رئیس کنفدراسیون کار آفرینان جمهوری آذربایجان از دیگر برنامه های نخستین روز برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بود.

 یازدهمین اجلاس کمیسیون  مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با  فعالیت 8 کارگروه در حوزه های مختلف به مدت سه روز برگزار می شود و در روز پنجشنبه نهم دی ماه با برگزاری ادامه اجلاس در جمهوری خود مختار نخجوان و امضای پروتکل به کار خود پایان خواهد داد.

 دیدار دکتر محمود واعظی با چند وزیر جمهوری آذربایجان  و همچنین مسئولان بانک مرکزی، بازدید از نیروگاه های آبی اردوباد و مارازاد  و افتتاح قطار مسافربری نخجوان – مشهد و بالعکس در نهم دی ماه از جمله برنامه های جنبی یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

 دکتر مجید خدابخش، استاندار اردبیل هم همراه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد