سرویس: وبگردی
کد خبر: 61928
|
12:30 - 1395/10/09
نسخه چاپی

یک کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با سبلانه؛

نباید پرده فراموشی بر حوادث 88 کشید/ حماسه 9 دی یک عنایت غیبی بود/ در عاشورا چهره فتنه‌گران رو شد

نباید پرده فراموشی بر حوادث 88 کشید/ حماسه 9 دی یک عنایت غیبی بود/ در عاشورا چهره فتنه‌گران رو شد
یک کارشناس مسایل سیاسی، گفت: 9 دی یک عنایت غیبی بود، امداد غیبی کاری کرد که در عاشورا چهره فتنه گران برای مردم رو شد و تردید را در برخی ها از بین برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، به مناسبت سالگرد حماسه 9دی با فاطمه امیری رز، کارشناس مسایل سیاسی و کارشناس ارشد روابط بین الملل گفتگویی داشتیم که از نظزتان می‌گذرد.

سبلانه:به نظر می رسد با گذشت زمان و هر سال که می گذرد مواضع تند برخی جریان های سیاسی و احزاب نسبت به فتنه و حماسه 9 دی تغییر و تلطیف شده است، نظر شما در این باره چیست؟

طبیعی است که فتنه‌گران رویکرد تبری و تطهیر در پیش بگیرند، آنها تشنه قدرت‌اند، وقتی در جنگ مستقیم با نظام شکست خوردند و از شورش و آشوب نتیجه نگرفتند و یاری دوستان غربی شان هم سودی نبخشید، ناچار با تغییر چهره و با رویکرد نرم قصد ورود به قدرت را دارند و چنانچه متاسفانه خیلی از آنها در دولت یازدهم سمت و جایگاه گرفتند.

اما جریان انقلاب نباید اجازه دهند فتنه  88 فراموش شود، این فتنه انبوهی از عبرت و درس در خود دارد، از این رو رهبر انقلاب سفارش اکید دارند این حوادث فراموش نشود و خودشان در اکثر سخنرانی ها به مناسبتی به بحث فتنه ورود پیدا می کنند. نباید اجازه داد پرده فراموشی بر روی این حوادث کشیده شود تا از تکرار آن هم جلوگیری کنیم.

سبلانه:نقش کشورهای غربی وآمریکا و انگلیس در فتنه 88 را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش کشورهای غربی از بدیهیات فتنه هست و نیاز به بحث و اثبات ندارد، سفارت انگلیس از عوامل اصلی و برنامه ریز فتنه بود حتی اعضای سفارت به صورت میدانی در آشوب ها حضور داشتند. در کنار این مساله رسانه های غربی مانند بی بی سی، صدای آمریکا و... بلندگوی فتنه گران بودند. در مناظره انتحابات اخیر آمریکا، ترامپ از کمک هیلاری کلینتون به معترضین انتخابات ایران جهت استفاده از امکانات فضای مجازی مثل توئیتر و فيس بوک و...پرده برداشت، همه اینها را با اظهارات آشکار و مداخله جویان اوباما تکمیل کنید.

سبلانه:نقش فتنه در نا امن کردن کشور و ایجاد شکاف اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟

از آنجا که در جریان فتنه از درون یک رقابت سیاسی، یک معضل امنیتی و سیاسی سر برآورد، در نتيجه شکاف سیاسی و اجتماعی عمیقی در جامعه ایراد شد؛کسانی که تا دیروز در یک جبهه واحد نظام و انقلاب بودند، تبدیل به دو دسته شدند،حتی خواص انقلاب چند دسته شدند؛حامیان فتنه، ساکتین فتنه و خواص با بصیرت.در متن جامعه هم شکاف جدی ایجاد شد، حتی نظام بخشی از حامیان خود را موقتا از دست داد، هر چند بعد از حوادث عاشورای 88 بسیاری راه خود را از فتنه جدا کردند.

گاهی این دو دستگی و شکاف به درون خانواده و اقوام و خویشان هم راه پیدا کرد.

از آنجا که اختلافات رفته رفته به آشوب ها و درگیری های خیابانی کشید و حتی گاه به جنگ شهری تبدیل شد، نظام درگیر یک خطر جدی شد، به گونه ای که احتمال جنگ داخلی بالا رفته بود.

سبلانه:از دیدگاه شما چه هزینه هایی به خاطر فتنه 88 بر نظام تحمیل شد و اگر حماسه 9 دی نبود چه اتفاقاتی بعدا امکان بروز وظهور داشت؟

واقعا اگر 9دی نبود، معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار انقلاب و نظام هست، حتی برخی از خواص و مسئولين هم خودشان را باخته بودند، به نوعی 9دی یک عنایت غیبی بود، امداد غیبی کاری کرد که در عاشورا چهره فتنه گران برای مردم رو شد و تردید را در برخی ها از بین برد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، قدرت فکری انقلاب بود که مردم را در 9دی بسیج کرد.

سبلانه:فتنه 88 و اغتشاش آفرینی که دستمایه برای نقض حقوق بشر در ایران شد تا چه اندازه در ایجاد تحریمهای جدید علیه کشورمان تاثیرگذار بود؟

اساسا دشمن همیشه از پالس های داخلی برای تشدید فشار علیه ایران استفاده می کند، بعد از فتنه ناامنی در کشور و شکاف های اجتماعی و سیاسی حاصل از آن، در موج تحریم های سال های 90_92موثر بود، بخصوص که بسیاری از فتنه گران به همکاری آشکار با آمریکا پرداخته و در کنفرانس ها و کمپین ها و...از آمریکا خواستند ایران را تحریم کند، به طور کلی دشمن تصور کرد فتنه 88 فرصت خوبی برای از میان برداشتن نظام جمهوری اسلامی است و تلاش هم کرد هر چند موفق نشد.

سبلانه:اگر خاطره ای از آن ایام دارید برای مخاطبان ما بفرمایید.

غیر از همه خاطرات تلخ و شیرین آن 8ماه،9دی حکایت دیگری دارد، یادم هست ما با یک دسته بزرگی از خانم ها،در خیابان حافظ تهران در حال شعار دادن به سمت پایین می آمدیم و با چند نفر، شعار می دادیم و خانم ها تکرار می کردند، وقتی در تقاطع حافظ و انقلاب به بالای پل رسیده بودیم، من یک لحظه به اطراف نگاه کردم دیدم انبوهی از مردم در اطراف در حرکت اند و ما که شعار می دادیم پایین همه مردم مرد و زن جواب می دادند.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد