سرویس: اقتصادی
کد خبر: 62095
|
23:17 - 1395/10/13
نسخه چاپی

طرح های راکد در گرمی نیازمند کمک هستند

 طرح های راکد در گرمی نیازمند کمک هستند
برای رفع مشکل صنایع راکد در گرمی، ارگان‌های دولتی باید این صنایع را جدی بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار،شکرشهبازی یکی از سرمایه گذاران شهرستان گرمی در حوزه تولید لبنیات است که فعالیتش را در سال 1385 در روستای نصرالله بیگلوی دهستان برزند با نام شرکت تولید لبنیات شیرکوهی سبلان آغاز کرد.

 

این کارخانه که درفضایی به مساحت 5/1 هکتار ایجاد شده با سرمایه گذاری بیش از 10میلیارد ریال با ظرفیت اشتغالزایی50 نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم 100 نفر وارد عرصه تولید شد و انواع محصولات با کیفیت لبنیاتی را به بازارهای داخلی و خارج از استان صادر می کرد.

 

این کارخانه که بزرگترین کارخانه مجهز و تمام اتوماتیک شهرستان محسوب می شود دارای انواع خط تولید لبنیات و فرآورده های شیری است اما متاسفانه بدلیل تورم و گرانی سالهای پیش پس از سه سال فعالیت در این عرصه از سال 1388 رو به تعطیلی کشید و خطهای تولیدی رو به خواب رفت.

 

سرمایه گذار بخش خصوصی در این راستا گفت: در سالهای اول فعالیت این شرکت روزانه با جمع آوری بیش از50 تن شیر منطقه انواع محصولات لبنی را تولید می کرد اما الان بدلیل نبود سرمایه در گردش و همچنین بدهی کلان این مجموعه به بانک روزانه با جمع آوری فقط 5 تن شیراز روستاهای اطراف با ظرفیت اشتغالزایی 5 نفر بصورت محدود فقط روزانه چند حلب پنیر گوسفندی  را تولید می کند.

 

وی بر لزوم عارضه‌یابی واحدهای صنعتی این نوع از واحدها در منطقه تاکید کرد وگفت: اگر مسئولان استانی و شهرستانی با حسن نیت وارد رفع موانع تولید و احیای مجدد چنین واحدهای راکدی در منطقه باشند می توانند با اعطای تسهیلات یارانه‌ای به صنایع کوچک و همچنین تسهیلات سرمایه در گردش قسمت عمده مشکلات اشتغال زایی را در منطقه رفع کنند.

 

رحیم محمدی یکی دیگر ازصاحبان صنایع کوچک در گرمی با بیان اینکه بدون توجه به زیرساخت های منطقه نمی توان به توسعه مطلوب دست یافت، تصریح کرد: اقساط معوق، غیرفعال بودن، نداشتن سرمایه اولیه، عدم ارائه وثیقه ملکی، عدم مدیریت مالی و بازاریابی از دلایل محرومیت شرکتها از تسهیلات بانکها است.

 

وی که در سال 1377 با 130 میلیون تومان تسهیلات بانکی توانست مرغداری 30 هزار قطعه ای مجهزی را در زمینی به مساحت 5/1 هکتاری در روستای آرانچی از توابع بخش مرکزی گرمی راه اندازی کند افزود: متاسفانه بعد از چندین سال فعالیت در این زمینه مدت 8 ماه است که بعلت نبود سرمایه در گردش و مشکلات عدیده مالی مرغداری در حالت رکود به سر می برد و در این مدت بیش از 50 نفربصورت مستقیم و غیرمستقیم از کار بیکارشده اند.

 

وی افزود: متولیان امر و مسئولان استانی و شهرستانی برای تامین سرمایه در گردش و راه‌اندازی چنین واحدهای راکد باید اعتبارات قابل توجهی پیش‌بینی کنند  تا این واحدها با تکمیل و با تمام ظرفیت اسمی  به چرخه تولید اضافه شوند.

 

محمدی تصریح کرد: با توجه به نیازمنطقه به گوشت سفیدمرغ و بدلیل استراتژیگ بودن و مورد مصرف بودن روزانه مردم به این محصول، مسئولان بایستی با تجزیه و تحلیل و ارزیابی، نسبت به راه اندازی واحدهای مجهز تولیدی در شهرستان حساسیت ویژه ای به خرج بدهند و بیکارننشینند.

سید یعثوب حسینی

 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد