سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62160
|
12:34 - 1395/10/15
نسخه چاپی

پس از 8 سال بلاتکلیفی،

سد سرخاب نیر همچنان در حسرت آب

سد سرخاب نیر همچنان در حسرت آب
پروژه سد خاکی سرخاب نیر پس از گذشت 8 سال از زمان احداث، به دلیل عدم تکمیل کانال های آب بر آن، خشک شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازنیریمیز، سد سرخاب در سال 87با حجم مفید یک میلیون و 200 هزار متر مکعب و با صرف بیش از 30 ميليارد ريال و با هدف تأمين آب شرب شهري و روستايي نير و همچنين تأمين آب كشاورزي منطقه احداث شد.

 

اما با گذشت بیش از 8 سال از احداث این سد، علیرغم تلاش های مسئولین شهرستان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم کانال های آب بر آن با پیشرفت 35 درصد به حال خود رها شده است.

 

سد سرخاب در 18 کیلومتری شمال غرب نیر قرار گرفته و در سال 79 در ارتفاع 2200‌ متر از سطح دريا در اراضي روستاي سرخاب با حجم مفيد يك ميليون و 200 هزار‌مترمكعب با بيش از 30 ميليارد ريال اعتبار كلنگ‌زني شد.

 

كانال‌هاي آب‌آور اين سد براي احداث در سال 91 به پيمانكار واگذار شد ولي به علت تخصيص ندادن اعتبار پايان كار با مشكل روبه‌رو و كانال‌هاي تغذبه آب با 35‌ درصد پيشرفت بلاتكليف رها شد.

 

به گفته کارشناسان طول کلی مسیر کانال آب آور 4 کیلومتر، حجم خاکبرداری 308 هزار متر مکعب، حجم کانال کنی 15هزار متر مکعب، طول کانال 3 کیلومتر و تعداد پل های آبرو 10 دستگاه خواهد بود.

 

رضا ناصری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیر در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر شبکه آبیاری تحت فشار بوسجین و شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد سرخاب با  یک هزار و 420 هکتار اراضی تحت پوشش در دست مطالعه است که اجرای آن نقش مهمی در کشاورزی منطقه ایفا خواهد کرد.

 

وی بیان کرد: 252 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه زیر پوشش انواع سیستمهای آبیاری تحت فشار قرار گرفته که در حال حاضر نیز شبکه آبیاری تحت فشار بوسجین با 630 هکتار و شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد سرخاب با 790 هکتار در دست مطالعه است.

 

حال سوال این است بعد از بلاتکلیفی 8 ساله تازه شبکه آبیاری تحت فشار در دست مطالعه است؟!!

 

 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد