سرویس: وبگردی
کد خبر: 62203
|
16:48 - 1395/10/16
نسخه چاپی

روستا منبع ذخایر استراتژیک

 روستا منبع ذخایر استراتژیک
در روستاها ومناطق عشايري عوامل و سرمايه هاي ارزشمندي اعم از انساني، طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير استراتژيك كشور وجود دارد كه در پيشرفت جامعه نقش مهمي را ايفا مي كند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازچشمه لر  روستا واحدي توليدي، فرهنگي، مسكوني، اجتماعي ارزشي و سرمايه اي است كه به عنوان بخش مهمي از نظام اجتماعي و جمعيتي كشور كه در آن تعداد كثيري از عوامل انساني مولد سكونت دارند محسوب مي شود.
در روستاها ومناطق عشايري عوامل و سرمايه هاي ارزشمندي اعم از انساني، طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير استراتژيك كشور وجود دارد كه در پيشرفت جامعه نقش مهمي را ايفا مي كند.
نقش و اهميت فرآورده ها و توليدات روستايي نظير محصولات كشاورزي، زراعي، دامي و صنايع تبديلي، نقشي بي بديل و منحصر به فرد داشته كه مي تواند تكيه بر اقتصاد تك محصولي نفت را كاهش دهد.
ايجاد كسب و كار مناسب در روستاها و مناطق عشايري علاوه بر استفاده از ظرفيت هاي خدادادي تأثير بسزايي در تأمين امنيت اجتماعي، كاهش حجم زياد ناملايمات اجتماعي و پديده مهاجرت روستاييان به شهر دارد و به عبارت ديگر، ايجاد اشتغال در مناطق روستايي وعشايري ضمن جلوگيري از مهاجرت به شهرها از شكل گيري مشاغل بعضاً كاذب ومشكل آفرين جلوگيري نموده و موجب رشد و تعالي كشور مي گردد.
بايد به اين نكته توجه شود كه توسعه روستايي صرفاً از طريق توسعه كشاورزي محض محقق نمي شود بلكه توسعه اي همه جانبه در تمامي بخش هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي منجر به توسعه پايدار مناطق روستايي خواهد شد. اقتصاد و مشاغل موجود در مناطق روستايي و عشايري غالباً سنتي و كيفيت اشتغال پايين مي باشد و اين در حالي است كه فرصت اشتغال در مناطق روستايي وعشايري بسيار بالا و امكان توسعه شغل و غناي آن فراهم مي باشد وليكن متأسفانه موانع و مشكلاتي براي توسعه اشتغال در اين مناطق ديده مي شود كه بايد مرتفع گردد در غير اين صورت، شكاف بين توان اقتصادي روستا و شهر منجر به خالي شدن روستاها خواهد شد.
در حال حاضر با توجه به فعاليت هاي عمراني خوبي كه توسط دولت ها به عمل آمده و ايجاد نهاد هاي اجتماعي از قبيل شوراها و دهياري ها، ظرفيت مناسبي براي توسعه كارآفريني و اشتغال مناطق روستايي فراهم شده است.
در خصوص ايجاد اشتغال در روستاها غالب دستگاههاي اجرايي مي توانند نقش بسزايي داشته باشند از قبيل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري كه با معرفي جاذبه هاي گردشگري روستاها وعشاير مي تواند در بهبود وضعيت اقتصادي آنها بسيار مؤثر بوده و همچنين با ترويج و آموزش صنايع دستي امكان ايجاد مشاغل مناسبي را فراهم نمايد.
 
یادداشت:محمد ابراهیم محمدی کارشناس زراعت و اصلاح نباتات و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرعین

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد