سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62254
|
14:20 - 1395/10/18
نسخه چاپی

مدیرکل فن آوری و ارتباطات استان اردبیل:

آمایش سرزمینی در حد شعار مانده است/ ارتباط بین دانشگاه و بخش های توسعه ای حقله مفقوده در فعالیت در ICT است

آمایش سرزمینی در حد شعار مانده است/ ارتباط بین دانشگاه و بخش های توسعه ای حقله مفقوده  در  فعالیت در ICT  است
مدیرکل اداره فن آوری و ارتباطات استان اردبیل در نشست خبری خود با ارائه گزارش عملکرد به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، بهرزو رزمی در نشست خبری صبح امروز با پایگاه های خبری و تحلیلی و خبرگزاری ها مهمترین رسالت این واحد را نظارت بر عملکرد و سیاست گذاری و فعالیت های ادراه پست، مخابرات، اپراتورها (همراه اول، ایرانسل، رایتل و های وب) و سازمان تنظیم مقررات و فن آوری و ارتباطات برشمرد و اظهار داشت: هماهنگی این دستگاه ها با وزارت ارتباطات و فن آوری بر عهده اداره کل ارتباطات و فن آوری در هر استان از جمله اردبیل است.

رزمی با بیان اینکه در تمییز و شناسایی ساختار برخی از این شرکت ها مانند مخابرات، مردم و حتی مدیران دچار تشخیص نادرست می شوند زیرا شرکت مخابرات پس از واگذاری به بخش خصوصی اکنون متولی تلفن های ثابت شهری و روستایی است.

این مسئول با برشمردن شرکت های خدمات تلفن سیار شامل؛ اپراتور ایرانسل، سیار یا همراه اول، رایتل و شرکت "های وب" آنها را از جمله شرکت های خصوصی دانست و افزود: برخی اپراتورها بجای ایجاد دفاتر در هر استان با مخابرات قرارداد بسته و کارهای خود را به آن واگذار کرده اند که همراه اول از جمله این شرکت های خصوصی است و سایر شرکت های تلفن همراه مستقل و مجزا عمل می کنند.

وی با اشاره به عملکرد شرکت های خصوصی از جمله مخابرات گفت: 100درصد جمعیت مناطق شهری و نیز روستاهای بالای 20خانوار از تلفن های ثابت برخوردار شده اند و در شهرک های جدید و مسکن های مهر بعد از ارزیابی و بررسی، جهت ایجاد خط تلفن ثابت به مخابرات ارجاع داده خواهد شد.

رزمی درباره پوشش تلفن های همراه مناطق شهری گفت: 95درصد مردم مناطق شهری از خدمات تلفن های سیار و همراه شامل ایرانسل، همراه اول، رایتل و های وب برخوردارند.

وی گفت: این خدمات در مناطق روستایی 75درصد بوده که به تفکیک و مشخصاً 93درصد تحت پوشش خدمات همراه اول، 81 درصد ایرانسل 81 و یک و نیم نیم درصد هم رایتل است. از لحاظ ضریب نفوذ؛ اپراتور همراه اول 52دردصد، ایرانسل 20درصد، رایتل 1درصد شامل می شود و سرعت اینترنت شهری 33درصد و روستایی نیز 13درصد در حال فعلی بوده و ارتقاء خواهد یافت.

وی افزود: اکنون 188روستا از اینترنت بهره مند بوده و چنان چه طرح کشوری در دست عملیات تاپایان سال به اتمام برسد 934 روستا تحت خدمات نت قرار خواهند گرفت.این طرح اماده افتتاح بوده اما به دلیل تامین زیرساخت های جزئی به تعویق افتاده است.

رزمی در ادامه با بیان اینکه ارتباطات در استان اردبیل بیشتر از طریق شبکه فیبر نوری بوده و بطول 1430 کیلومتر کابل گذاری شده است افزود: استان اردبیل از این لحاظ در وضعیت خوبی قرار دارد.

این مسئول گفت: در ارزیابی استانی با شاخص idi یا بهره مندی از ظرفیت بستر اینترنت استان اردبیل در طول سه سال گذشته از رتبه 21 به 18 رسیده و تلاش برای بهبودی این رتبه ادامه دارد.

وی در پایان تصریح کرد: 1600 روستا داریم که از خدمات نت بهره مند هستند و به مرور تمام مراکز روستایی از خدمات اینترنت بهره مند خواهند شد.

مدیر اداره کل فن آوری و ارتباطات استان اردبیل اظهار داشت: در بخش پست بانک نیز این بانک وزارتخانه تا به امروز 120دفتر شهری ایجاد کرده که 8 شعبه آن مستقل عمل می کند و در مناطق روستایی 320دفتر خدمات پست بانک دایر شده است.

این مسئول یادآور شد: مهمترین عملکرد اداره پست استان اردبیل طرح gnap یا همان کدگذاری و نشان دقیق جغرافیایی خانوارها و در قدم بعدی کد شخصی و هویت فردی و کد پولی و کالا خواهد بود.

رزمی تصریح کرد: در سایر کشورها تمام برنامه ریزی ها بر روی استعداد های هر مناطق بوده و توسعه استان ها بر اساس آمایش سرزمینی انجام می شود که در استان ما متاسفانه این مقوله در حد شعار باقی مانده است و بعد از اینکه میلیارد ها تومان هزینه صرف می شود از اشتباهی بودن یا مستعد نبودن طرح و مکان جغرافیایی سخن می رود؛ بنابراین چنانچه آمایش سرزمینی انجام شود سرمایه گذاری ها نیز معقولتر خواهد بود.

وی با اشاره به ایجاد بیش از 900شهرک صنعتی در کشور گفت: منابع بزرگ مالی به دلیل نبود آمایش سرزمینی به هدر می رود.

رزمی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در بخش صنعت توسط دولت سخت و دشوار شده و بخش خصوصی نیز انگیزه برای سرمایه گذاری آنچنانی را ندارد گفت: اما در حوزه ict با سرانه 10 الی 15 میلیون تومان می توان شغل های پردرآمد ایجاد کرد.محصولات این بخش محدوده و قلمرو خاصی ندارد که در استان اردبیل از سال 95  به این موضوع به طور جدی ورود پیدا کرده ایم و جلسات و کارگروه های مختلفی تشکیل شده است.

بهرزو رزمی افزود: توسعه و ایجاد اشتغال در بخش ict از سوی وزارت مربوط مورد تاکید شده که لازمه آن شناسایی نیروهای مستعد و متخصص این حوزه بوده ولی متاسفانه در این استان باوجود نیروهای مستعد و متخصص به دلیل عمل جزیره ای و نبود کارکرد سیستمی مغفول مانده است.تاکنون جلسه ای به این منظور در خلخال برگزار شده است.

مدیرکل اداره فن آوری و ارتباطات استان اردبیل گفت: حقله مفقوده بی توجهی به ایجاد اشتغال و فعالیت در بخش فن آوری یاict  عدم ارتباط بین دانشگاه و بخش های توسعه ای در استان بوده و نبود آموزش و اگاهی مردم از کاستی ها دیگر است که دانشگاه باید در این راستا گام بردارد.

وی از مشاغل مهم این بخش تولید اپلیکیشن ها و محتوی یا همان کانتنت ها را برشمرد و ادامه داد: درباره بخش اول خوب عمل شده اما در بخش تولید محتوی ضعف زیادی وجود دارد که از توانمندی افراد در بخش های متعدد محتوایی استقبال می شود.

رزمی از موفقیت آمیز بودن دو روی داد کار آفرین در این بخش خبر داد و گفت: با برنامه start up و با روی داد کار آفرین دو مورد موفق امیز در استان ثبت شده و در هر دو مورد روی داد 100 نفر ثبت نام داشتیم که از روی داد اول 12نفر و از دوم 10 نفر ایده برتر شناخته شدند که در ادامه به شرکت های شتاب دهنده یا همان حامی، جهت سرمایه گذاری معرفی می شودند.

وی افزود: حد اکثر تا یک ماه آتی اولین مرکز شتاب دهنده بخش خصوصی در استان افتتاح خواهد شد. تا پایان سال دو روی داد اولی در اول اسفند و در دانشگاه محقق با روی کرد گردشگری و روی داد دوم با محور انرژی با مشارکت هلال احمر فعالیت خواهد کرد.

این مدیر ادامه داد: افراد با ذوق و توانمند در زمینه تولید اپلیکیشن و محتوا می توانند از تسهیلات 15 میلیونی در داخل استان و بالاتر از این مبلغ را از ستاد وزارتخانه دریافت کنند.

رزمی در پاسخ به علت گرانی امتیاز خط ثابت تلفن و مکالمات تلفنی به خبرنگار آذرسلام گفت: این شرکت برای چابک سازی مجموعه خود در استان ها از جمله در اردبیل بعد از محاسبه هزینه و درآمد ها افزایش قیمت را با مجوز وزارت فن وری و ارتباطات در دستور کار قرار داده است.

وی برخی تخلفات از جمله درخواست مبلغ مابه التفاوت هزینه امتیاز قبلی با جدید از متقاضیان ثبت نام شده را مورد اشاره قرار داد و گفت: این تخلف با رسیدگی و پیگیری ها به مبلغ اولیه ثبت نام بازگشت و متقاضیان ثبت نام شده با همان مبلغ قبلی صاحب امتیاز خط ثابت خواهند شد.

وی در ادامه درخواست جمع آوری دکل های مخابراتی و جمع اوری امضا در مکان های داخل شهری را از مشکلات این بخش برشمرد و گفت: مضرات و عوارض امواج این دکل ها نه تایید و نه رد شده اما بعضا شاهد برخی استشهادیه ها و اعتراضات مبنی بر برچیده شدن آن هستیم، با این حال از سوی دادستانی برای استقرار دکل ها و یا ایجاد دکل جدید مجوز دریافت شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی گرفتن حق سوال و اعتراض از مردم بجای پاسخ گویی شفاف و یا آگاهی دهی متولیان سلامت استان از بود یا نبود مضرات امواج دکل های مخابراتی که موجب آرامش روانی مردم خواهد شد، اظهار داشت: یکی از راه حل های ان تجمیع و تمرکز دکل های دستگاه ها، سازمان ها و ارگان ها در تعداد معدودی از دکل ها است که ظرف 10 روز آینده کارگروه تخصصی بررسی این موضوع تشکیل خواهد شد.

این مسئول مدعی شد خطرات و امواج دکل ها به هر اندازه از مرکز و محیط شهر دور تر باشد از مسافت دور مضرات و خطرات زیادی ایجاد می شود.

وی در پاسخ به نحوه نظارت بر اپراتور ها در صدور نزدیک به 700 سیم کارت ایرانسل و همراه اول بنام یک بانوی اردبیلی بدون اطلاع خود شخص،اظهار بی اطلاعی کرد!.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد