سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62347
|
13:37 - 1395/10/21
نسخه چاپی

گزارش تصویری/

صنایع دستی روستای اندبیل خلخال

 صنایع دستی روستای اندبیل خلخال
صنایع دستی روستایی یکی از مشاغلی است که بانوان خلخالی کمر همت در این رشته بسته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازازناو،صنایع دستی روستایی یکی از مشاغلی است که بانوان خلخالی کمر همت در این رشته بسته اند.

اکنون به هر خانه در روستاهای خلخال سر بزنی می توانی فعالیتی اقتصادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را نظاره گر باشی.

در روستاهای اندبیل خلخال نیز زنان تلاشگر این روستا به بافت جورابهای پشمی، شال و جاجیم و گلیم و ورنی مشغول هستند.

زنان خانه دار روستایی در اقتصاد خانواده خود سهیم بوده و با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی سپاه ناحیه خلخال در کنار پرورش مرغ، تولید لبینات، به تولید ترشیجات نیز روی آورده اند و حالا بانوان در عرصه صنایع دستی نیز  کمک حال خانواده شده اند.

 

" کرسی " به زبان محلی ترکی یکی از وسایلی بود که از یک چهارچوب مکعبی درست می شد که زنان در زمستان با دوختن یک لحاظ بزرگ و درست کردن آتشی در بیرون از منزل و انتقال زغال آن در منقل به زیر کرسی یه فضای گرم و استراحت برای خانواده درست می کردند.

اجاق سفالی یکی از اجاق هایی بود که در قدیم زنان روستای برای پخت غذا از آن استفاده می کردند و با ریختن زغال درداخل آن غذا را بر روی آن درست می کردند و حرارت خوبی برای پخت انواع غذا داشت.

در قدیم ایام برای نخ ریسی و بافت جوراب از دستگاهی ساده و ابتدایی به نام ترکی " جهره" استفاده می کردند که در پشم گوسفند پس از شتشو و خشک شدن توسط بانوان در این دستگاه نخ ریسی می شد و سپس برای بافت جوراب و پیراهن مورد استفاده قرار می گرفت.

یکی از وسایل قدیمی در تهیه لبنیاتی مثل دوغ و کره "نهره" به زبان ترکی بود که از خاک سفال درست می شد و زنان روستایی با ریختن ماست و آب در داخل این " نهره" آن را تبدیل به دوغ و کره می کردند.

این زیر انداز قدیمی با پوست گوسفند است که در زمان قدیم که خبری از پشتی ها و زیراندازهای گرم و نرم نبود زنان روستایی پس از سربریدن گوسفند پشم آن را نمک اندود کرده و آن را در مکانی خشک می کردند که پس از خشک شدن و شتشوی دوباره به زیراندازی گرم ونرم طبیعی تبدیل می شد.

عکس و گزارش : سید مصطفی مرادخانی
 انتهای پیام /

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد