سرویس: سیاسی
کد خبر: 62395
|
09:49 - 1395/10/23
نسخه چاپی

يادداشت/ ميرحامد مولايي

سياست هاي اقتصاد مقاومتي تا چه حد در میدان عمل دولت اجرايي شده است؟

 سياست هاي اقتصاد مقاومتي تا چه حد در میدان عمل دولت اجرايي شده است؟
دولت ها همواره یکی از شعارهای خود را حل معضل بیکاری قرار دادند اما با وجود روند کند ایجاد و مشاغل جدید و حتی گاهی حمایت نکردن مناسب از شغل های موجود به نظر نمی رسد در سال های اخیر دولت موفقیت نسبی در این زمینه کرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، در حالی که ایجاد شغل و کاهش بیکاری شعار همه دولت ها است و در کشورهای در حال توسعه از اهمیت بیشتری برخوردار است کشور ایران نیز با قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی حساس و با وجود جمعیتی ۸۰ میلیونی که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می دهند از این امر مستثنی نیست.

از سوی دیگر تاکید همیشگی رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولیدات داخلی اهمیت این مسئله را بیش از پیش کرده است ایجاد صنایع بزرگ و کوچک علاوه بر اینکه ملزومات زندگی و توسعه کشور را فراهم می کند با ایجاد اشتغال برای جوانان، آن ها را از بسیاری از معضلات اجتماعی دیگر دور می سازد. بومی سازی سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری در بهمن ۹۲ ابلاغ شده است وظیفه ای سنگین بر دوش مسولان استانی و شهرستانی است که نتیجه آن را باید در رفاه مردم و اشتغال جوانان جستجو  کرد.

استفاده از ظرفیت های منطقه ای توجه به شرایط محیطی شهرستان ها بررسی پتانسیل های کشاورزی معدنی و صنعتی در هر شهر و در نهایت برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت ها و ایجاد شغل همواره دغدغه رهبر انقلاب بوده است و امروز با گذشت سه سال از ابلاغ این سیاست ها باید دید در میدان عمل این توقعات رهبری و مردم تا چه حد بر آورده شده است؟

خود اشتغالی و مشاغل خانگی یکی از بخش هاب اصلی اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهد. جایی که افراد با کمترین هزینه برای خود اشتغال ایجاد کرده با کمک هر چند اندک به چرخه تولید کشور منبع در آمدی مناسب برای خانواده خود ایجاد می کنند ساماندهی این افراد و حای مدیریت آن ها در قالب تعاونی ها در بسیاری از موارد نقش بسزایی در افزایش بهره وری آن ها دارد.

کلام آخر اينكه مشکل بیکاری جوانان مربوط به امروز و دیروز نیست و همواره یکی از دغدغه های مسولان در تمام سال های پس از انقلاب بوده است به همین دلیل نباید انتظار داشت یک باره از بین برود. با این وجود با برنامه ریزی درست باید به روند افزایش اشتغال در کشور سرعت داد و مسوولان نیز باید تلاش کنند با کمترین هزینه ها بیشترین بهره برداری را نیز داده تا بخشی از این مسائل را حل کنند.

اگر چه دولت ها همواره یکی از شعارهای خود را حل معضل بیکاری قرار دادند اما با وجود روند کند ایجاد و مشاغل جدید و حتی گاهی حمایت نکردن مناسب از شغل های موجود به نظر نمی رسد در سال های اخیر دولت موفقیت نسبی در این زمینه کرده باشد.

اگر چه گاهی آمارهای ارایه شده از سوی دولتمردان نشان از کاهش بیکاری در جامعه دارد اما در عمل این مساله نمود چندانی ندارد و تغییری در وضعیت معیشتی مردم به وجود نیامده است.

انتهاي پيام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد