سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62514
|
01:43 - 1395/10/27
نسخه چاپی

حق انتخاب به سبک مجازی!

هویت دوگانه زوجین در شبکه های اجتماعی!

هویت دوگانه زوجین در شبکه های اجتماعی!
این روزها فضای مجازی، جوانان و آینده سازان مملکت را در مهمترین تصمیم زندگی خود که همانا ازدواج حسنه و انتخاب روش های همسرداری است، با مشکلات بسیاری مواجه ساخته و آنها را از مسیر صحیح و حق انتخابی که دارند دور می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، امروزه شاهد گسترش و توسعه روز‌افزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی در خانواده‌ها خصوصاً جوانان و نوجوانان هستیم و طی سالیان اخیر شبکه‌های اجتماعی از رشد بسیار چشمگیری برخوردار بوده است که این امر موجب بروز مسائل و مشکلات خانوادگی بالاخص مشکل ازدواج حسنه جوانان شده است.

در شرایط امروز، بررسی برخی آسیبهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توسط کارشناسان امر به مسئله‌ای ضروری و غیرقابل انکار تبدیل شده است؛ بطوری که حق انتخاب جوانان و آینده سازان مملکت با ورود به این فضای ناامن از بین رفته و فضای جدیدی برای زندگی بی پایه و اساس قشر جوان به وجود می آید.

استفاده ناصحیح از فضای مجازی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی باعث بروز و ظهور مشکلات عدیده‌ای برای خانوداه‌ها، جوانان و زوجین شده است و غرق شدن در فضایی «فانتزی» طیف گسترده‌ای از مردم را دچار سردرگمی و تشویش کرده است.

این روزها فضای مجازی، جوانان و آینده سازان مملکت را در مهمترین تصمیم زندگی خود که همانا ازدواج حسنه و انتخاب روش های همسرداری است، با مشکلات بسیاری مواجه ساخته و آنها را از مسیر صحیح و حق انتخابی که دارند دور ساخته است.

شاید جوانان در انتخاب همسر عجله می کنند در حالی که می توانند با دقت و مشاوره گرفتن از افراد مطلع و با اعتماد در این مسیر گام بردارند و از ازدواج های اینترنتی و دوستی های فضای مجازی که هیچ گونه اعتباری ندارد پرهیز کنند.

به هر حال فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیامدهای ایجاد هویت دوگانه، آسیبهای جبران‌ناپذیر در روابط زوجین قبل و پس از ازدواج، سردرگمی، استرس، ناامیدی و یأس را در پی داشته است اما در عین حال کنترل و پیشگیری از بروز این آسیبها نیز امکان‌پذیر است.

بررسی علل و زمینه‌های گرایش خانواده‌ها و جوانان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مسئله ایجاد بحران هویت در نوجوانان، خط قرمزهای آسیب‌شناسی در فضای مجازی و تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر ایجاد انحرافات جنسی در جامعه و ... از جمله مواردی است که می توان با عملیاتی کردن آنها جوانان مسیر صحیح را انتخاب کنند.

حجت الاسلام امین، کارشناس مسائل فرهنگی - مذهبی در این رابطه می گوید: جوانان ما باید بدانند پذیرفتن یک زن و یا مرد ایده آل آن هم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فقط به ظاهر خوب و آراسته (بدون منبع حقیقی) نیست.

وی ادامه داد: ازدواج در آیین اسلام، امری آسان است و تمام مشکلات پیچیده و دست و پا گیری که امروز در ازدواج ها وجود دارد، ساخته انسان است که همین شبکه های اجتماعی، عدم بصیرت خانواده های بلند پرواز از ماهیت سنت حسنه ازدواج در اسلام و ... موجب رسوخ این فرهنگ غلط در جامعه شده است.

حجت الاسلام امین با اشاره به اینکه دین اسلام کاملترین دین ها است گفت: دین اسلام برای جزء جزء زندگی انسان برنامه دارد که یکی از این برنامه ها پیمان ازدواج زن و مرد با یکدیگراست و در حقیقت پیمانی برای پشتیبانی این دو از هم در تمامی مراحل زندگی؛ ولی حضور مستمر زوجین در فضاهای مجازی این موقعیت را بین آنها از بین می برد و موجب تنش در خانواده ها می شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد