سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62813
|
08:58 - 1395/11/05
نسخه چاپی

حال و روز "تقریبا هیچ" مدیریتی و بودجه ای شهرستان کوثر!

 حال و روز "تقریبا هیچ" مدیریتی و بودجه ای شهرستان کوثر!
گرچه در سال های اخیر ایران اسلامی با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم کرده است و دولت نیز با تلاش در عرصه های متعدد در این خصوص دستاوردی "تقریبا هیچ" را به دست آورده است ولی نمی توان همه مسائل و مشکلات کشور را به بدعهدی استکبار ارتباط داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، امروزه نخبگان، مدیران، فرهیختگان و دیگر اقشار مردمی با حضور خود در عرصه های متعدد توانسته اند فعل خواستن را صرف کرده و موفقیت های بسیاری را برای ایران اسلامی به وجود آوردند.

شاید این موفقیت مستلزم توجه و ارزش دادن به خواص باشد و یا تامین اعتبارات لازم برای حمایت از این خواص آنان را در مسیر مربوطه موفق سازد ولی همت خواستن، عمل به خواسته ها و استفاده از داشته ها از جمله مواردی است که بیش از پیش مهمتر و به مراتب کاربردی تر از اعتبارات و بودجه ها می باشد که می توان آن را مدیریت کارآمد خواص عنوان کرد.

اوضاع در مراکز استانها و شهرستان های ایران اسلامی نیز از این قبیل دارای شرایط و خاصیت های شبیه به مورد مذکور است که در آن به بودجه و اعتبارات بیشتر توجه می شود یا حداقل از منظر کارشناسان این مقوله صحت دارد؛ درصورتی که می توان گفت بودجه، مکمل مدیریت کارآمد در حوزه های متعدد توسعه و پیشرفت است.

اگر بودجه ای باشد و مدیریتی نباشد نمی توان توسعه و پیشرفتی را موجب شد ولی اگر مدیریت کارآمدی را برای خواسته ها و داشته های خود لحاظ کنیم شاید بتوان بخش عظیمی از اعمال مربوطه را در حوزه های مختلف عملی کنیم.

گرچه در سال های اخیر ایران اسلامی با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم کرده است و دولت نیز با تلاش در عرصه های متعدد در این خصوص دستاوردی "تقریبا هیچ" را به دست آورده است ولی نمی توان همه مسائل و مشکلات کشور را به بدعهدی استکبار ارتباط داد؛ به نظر می رسد که هنوز هم مشکل اصلی و جدی تر بخصوص در استانها و شهرستانها به ضعف مدیریت در هدایت و بهره وری های عمرانی، صنعتی، گردشگری، کشاورزی و معدنی باز می گردد تا صرفاً کمبود بودجه و امکانات!

 

ضعف مدیریتی در اشتغالزایی

شهرستان کوثر با جمعیتی 25 هزار نفری می توان گفت آمار قابل توجهی از میزان بیکاری در استان را تشکیل می دهد، این امر سبب مهاجرت روز افزون جوانان بخصوص فارغ التحصیلان این شهر به دیگر نقاط ایران بخصوص به شهرستانی همچون اردبیل، تهران، گیلان و کرج شده است.

این درحالی است که 5 فاکتور اصلی اشتغال همچون صنعت، کشاورزی، گردشگری، معدنی و دامپروری مهیای جذب این قشر از جامعه است.

این ارکان اشتغال می تواند از نظر شاخص اشتغال در راس شهر های استان قرار گیرد؛ چرا که کوثر و دیگر شهرستان های استان اردبیل از جمله مناطقی می باشند که زیرساخت همه حوزه های کشاورزی، گردشگری و صنعتی را نیز دارا هستند.

در سال های قبل عملا با راکد ماندن پروژه های عمرانی و همچنین نبود کارخانه های مولد و از طرفی دیگر آماده نبودن زیر ساخت ها برای حضور سرمایه گذاران در بخش های گوناوگون شاهد افزایش آمار بیکاری بودیم؛ بتبع این تفکر ناکارآمد همه اقشار مردمی بخصوص مسئولین امر شهرستانی با دارا بودن این همه ظرفیت های عرصه های مختلف، برای توسعه و اشتغالزایی پایدار بی پایه و اساس خواهد بود؛ هرچند شهرستان محروم کوثر بودجه دهان پرکنی هم در طول سال دریافت نمی کند!

در این خصوص شاید مشکل اصلی در منطقه این باشد که همه فقط به فکر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی آن هم غیر بومی هستیم و به کل ظرفیت های داخلی که همان اتکا به اقتصاد مقاومتی است را فراموش کرده ایم؛ این درحالی است که می توان با سرمایه ای اندک و یا اخذ وام های بانکی ظرفیت هایی که سرمایه گذار غیر بومی از آن بهره می برد را خودمان از پتانسیل های منطقه ای و بومی نهایت استفاده را بکنیم.

 

چالش مدیریت یا کمبود بودجه

اما این روز ها که حال و روز اشتغال جوانان کوثری ناخوش است، چالش ها و ناهنجاری هایی در سطح شهر مانند اعتیاد، طلاق، کودک آزاری، فرار و دیگر معضلات اجتماعی به وقوع می پیوندد که نشات گرفته از معضل بیکاری در سایه ضعف مدیریتی است.

یکی از اقدامات و برنامه های عملی مسئولین آن هم در سال مزین به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می تواند کمک به بنگاه های زود بازنده، حمایت از تولید و عرصه های چندگانه، احیاء دوباره کارگاه ها و کارخانه داروهای گیاهی راکد در شهرک صنعتی شهرستان، اتمام سد گیوی و بیمارستان و فاضلاب شهر گیوی، آغاز دوباره پروژه ملی راه آهن اردبیل - میانه و ... باشد که به علت سوء مدیریت ها در تنگنای اقتصادی به سر می برند.

 

مهاجرت و عدم توسعه و پیشرفت پایدار

با ادامه این وضعیت و همچنین افزایش جمعیت جوانان جویای کار در این شهرستان بی کاری همچون اسب افسار گریخته ای خواهد بود که هیچ کس توانایی کنترل و توقف آن را نخواهد داشت که در ادامه مهاجرت به شهرها و استانهای همجوار رخ خواهد داد که توسعه و پیشرفت این شهرستان را پیش از پیش کند خواهد کرد.

پس لازم است مدیران ارشد شهرستانی نه در حرف بلکه در عمل از هم اکنون به طور جدی برای رفع معضلات منطقه ای متکی به اعتبارات و بودجه ها نباشند.

به گزارش کوثرخبر، این گلایه ها به هیچ وجه به آن معنا نیست که همانند برخی مدعیان به ظاهر دلسوزِ روشنفکرنما، تنها نیمه خالی لیوان را دیده و منکر بسیاری از تلاش های نظام اسلامی در شکوفایی زمینه های متعدد باشیم.

اگر درست بنگریم، ذکر این قبیل نکات انتقاد آمیز، در زوایای پنهان که مدیریت کارآمد آمیخته با اعتبارات و بودجه ها را نقد کرده، خود حاوی نوعی امیدبخشی است به این که روال مدیریت در همه مناطق شتاب دو چندانی به خود گرفته و مشکلات و موانع در این باره به حداقل برسد تا انشاالله اهداف مورد نظر هر چه بهتر و جامع تر محقق گردد.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد