سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62869
|
08:59 - 1395/11/06
نسخه چاپی

نیروگاه سیکل ترکیبی کوثر شاه کلید توسعه ی صنعتی جنوب استان اردبیل

 نیروگاه سیکل ترکیبی کوثر شاه کلید توسعه ی صنعتی جنوب استان اردبیل
اگر نیروگاه 35 مگاواتی سیکل ترکیبی کوثر را شاه کلید توسعه ی صنعتی جنوب استان در نظر بگیریم، این نیروگاه با سرمایه گذاری 1500 میلیارد ریالی (60 میلیون دلار) شرکت مپنا ساخته خواهد شد که بعد از نیروگاه زرند استان کرمان، دومین نیروگاه کوچک مقیاس کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، سابقه ورود برق به ایران به سال 1284 باز می گردد که در آن زمان شخصی به نام محمدحسین امین‌الضرب، اولین دستگاه تولید برق را از روسیه خریداری و با جلب نظر مسئولان شهر تهران در خیابان امیرکبیر فعلی کارخانه برق را راه اندازی کرد.

توان تولیدی این کارخانه 400 کیلو وات بود و می توانست روشنایی چند خیابان را تامین کند.

بعدها  در سال 1313 اعلام شد که تهران به 6000 کیلو وات برق نیاز دارد، در این سال با تصویب هیئت دولت برای خرید کارخانه ی 6000 کیلو واتی اشکودا اقدام شد که این کارخانه دارای چهار واحد صد و پنجاه کیلو واتی بود که در سال 1316 به بهره برداری رسید.

با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1318 مردم برای شنیدن اخبار رادیو نیاز به برق داشتند، این نیاز موجب هجوم مردم برای گرفتن امتیاز برق شد و در نتیجه به دلیل افزایش تقاضا سه موتور برق دیزلی  به قدرت 3900 کیلو وات در سال 1333 به  بهره برداری رسید.

رشد صنایع و همچنین افزایش تقاضا برای گرفتن امتیاز برق باعث احداث نیروگاه های دیگر در کشور شد که تا به امروز این روند ادامه داشته  و در آینده نیز ادامه خواهد یافت، تا جایی که چندی پیش هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو اذعان کرد که کشور سالانه به احداث 5000 مگاوات نیروگاه جدید نیازمند است.

طبق گفته ی این مقام وزارت نیرو برآوردها تا سال 1400 نشان می‌دهد که تا آن زمان 47000 مگاوات نیروگاه جدید در کشور باید احداث شود.  بی شک  اقتصاد هر کشوری در گرو صنعت آن کشور میباشد و رشد صنعت نیز نیاز به زیرساخت هایی همچون تامین انرژی برق دارد.

صنعت بیشترین سهم در مصرف انرژی برق را در یک کشور به خود اختصاص میدهد و هر کشوری که در تولید برق تعلل کند صنعت و در ورای آن اقتصاد آن کشور با مشکل مواجه خواهد شد و سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

با توجه به روند پیشرفت و توسعه کشور در سال های اخیر نیاز به تولید برق در ایران روز به روز در حال افزایش است؛ کلنگ زنی نیروگاه کوثر در 16 خرداد سال جاری که با حضور دکتر علی آبادی مدیرعامل شرکت مپنا و جمعی از مسئولان استانی به انجام رسید اتفاقی بسیار مهم در تاریخ جنوب استان اردبیل و نویدبخش پیشرفت روزافزون منطقه خواهد بود.

نیروگاه 35 مگاواتی سیکل ترکیبی کوثر که با پیگیری های دکتر جلیل جعفری بنه خلخال نماینده ی مردم شریف خلخال و کوثر در مجلس نهم به ثمر رسیده است را باید شاه کلید توسعه ی صنعتی جنوب استان در نظر بگیریم، این نیروگاه که با سرمایه گذاری 1500 میلیارد ریالی  (60 میلیون دلار) شرکت مپنا ساخته خواهد شد بعد از نیروگاه زرند استان کرمان، دومین نیروگاه کوچک مقیاس کشور خواهد بود.

احداث نیروگاههای سیکل ترکیبی مقیاس کوچک ((DG جزو سیاستهای جدید وزارت نیرو در صنعت برق در سالهای اخیر قرار گرفته است.

برای تامین انرژی نقاط مصرف می بایست انرژی الکتریکی در نیروگاهها تولید و توسط خطوط انتقال و فوق توزیع و در نهایت توزیع به نقاط مصرف رسانده شود. اما اگر جهت تامین بخشی از بار شبکه بتوانیم انرژی الکتریکی را در محل مصرف تولید کنيم، می توانیم صرفه جویی قابل توجهی را در بخش تولید، انتقال و فوق توزیع شاهد باشیمشرکت هاي برق با افزايش ميزان تقاضا براي انرژي الکتريکي، تجدید ساختار در صنعت برق و نیز افزايش راندمان واحدهاي توليدي کوچک، تمايل بيشتري براي بهره برداري از اين واحدها در سيستم توزيع و در نزديکي نقاط مصرف  پيدا کرده اند.

به اين واحدهاي کوچک که به سيستم توزيع متصل مي شوند توليد توزيع شده يا «توليد پراکنده » گفته مي شود.این نیروگاه ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ،برق تولیدی نیروگاههای بزرگ مقیاس در مسیر تولید، انتقال و توزیع حدود 15 درصد تلفات دارد. بنابراین ایده ی نیروگاه های کوچک بر این مبنا شکل گرفته که نیروگاه در محل مصرف احداث شود و برق بدون نیاز به انتقال و حتی در شرایطی بدون نیاز به شبکه توزیع مورد مصرف قرار گیرد که به این ترتیب ما قادر خواهیم بود حداقل  15درصد درمصرف برق صرفه جویی کنیم.

نیروگاههای کوچک مقیاس واحدهایی با ارزش افزوده، دوستدار محیط زیست و راندمان بالاهستند که نوع سیکل ترکیبی آنها با راندمان بالاتر و قدرت بهتر محسوب می شوند  که نیروگاه مقیاس کوچک کوثر هم از نوع سیکل ترکیبی خواهد بود.عواملی که سبب شده است تا احداث نبروگاه های مقیاس کوچک جزو سیاست های اصلی وزارت نیرو قرار بگیرد به شرح زیر میباشد:

نياز به تجديد ساختار در صنعت برق - صرفه‌جويي زياد در مصرف انرژي -  کاهش تلفات و آزادسازی ظرفیت خطوط انتقال انرژی-  بهبود پروفیل ولتاژ-صرفه‌جويي اقتصادي براي مصرف کننده ی نهایی -  امكان استفاده از منابع انرژي اوليه متنوع مانند بيوگاز، گاز طبيعي و... افزايش امنيت تأمين انرژي براي مصرف كننده نهايي خصوصا درصنايع - انتشار آلاينده‌هاي زيست محيطي پايين - كيفيت برق و مسائل قابليت اطمينان - رشد سريع تكنولوژي شرکت ۸۵٪ درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق کشور، با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات و به ارزش قراردادی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار را مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، احداث یا سرمایه‌گذاری کرده یا اجرای آنها را، در دست انجام دارد.

سرمایه فعلی مپنا، صنعت نیرو، اولین حوزه فعالیت گروه مپنا با ارزش دارایی ۱۰٫۰۰۰۰ میلیارد تومان است، که بخش عمده ساختار سازمانی گروه به آن اختصاص یافته است. مپنا با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات، پروژه‌های نیروگاهی خاتمه یافته، در دست اجرا و آتی خود، در تأمین حدود ۹۰٪ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور مشارکت فعال داشته است.

از سوی دیگر گروه مپنا به عنوان سرمایه­‌گذار پروژه­های نیروگاهی، هم اکنون چندین پروژه را، در چارچوب روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری، تملیک و بهره‌برداری با ظرفیت حدود ۷۰۰۰ مگاوات و ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد یورو، در دست اقدام دارد.

همچنین گروه مپنا تنها سازنده کلیه تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی، از جمله توربین‌های گازی و بخاری، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، ژنراتور، بویلرهای بازیاب حرارتی، بویلرهای معمولی و تجهیزات جانبی آنها تحت لیسانس شرکت‌های معتبر جهانی در ایران می‌باشد.

در خرداد ماه سال ۱۳۹۲ گروه مپنا با آغاز احداث کارخانه تولید پره توربین بادی، فعالیت در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر را رسماً آغاز نموده است.

چرایی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کوثر در مجاورت پست گنجگاه :در زمینه ی احداث نیروگاه مکانیابی آن یکی از پارمترهای بسیار مهم میباشد که به عواملی همچون دسترسی به سوخت، نزدیکی متعادل به مراکز مصرف، وجود نیروی کارگر متخصص، دسترسی به آب، زمین مورد نیاز، رشد منطقی همه ی نقاط کشور، بررسی های زمین شناسی، مطالعه ی شبکه و عدم آلودگی محیط زیست بستگی دارد.

اما  همانگونه که اشاره شد نیروگاه های مقایس کوچک ویژگی منحصر به فردی دارند و آن مصرف برق تولیدی این نیروگاه در مناطق نزدیک به نیروگاه است به همین دلیل احداث آن در مجاورت پست های برق از نظر حذف شدن خطوط انتقال از محل تولید برق تا پست برق دارای توجیه اقتصادی و همچنین فنی(کاهش تلفات) است.

سخن آخر با مسئولان منطقه و استان

حال که نیروگاه سیکل ترکیبی کوثر که به گفته ی دکتر علی آبادی مدیرعامل شرکت مپنا، در نتیجه 4 سال تلاش و پیگیری های خستگی ناپذیر دکتر جعفری نماینده ی پیشین مردم خلخال و کوثر به نتیجه رسیده است، انتظار میرود این نیروگاه با همکاری مسئولان استان و شهرستان با این غول صنعت برق در مدت 22 ماه که پیش‏بینی شده است به بهره برداری برسد و زمینه آغاز حرکتی نوین در رشد صنعتی جنوب استان اردبیل فراهم شود . ان شاء الله.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی کوثر شاه کلید توسعه ی صنعتی جنوب استان اردبیل

 

یادداشت از وحید نیاری

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد