سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 63116
|
11:05 - 1395/11/12
نسخه چاپی

گزارشی از وضعیت این روزهای فضای کسب و کار در اردبیل؛

اشتغال 21 هزار نفری در استان اردبیل/فردی که دو ساعت در هفته کار کند، شاغل است/نرخ بیکاری در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

اشتغال 21 هزار نفری در استان اردبیل/فردی که دو ساعت در هفته کار کند، شاغل است/نرخ بیکاری در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است
تشریح فضای کسب و کار در استان اردبیل طوری از سوی مسئولین صورت می گیرد که نرخ بیکاری در این استان همچنان بالاتر از میانگین کشوری است؛ درحالی که گزارش ها به شکل تامل برانگیزی خبر از اشتغال 21 هزار نفری در استان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، با وجود امکانات روز دنیا و فعالیت بیش از پیش شبکه های اجتماعی در همه نقاط کشور، اطلاعات در هر عرصه و زمینه ای در کمترین زمان ممکن یعنی در 4 دقیقه بین همه مردم پخش می شود و می توان گفت صحت و سقم هر آمار و ارقامی تنها با گفته گزارش دهنده مشخص نمی شود؛ چرا که مردم با استفاده از این امکانات بصیرت کافی را در همه موضوعات ممکنه دارند.

به هر حال در این میان به وضعیت این روزهای فضای کسب و کار در اردبیل پرداخته ایم و همانطور که عنوان شد این آمار بطور رسمی در شبکه های مجازی، خبرگزاری ها، مرکز آمار و از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل عنوان شده است؛ استان اردبیل بیش از 60 هزار نفر بیکار دارد و این آمار در حالی است که اگر هر فردی در یک هفته تنها 2 ساعت به کاری مشغول باشد شاغل محسوب می شود!

 

 

با این وجود به طور میانگین می توان آمار عنوان شده در حوزه بیکاری استان اردبیل را به 2 برابر افزایش داد؛ چرا که بیشتر افرادی هستند که هفته ای 2 ساعت کار می کنند ولی سفره کوچکی دارند و جیب خالی !

نرخ بیکاری 13.4درصدی در کل سال در شرایطی برای استان اردبیل رقم خورده که تفاوت 4.5 درصدی بین بیکاران در ابتدا و انتهای سال در این استان وجود دارد.

بر این اساس بهار با 11.8درصد کمترین و زمستان با 16.3درصد بیشترین میزان بیکاری را در این استان در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

همچنین بیکاران این استان در تابستان و پاییز معدل 13.6 و 12.3 درصد از جمعیت فعال این استان را تشکیل داده اند.

اما اردبیل با 42.6 پس از آذربایجان غربی بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را در کشور به خود اختصاص داده است؛ مشارکت کارآفرینان و تولید کنندگان در سطح استان موثرترین راهکار در کاهش نرخ بیکاری است ولی معضلی که این روز ها بیشتر تولید کنندگان دارند مشکل فروش محصولات و عدم بازاریابی می باشد.

این در حالی است که این نرخ در بهار 45.7، تابستان 42.9، پاییز41 و زمستان برابر با 40.6 بوده و روندی کاهشی را طی سال سپری کرده است.

 

به گزارش کوثرخبر، اشتغال بایستی به عنوان اصلی‌ترین رویکرد دولت ها و مردم در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد به طوری که برای تأمین اشتغال مورد نیاز حمایت از تولید کنندگان، کارآفرینان و نخبگان در عرصه های متعدد شغلی، ظرفیت های منطقه ای را نیز با بکارگیری نیروی انسانی متعهد و متخصص ارتقا دهیم.

در این میان و در آستانه انتخابات که مسئولین برای ارائه گزارش عملکرد 4 ساله دولت یازدهم در جوش و خروشند بتبع دهه فجر فرصت مناسبی خواهد بود برای مدیران این مجموعه تا نسبت به ارائه گزارش به مردم اقدام کنند.

اولین گزارش عملکرد در استان اردبیل را استاندار اردبیل در نشست خبری روز دوشنبه (دیروز) در بین خبرنگاران تشریح کرد و 21 هزار اشتغال ایجاد شده در سطح استان را از جمله مهمترین عملکرد دولت در اردبیل عنوان کرد.

خدابخش در این نشست خبری همچنین رتبه اول استان اردبیل در زمینه ایجاد کسب و کار بین دیگر استان ها را مطرح کرده است؛ اما بنا به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نرخ بیکاری در استان اردبیل از میانگین کشوری بالاتر بوده به طوری که آمار میانگین کشوری 11 درصد است!؛ گرچه اگر با معیار و میزان مرکز آمار مبنی بر اینکه "هرفردی 2 ساعت در هفته کار کند شاغل محسوب می شود" موضوع بطور کامل فرق خواهد کرد!

از سوییوضعیت نگران‌کنندهسه کارخانه سیمان، ذوب آهن و آرتاویل تایر و تنها کارخانه داروهای گیاهی استان در شهرستان کوثر که به دلیل فقر استان از زیرساخت های اساسی تولید و صنعت در وضعیت تاسف بار و نگران کننده ای به سر می برند.

در این رابطه صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، ‌نمین و سرعین به سبلانه می گوید: هم‌اکنون سوله‌های آرتاویل تایر اردبیل به انبار تبدیل شده، کارخانه ذوب آهن این استان نیز با مشکلات عدیده‌ای رو به‌روست، کارخانه سیمان اردبیل نیز هم‌اکنون با چالش جدی مواجه است، استفاده از کالاهای خارجی و حتی پذیرایی با اقلام برند خارجی از جمله میوه‌های تولیدات دیگر کشورهاست که این استان را با مشکل عدیده ای روبرو ساخته است.

اما استاندار اردبیل با عنوان اینکه 2 هزار و 180 میلیارد ریال تسهیلات برای فعال کردن 264 واحد تولیدی اختصاص یافته است می گوید: در دولت تدبیر و امید 690 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای 91 طرح صنعتی استان اختصاص یافته و در سال جاری هم یک هزار و 330 میلیارد ریال برای 107 طرح منظور شده که در مجموع این طرح ها باعث تثبیت سه هزار شغل در این استان شده است.

کلام آخر: آمار بیکاری در سطح استان، رکود در بازار، وضعیت نابسامان کارخانه ها و مراکز تولید در سطح استان و ... خبر از اوضاع تاسف بار کسب و کار در استان اردبیل می دهد که انتظار می رود مسئولین ضمن اینکه نسبت به ارائه آمار درست از وضعیت کسب و کار استان و کشور گام های موثری را بردارند، تلاش های خود را با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشبرد اهداف مردمی بیش از پیش انجام دهند.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد