سرویس: بین الملل
کد خبر: 63908
|
08:30 - 1395/11/27
نسخه چاپی

روایتی از گوشه و کنار جهان؛

سپاه پاسداران منتظر تحریم‌های جدید از سوی دولت ترامپ باشد/ نامه محرمانه مصر به اردن علیه عربستان

خبرنگاران، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر مورد توجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسرویس جهان مشرق - در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر موردتوجه  نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

*******

** تشدید تدریجی تحریم‌ها در راستای افزایش فشار و کاهش مقاومت ایران

طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، کنگره قوانینی را برای تحریم بانک‌های ایرانی، بخش‌های انرژی و خودروسازی، تجارت صنعتی، کشتی‌رانی و بیمه تصویب کرد.

به‌موازات این تحریم‌ها، اتحادیه اروپا نیز برای خارج کردن ایران از شبکه مالی خود، بانک‌های ایرانی را تحریم کرد. در این ضمن، سیاست‌گذاران با تشدید تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران و ایجاد تحریم‌های تدریجی و نسبتاً ضعیف در بخش نفت خام ایران، سعی کردند تا با ارائه فرصت برای بازارهای جهانی، اجازه دهند تا این بازارها خود را با میزان تغییرات تولید نفت همگام کنند و همچنین دیگر تولیدکنندگان نفت در بازار جهانی به‌تدریج بر میزان تولیدات نفت خود بی افزایند. همچنین بعدازاین، ایران فقط حق داشت برای خرید کالاهای موردنیاز خود، از محل سپرده ناشی از فروش نفت خود بپردازد و همچنین صرفاً می‌توانست کالاهایی را خریداری کند که در لیست کالاهای بشردوستانه قرار داشت.

این ابتکار باعث شد که ایران هم‌زمان با فروش نفت و کسب درآمد، با محدودیت شدیدی در دسترسی به ذخایر ارز خارجی‌اش روبه‌رو شود. تا سال ۲۰۱۳ میلادی، ایران از لحاظ اقتصادی با مشکلات و بحران‌های مختلفی روبه‌رو بود تا اینکه حسن روحانی در تابستان سال ۲۰۱۳به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. هم‌زمان با این امر، کاخ سفید افشا کرد که بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مذاکراتی با ایران داشته است و برای مذاکره مجدد با ایران از طریق گروه ۵+۱ابراز آمادگی کرد.

پس از مذاکره و حصول برنامه جامع اقدام مشترک، کاخ سفید اقدام به کاهش تحریم‌ها علیه ایران کرد. درنتیجه این کاهش که یکی از اثرات برنامه جامع اقدام مشترک بود، ایران بار دیگر به تثبیت و بهبود اوضاع اقتصادی پرداخت و تاکنون رشد اقتصادی متعادلی داشته است. دولت اوباما برای جبران اشتباهش تصمیم گرفت با تشدید تحریم‌های غیرهسته‌ای، ایران را از ادامه توسعه برنامه‌های بالستیک و ... بازدارد.

** ترامپ می‌تواند برای تحریم ایران دو گام بردارد

منابع اطلاعاتی در پیشنهاد به ترامپ برای جلوگیری از پیشرفت ایران در عرصه داخلی خارجی گفته‌اند:

قدم اول این است که دولت ترامپ باید سریعاً تحریم‌های ثانویه‌ای را علیه شرکت‌های خارجی مرتبط با سپاه پاسداران وضع کند، حتی آن دسته از شرکت‌های که در لیست اس دی ان (SDN) نامی از آن‌ها برده نشده است. برخلاف باور عمومی، تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی وجود دارند که نام آن‌ها در این لیست موجود نیست ولی به‌راحتی می‌توانند با مقامات سپاه پاسداران ارتباط برقرار کنند. دولت ترامپ باید این شرکت‌ها را شناسایی و سریعاً تحت تحریم ثانویه قرار دهد. همچنین مابقی تحریم‌های ثانویه باید بر عوامل و وابستگان به سپاه پاسداران اعمال شود.

دوم این است که با همکاری کنگره، تمامی نهادهای سپاه و همچنین بخش‌های اقتصادی ایران به عنوان «بخش‌های تحت نفوذ سپاه» شناخته شده و همگی را مورد تحریم قرار دهد. همچنین باید یک لیست برای تعقیب و پیگرد نهادهایی که سپاه حضور مهمی در آنان دارد تهیه کند.

در برنامه جامع اقدام مشترک، اسم یکسری نهادها به‌اشتباه از لیست تحریم‌ها حذف شده است و این نهادها همچنان به فعالیت‌های غیرقانونی خود درزمینه غیرهسته‌ای ادامه می‌دهند. دولت ترامپ باید هرچه سریع‌تر با تهیه سند و مدرک این نهادها را تحت تحریم قرار دهد. مهم‌ترین این نهادها عبارت‌اند از: بانک سپه بانک ملی، ستاد اجرایی فرمان امام، ایران‌ایر

** طرحی برای شکست داعش

منابع خبری می‌گویند: هدف فعلی آمریکا در حال حاضر، به سمت رقه است و دسترسی به آن به احتمال زیاد باید با همکاری ترکیه و حمایت آن از کردها صورت پذیرد و همچنین می‌بایست نیروهای بیشتری را در منطقه درگیر نماید.

نکته حائز توجه دیگر این است که نباید با تخریب دولت داعش در عراق و سوریه جای پای ایران و روسیه برای حضور در این مناطق فراهم گردد. در این صورت نابودی داعش نقطه عطفی است بر حضور آمریکا در منطقه، بنابراین تصمیمات سال آتی دولتمردان آمریکا سیاست‌های منطقه را برای چندین دهه شکل می‌دهد.

** نامه رئیس‌جمهور مصر به پادشاه اردن در خصوص سیاست‌های خطرناک سعودی

منابع مطلع از ارسال نامه‌ای از سوی مصر به پادشاه اردن خبر داده‌اند که در بخشی از آن عبدالفتاح السیسی از پادشاه اردن خواسته است تا از افتادن در دام برخی از کشورهای عربی و به خطر انداختن امنیت این کشور اجتناب نماید. ظاهراً مقصود السیسی سیاست‌های نظام سعودی و فشار این کشور بر اردن برای همراهی بیشتر با خاندان آل سعود در برنامه‌های منطقه‌ای خود بوده است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد