سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64046
|
13:53 - 1395/11/30
نسخه چاپی

با موضوع صفویه شناسی انجام شد؛

برگزاری چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی

برگزاری چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی
چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی استان اردبیل با محوریت مطالعات تاریخی و با موضوع صفویه شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در ابتدای این نشست که با حضور پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته تاریخ و تعدادی از اعضای کتابخانه های عمومی برگزار شد، این برنامه ها را در جهت ارتقای دانش تخصصی افراد و ترغیب علاقمندان به مطالعات تکمیلی در حوزه های مختلف، بسیار مؤثر خواند و گفت: در 11 ماهه منتهی به بهمن ماه، نزدیک به 600 نشست کتاب خوان در کتابخانه های عمومی و مدارس برگزار شده است.

وی از معرفی بیش از 3 هزار عنوان کتاب در نشست های کتاب خوان مذکور خبر داد و افزود: این نشست ها، موجب ترغیب افراد به کتابخوانی و ارتقای سطح مطالعات عمومی می شود.

عزیزخانی، دوره صفویه را یکی از دوران طلایی تاریخ و تمدن ایران زمین برشمرد و تصریح کرد: کشور ما در طول حیات تاریخی خود، شاهد خدمات بی شماری از بزرگمردان اردبیلی بوده که شیخ صفی الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی از جمله آنها هستند.

این مسئول، جایگاه سلسله صفویه در تاریخ و مذهب کشور را دلیل انتخاب موضوع صفویه شناسی برای چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی استان دانست و خاطرنشان ساخت: اساتیدی که در این نشست به معرفی کتاب خواهند پرداخت، هر کدام در حوزه تخصصی خود، دارای جایگاه علمی ممتازی هستند.

در ادامه، چهار کتاب خوان حاضر در نشست به معرفی کتابهای انتخاب شده خود پرداختند:

عنوان کتاب: «نقش‌ و رنگ‌ در بقعه‌ شیخ‌ صفی‌الدین‌ اردبیلی‌»

نوشته: موسی رجبی اصل

معرفی کننده: موسی رجبی اصل، مدرس دانشگاه و پژوهشگر

در روند پژوهش و نگارش سعی شده، علاوه بر نگاهی گذرا به سابقه تاریخی اردبیل، به پیشینه نقوش نیز پرداخته شود، چرا که اردبیل خیزگاه حکومت، هنر و معماری خاص دوره صفوی است و بقعه شیخ صفی الدین با دنیایی نقش و نبشته در این خطه باستانی همچنان می درخشد. در راستای بررسی به چهار نگاه بسنده شده است: در نگاه اول نمود ظاهری بخش های تشکیل دهنده مجموعه بقعه شیخ صفی الدین معرفی شده است. در نگاه دوم رنگ و عناصر تزیینی بخش های الحاقی بنا بررسی شده است. در نگاه سوم تعدادی از نقوش طراحی شده و در نگاه چهارم برداشت های گرافیکی از نقش ها و طرح ها به عمل آمده است.

 

عنوان كتاب : معماری و ادراکات حسی

پدیدآورندگان : نویسنده: یوهانی پالاسما، مترجم: رامین قدس

معرفی کننده: مهندس رضا زرگری، نویسنده و پژوهشگر

معرف این کتاب، در ابتدا، توضیحی درخصوص ویژگی‌های ادراکی و حسی انسان از منظر تاریخی و ساختاری پرداخت. خصوصیاتی که مطابق آن «انسان« ماهیتی غیرثابت و روی به تغییر، در اعصار گذشته از خود بروز داده است. سپس، ماهیت رفتارهای انسانی در مواجهه با فضاها و تناسبات آن با خودخواهی ژن‌ها در مباحث سوسیولوژی مورد بحث قرار گرفت. در بخش بعدی و با ورود به موضوع معماری تاریخی، به روابط «انسانی- معماری» پرداخته شده که با مطرح کردن نمونه‌هایی از آثار و عناصر معماری و مخصوصاً جایگاه خاص معماران در قرون گذشته و شناخته شدن آنان بعنوان مولانا و حکیم، ادامه یافت. در انتهای مطالب نیز به آیتم‌ها و ویژگی‌های معماری عصر صفوی به ویژه مکتب «اصفهان» و الهام گیری آن از خاستگاه اردبیلی و آذربایجانی دوره آغازین صفویان، تاکید کرد.

 

عنوان كتاب : تاریخ قزلباشان

با اهتمام: میرهاشم محدث

معرفی کننده: دکتر سجاد حسینی، استاد دانشگاه

کتاب تاریخ قزلباشان یکی از منابع دست اول تاریخ صفویه است. این اثر مجهول المؤلف می‎باشد. از محتوای آن چنین بر می‎آید که مؤلف سال‎های 1007هـ.ق. الی 1013هـ.ق. (معاصر با عصر شاه عباس اول صفوی) را درک کرده و گزارش‎هایی را از این سال‎ها بیان داشته است. هدف نویسنده از نگارش این اثر شناسایی و معرفی طوایف مختلف قزلباش، شاخه‎های فرعی این طوایف، خاستگاه اولیه و محل استقرارشان در برهه‎های مختلف تاریخی، سران و بزرگان سیاسی و نظامی قزلباش و خدمات آنان به دولت صفویه است. از این جهت می‎توان چنین نتیجه گرفت که مؤلف ناشناخته این اثر، در دورانی که قزلباشان به دلیل عملکرد مرکز گریزانه خود در دوران شاه طهماسب و در عهد فترت بعد از شاه طهماسب، توسط شاه عباس اول صفوی در حال محدود شدن و حذف گشتن بودند، جهت احیای نام و یاد این طوایف و یادآوری خدمات ایشان به دولت صفویه دست به قلم برده و اقدام به خلق این اثر کرده است. 

 

عنوان كتاب : آثار ايران

معرفی کننده: نگار سریع الاطلاق، پژوهشگر

نويسندگان: آندره گدار،يداگدار، ماكسيم سيرو و همكاران

آندره گدار معمار باستان شناس و ايران شناس فرانسوی بود كه در سال ١٣٠٧ به استخدام دولت ايران در آمد و اداره عتيقه جات و باستانشناسی را تاسيس کرد.

  وی بنيانگذار دانشكده همرهای زيبای تهران بود.

طي سه دهه كه  اندره گدار در ايران بود با همكاری يدا گدار و ماسيم سيرو  با تلاشي خستگي ناپذير و ستودني به مستند نگاري و ثبت بناهاي تاريخي  ايران پرداخت كه نتيجه ان هشت جزوه بود كه در قالب نشريه اي با عنوان "آثار ايران" به زبان فرانسه منتشر شد كه معرفي كننده تاريخ معماري ايران به جهانيان بود. بعد ها اين مستندات در طول ٥٠ سال به طور كامل به فارسي ترجمه شد كه كتاب حاضر نتيجه ي اين تلاش هاست.

نكته مهم برخورد علمی و كارشناسانه در ثبت و مستند نگاری آثار است كه باعث شده تا اين مجموعه به عنوان يكی از منابع مهم مطالعه تاريخ معماری ايران بدل شود.

در اين كتاب علاوه بر بحث در مورد بناها در زمينه جزئيات از جمله نسخه های خطی و اشياء هنری نيز تحقيقاتی صورت گرفته است. در جلد چهارم از اين مجموعه چهار جلدی به بناهای شاخص دوره صفوی  اشاره شده و اطلاعات ارزنده ای در خصوص انها ارائه شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد