سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64218
|
09:38 - 1395/12/05
نسخه چاپی

کاندیداهای احتمالی شوراهای اسلامی استان اردبیل بخوانند!

 کاندیداهای احتمالی شوراهای اسلامی استان اردبیل بخوانند!
لازم است برای دوری جستن از عوامل غیر مرتبط با شوراها، زمینه های لازم بـرای مشارکت افراد واجد الشرایط، متعهد، متخصص و آشنا با مسائل شهری فراهم شـود، در غـیر ایـن صورت شوراهای منتخب کارایی لازم را نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، وقتی صحبت از مدیریت شورایی در میان است نظر به اینکه در شورا، طرحها و پیشنهادهای نو، متعدد و متنوع مطرح اسـت، توسعۀ کـمّی و کیفی این ایده ها مستلزم پیدایش مدیریت سازمانی جدیدی است، بنابراین لازم است در گامهای نخستین، ساختار مدیریتی شهرداری ها نسبت به مطالبه مردمی که شوراها در آن واقف هستند؛ تغییر کند.

نگاهی سازمانی به ایفای نقش شوراها که در امور شهری از سوی مردم وکالت دارند، امری کامل بدیهی بوده و لازم است با ارائه ایده های نو در راستای توسعه شهری و احیای مطالبات مردم شهر گام های موثری بردارند؛ از سویی توجه نکردن به قدرت اجرایی و افزایش توان قانونی شوراها، فرهنگ حمایت از نهادهای مدنی و مردمی را به شدت تضعیف می کند که این اصل می بایست از سوی هر گونه ارگان و نهادی قابل توجه باشد.

در این میان شوراهای شهر و یا کاندیداهای احتمالی در آستانه انتخابات هم می بایست نسبت به وظیف ذاتی خود بصیرت داشته و قول هایی به مردم بدهند که امکان برآورده شدن آنها جود دارد، در غیر این صورت سـبب حس بـی اعتمادی و بی اعتنایی از سوی مردم شده و تـنش اجتماعی در سطح شهر به وجود خواهد آمد.

نظام کلان مدیریت شهری روشی متمرکز با نگرش بالا و پایین است که با تعامل شهرداری و شوراهای شهر صورت گرفته و می تواند با مدیریتی کارآمد نگرشی مثبت و موثری را در سطح شهر به وجود آوردند؛ این نگرش که می بایست در نهایت پیگیر مطالبات مردمی باشد، دارای تضاد و تـعارض بسیاری است، امری که ضـرورت دارد تـا بار دیگر مورد ارزیابی قرار گیرند.

اختلاف نظر بین شوراها، عدم تمرکز در مدیریت شهری، بی توجهی به توسعه شهرستان، دخالت دولت در اعمال مربوط به شوراها و شهرداری، مشاوره غلط، نگرش غلط در موجودیت شوراها و دوری از هویت مردمی این نهاد، دخالت احزاب و گروه های سیاسی، بی توجهی به اصل تعهد و تخصص، سیاستگذاری، قانونگذاری، برنامه ریزی و نظارت از جمله عوامل آسیب برای شوراها بوده و اصل نقشی که دارند را زیر سوال می برد.

لازم است در این خصوص و برای دوری جستن از عوامل غیر مرتبط با شوراها، زمینه های لازم بـرای مشارکت افراد واجد الشرایط، متعهد، متخصص و آشنا با مسائل شهری فراهم شـود، در غـیر ایـن صورت شوراهای منتخب کارایی لازم را نخواهند داشت.

هم اکنون در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم که لازم است کاندیداهای احتمالی شوراهای اسلامی شهر و روستا با در نظر گرفتن چنین اعمال پسندیده و پرهیز از هر گونه اموری که توسعه شهر و مطالبات مردمی را زیر سوال خواهد برد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

در این مجال جا دارد چند تذکر حکیمانه رهبر معظم انقلاب را جهت استحضار عموم خصوصاً اعضای شورای شهر و شهردار استان اردبیل مجددا بازخوانی کنیم:

1- برای کسب توفیق در وظایف شوراهای اسلامی، شرط اول آن است که اعضاء شوراهای اسلامی هر شهر یا روستا در عمل با یکدیگر تفاهم و همدلی داشته باشند؛ بدون این شرط مهم، یقینا این نهاد نخواهد توانست برای مردم منشأ خیر و صلاح گردد.

2- مناقشات سیاسی و جناحی و ورود در هر اقدامی که اعضاء شورای اسلامی را از اتحاد عملی خود دور کند، برای این شوراها مضر و ناروا است.

3- از آنجا که شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم است، اعضاء محترم ارتباط دائمی خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه‌ی مستمر خود بدانند و دسترسی مردم را به خود، آسان سازند.

4- در انتخاب شهرداران و دهیاران، مهمترین خصوصیتی که باید رعایت شود، کاردانی و صلاحیت‌های دینی و انقلابی است؛ شوراهای اسلامی در این انتخاب مهم لازم است به امانتداری و تدین و توانایی اجرایی این برگزیدگان کمال اهتمام را بورزند.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد