سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64227
|
10:10 - 1395/12/05
نسخه چاپی

رئیس بیمارستان سبلان اردبیل:

تله مانیتورینگ سبلان بزودی راه اندازی می شود/ اهتمام ویژه به بخش زنان و زایمان/ ساخت درمانگاه جدید در سال 96

تله مانیتورینگ سبلان بزودی راه اندازی می شود/ اهتمام ویژه به بخش زنان و زایمان/ ساخت درمانگاه جدید در سال 96
رئیس بیمارستان تامین اجتماعی سبلان اردبیل با اشاره به لزوم آگاهی مردم از خدمات تخصصی بیمارستان سبلان؛ خدمات تخصصی و فعالیت این بیمارستان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، لحظه ورود به بیمارستان سبلان اردبیل از قسمت مطب و درمانگاه های این بیمارستان با تعداد زیادی از مراجعه کنند گان مواجه می شوید که در انتظار دریافت خدمات درمانی و تشخیص روی صندلی های سالن انتظا ر نشسته اند، در سال های اخیر تغییرات ساختمانی زیادی در جهت افزایش فضا و مطلوب شدن ظاهر فضاهای داخلی این بیمارستان صورت گرفته است. آنچه در ورود به قسمت های بستری و اداری دیده می شود تجسم بیمارستانی لوکس و مدرن را ارائه می کند با این حال نیازمندی هایی دیده می شود که راهکار و رفع آن ضرورت داشته و با مدت زمان نسبتاً زیاد حضور مراجعین گره خورده است. نیازمندی های درمانی، عکس برداری و غیره مراجعه کننده های بالا از طرفی و کمبود فضای درمانی از طرفی دیگر ضرورت اقدام و اولویت توسعه فضای درمانی را بیش از هر چیز نمایان می کند.

 

دکتر پیمان منصوری متخصص بیهوشی و رئیس بیمارستان تامین اجتماعی سبلان اردبیل است، وی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار ما به عمکرد، خدمات و برنامه های آتی این بیمارستان پرداخته که این گفتگو در اختیار شهروندان و کاربران قرار می گیرد:

 

*معرفی کلی بیمارستان سبلان: 

دکتر منصوری درباره شناسنامه بیمارستان سبلان اردبیل می گوید: سبلان تنها بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در مرکز استان هست که در سال 1375 افتتاح شده و به کلیه مراجعیین به ویژه بیمه شده های تامین اجتماعی خدمت رسانی می کند این بیمارستان دارای 144 تخت فعال بود و در دو حوزه سرپایی و بستری خدمات تشخیصی و درمانی ارایه می دهد.درحوزه سرپایی؛ این بیمارستان دارای درمانگاه های عمومی و تخصصی بوده، درمانگاه عمومی با ظرفیت روزانه 650نفر ویزیت روزانه علاوه بر فوریت های ا ورژانسی دایر بوده و در شیفت صبح همزمان سه پزشک، شیفت عصر همزمان دو پزشک و شیفت شب یک پزشک تا ساعتت 12شب بیماران را ویزیت می کنند.

 

 

البته با توجه به اینکه بیمارستان یک مرکز تخصصی بوده، رویکرد جدید تیم مدیریتی این بیمارستان گسترش ارایه خدمات تخصصی در جهت افزایش دسترسی عموم مردم به خصوص بیمه شدگان تامین اجتماعی بوده، در این راستا در سه ماه اخیر اقدامات موثر زیر انجام شده است:

 

- فعالیت درمانگاه های  اطفال، جراحی عمومی، زنان و زایمان در شیفت صبح با حضور دو پزشک متخصص به صورت روزانه.

- درمانگاه ارولوژی در تمام روزهای کاری هفته و در روزهای شنبه و سه شنبه در شیفت صبح دو متخصص ارولوژی مشغول خدمت رسانی هستند.

- درمانگاه های قلب و داخلی در کل روزهای کاری هفته و درمانگاه گوش- حلق و بینی نیز در کل روزهای کاری هفته به جز روز پنج شنبه فعال است.

- درمانگاه ارتوپدی که نیاز به آن بیشتر و مراجعات بیشتری دارد، خوشبختانه یکی از متخصصین زبده این تخصص، دکتر جعفری زارع، در روز های دوشنبه، سه شنبه و پنج شنبه خد مات معاینه ای ارایه و در دو روز دیگر هفته مشغول خدمات جراحی در اتاق های عمل هستند و جراحی هایی شامل؛ تعویض مفصل زانو، لگن و آرتروسکوپی زانو انجام می شود.

- درمانگاه چشم با حضور متخصصین حاذق در کل روز های کاری  هفته دایر و تا سقف 45 ویزیت انجام و در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در راستای رفع نیاز های بیماران  بدون تعیین  سقف و محدودیت بیماران پذیرش می شوند.

- درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب نیز در دو روز در هفته در بیمارستان و بقیه روز های هفته در درمانگاه میرزا حسینی دایر است. 

در مجموع هدف از افزایش ویزیت های تخصصی کاستن فشار اقتصادی بیمه شده ها و ارایه خدمات بهتر و تخصصی است.

ظرفیت فضا برای توسعه درمانی این مجموعه بالاست در سال آینده ساختمان درمانگاه عمومی و تخصصی با مساحت 1200 متر مربع در حیاط بیمارستان احداث خواهد شد که با انجام این کار علاوه بر اینکه مشکلات درمانگاه های فعلی از قبیل؛ کمبود فضا برای درمانگاه عمومی،کمبود اتاق های معاینه به ویژه در درمانگاه تخصصی برطرف خواهد شد. فضا برای گسترش و توسعه  بخش های بستری در داخل بیمارستان ایجاد و شلوغی بخش سرپایی به خارج از ساختمان بیمارستان منتقل خواهد شد تا آسایش بیماران بستری کاملاً فراهم شود.

 

*درمانگاه دندانپزشکی و افزایش مراجعات مردمی

متخصص بیهوشی درباره درمانگاه دندانپزشکی این بیمارستان تصریح کرد: قبلا یک نفر دندانپزشک در این مرکز پاسخگوی مراجعین بود اکنون با تلاش و پیگیری های  مدیریت درمان استان، دندانپزشک دوم نیز در بیمارستان به کارگیری شده است، علاوه بر این شیفت عصر دندانپزشکی نیز فعال شده، در عین حال تعداد مراجعات نیز افزایش یافته است.

در این درمانگاه کشیدن دندان، پر کردن سطحی، جرم گیری، ترمیم درجه 1،2،3سطحی، آموزش های بهداشتی  و فلوراید تراپی کودکان به طور رایگان برای بیمه شده های تامین انجام می شود.

 

*خدمات تشخیصی:

پیمان منصوری با بیان اینکه در این بیمارستان واحد های پاراکلنیکی از قبیل آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی، سی تی اسکن، فیزیوتراپی دایر است یادآور شد: اخیراً 1 دستگاه رادیوگرافی دیجیتال به قیمت یک ملیارد و چهارصد میلیون تومان خریداری و تا یک ماه آینده این دستگاه نصب و راه اندازی خواهد شد که از نظر وضوح تصویر و کیفیت آن فعلاً مشابه آن در استان وجود ندارد. همچنین دستگاه سی تی اسکن مدرن و پیشرفته خریداری و نصب شده و در خدمت مردم است.

 

*بخش های داخلی بیمارستان در سطح هتل سه ستاره است

دکتر منصوری در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در مورد وضعیت بخش های بستری بیمارستان گفت: خوشبختانه بیمارستان سبلان یکی از مراکز موفق سازمان در اجرای برنامه ارتقای هتلینگ بوده است در این راستا با هزینه کرد حدود دو ملیارد تومان نسبت به  نوسازی تجهیزات پزشکی، بهسازی فضا های درمانی، ایجاد تسهیلات رفاهی و ارتقای وضعیت بهداشتی بخش های اصلی اقدام شده که جا دارد از زحمات شبانه روزی کلیه همکارانم در این خصوص تشکر کنم. هدف ما این است که با ایجاد محیط شاداب در بیمارستان برای بیماران و همراهان رنج بیماری  ونیز رنج دوری از خانواده را برای آنان به حداقل برسانیم نظرسنجی های انجام شده نیز این را ثابت می کند از نظر میزان رضایت مندی مراجعیین، بیمارستان سبلان در بین  پنج بیمارستان اول در بین هشتاد بیمارستان سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور قرار دارد.

 

 این مرکز دارای بخش های ویژه؛ ای سی یو، سی سی یو و ان ای سی یو مجهز بوده و است از برنامه های آتی بیمارستان افزودن حداقل دو تخت به تخت هایICUوCCUاست.

بخشNICUبیمارستان یکی از مجهزترین بخش های بیمارستان است، امروزه شاخص مرگ مادر  و مرگ نوزاد یکی از شاخص های نشان دهنده توسعه یافتگی کشور هاست که خوشبختانه این دو شاخص در بیمارستان سبلان در کمترین حد ممکن قرار دارد.

 

جهت تحقق این موفقیت کارهای مهمی صورت گرفته از جمله؛ در این مرکز تیم مادران پر خطر متشکل از پزشکان متخصص حاذق در رشته های مختلف تشکیل شده همچنین در بخش مامایی متخصصین زنان و زایمان به صورت مقیم  حضور دارند که در صورت نیاز در کمتر از چند دقیقه بر بالین مادر حاضر و اقداما ت تشخیصی درمانی را انجام می دهد در صورت پیش بینی عوامل تهدید کننده حیات نوزاد متخصص اطفال در اتاق زایمان حاضر و درفاصله زمانی بسیار کمی بعد از تولد نوزاد را معاینه و در صورت نیاز وی را به بخش ویژه نوزادان منتقل می کند تا خدمات ویژه تخصصی برای نوزاد شروع شود و مادر پرخطر هم در صورت تشخیص پزشک به بخش ای سی یو منتقل می شود، این بیمارستان در حال حاضر دارای لوح دوست دار کودک بوده و در آینده نزدیک لوح دوستدار مادر را هم دریافت خواهد کرد.

 

*توجه ویژه به مادران و زایمان و کاهش آمار سزارین

 یکی از برنامه های این مرکز برای دریافت این لوح افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین بوده، برای دستیابی به این هدف اقدامات لازم از مدت ها قبل از زایمان شروع می شود، در این راستا کلاس های آمادگی برای زایمان فیزیولوزیک برای مادران باردار و همسران آنها در این مرکز دایر است و کلیه مادران باردار و همسران آنها  می توانند در این کلاس ها که به صورت رایگان بوده، شرکت کنند. طرح مامای همراه در این مرکز اجرا از دیگر اقدامات بوده که طی آن مادرا ن در صورت تمایل می توانند مامای همراه خود را تا اتمام زایمان به همراه داشته باشند مجموعه این اقدامات در کنار اطمینان بخشی از ارایه خدمات درمانی باعث شده که درصد سزارین به کمتر از 60 درصد برسد. یکی از چالشهایی که دستیابی به این هدف را تهدید می کرد اخذ فرانشیز برای بیمه های غیر تامین اجتماعی بود که با تبدیل آن به تعرفه دولتی این چالش در حال رفع شدن است.

رئیس بیمارستان سبلان در خصوص نحوه برخورداری از خدمات ارایه شده در بیمارستان افزود: کلیه اطلاعات مربوطه از قبیل بیمه های طرف قرارداد، برنامه درمانگاها ، پزشکان شاغل و..در سایت بیمارستان موجود است که مردم می تواند جهت آشنایی بیشتر با خدمات بیمارستان به سایت اینترنتی بیمارستان به آدرسhttp://www.tamin.ir/news/service/141مراجعه کنند.

*حذف دفترچه از سیستم خدمات رسانی

با توجه به اینکه تعداد مراجعات به خصوص متعاقب ایجاد رشته های تخصصی متنوع به طرز قابل توجهی افزایش یافته از طرفی تعداد زیادی از مراجعه کنندگان از شهرهای و روستاهای اطراف می آیند به همین جهت سیستم نوبت دهی تلفنی در این مرکز استفاده می شود، مراجعه حضوری باعث ازدحام و و به علت محدودیت های موجود گاهاً موجب بالا رفتن نارضایتی ها می شود، در اینباره چاره اندیشی ها ادامه دارد و از پیشنهادات سازنده و ایده های نو استقبال می کنیم.یکی از اقدامات انجام گرفته دیگر در این خصوص طرح حذف دفترچه ها و استفاده از سیستم رایانه ای برای ثبت دارو های بیمار است که منجر به کاهش خطا های درمانی خواهد شد.

 

وی برخورداری از نیروی انسانی کاردان و متعهد و با وجدان کاری بالا را در تمامی رشته ها و سطوح از نقاط قوت اصلی بیمارستان برشمرد و در پاسخ به میزان توانایی جراحان اتاق عمل تصریح کرد: به پشتوانه تیم های تخصصی و تجهیزات پیشرفته و مدرن تاکنون جراحی های مهم زیادی در این مرکز با موفقیت انجام شده است.

 

ریاست بیمارستان سبلان در مورد نحوه تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به شکایات آنان گفت: هر مراجعه کننده ای درهر مرحله ای از درمان که احساس نارضایتی کند، می تواند به واحد مددکاری مراجعه کرده شکایت خود را به صورت کتبی یا شفاهی ارایه کند و یا به صورت تلفنی و به طور 24 ساعته نارضایتی خود را علام کند.

 

بیمارستان شکایت بیماران را در همان لحظه رسیدگی و تلاش می کند رضایت آنان جلب کند، اما در بعضی موارد هم رسیدگی به شکایت از توان بیمارستان خارج و به زمان زیادی نیاز دارد در حال حاضر طبق اندازه گیری های انجام شده متوسط زمان تعیین تکلیف نهایی شکایت 3 روز کاری بوده که هدف گذاری ها رساندن آن به کمتر از 1 روز است. در جهت تکریم ارباب رجوع در آینده نزدیک بخش های ویژه و اتاق عمل به سیستم تله مانتیورینگ مجهز خواهند شد تا همراهان و بستگان بتوانند از دور وضعیت بیمار خود را مشاهده و متحمل استرس و نگرانی نشوند.

 

*افزایش تعداد تخت های بیمارستان

در پایان باید گفت؛ علاوه بر خدمات ارایه شده، به دلیل حجم زیاد تقاضا و محدودیت منابع و امکانات نیاز؛ به توسعه و کار بیشتری احساس می شود، با رایزنی های انجام شده با سازمان مرکزی به زودی تعداد 14 تخت به تخت های فعال بیمارستان اضافه خواهد شد که با جذب نیروهای مرتبط با افزایش تخت مشکل کمبود نیرو تا حدی جبران خواهد شد .این بیمارستان فضا و امکانات لازم برای توسعه را دارد در این راستا از سرمایه گذاری خیرین سلامت در این مرکز استقبال می کنیم و می توانند در صورت تمایل در این مرکز در جهت کاهش مشکلات بیماران نیازمند، سرمایه گذاری کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد