سرویس: سبلان ما
کد خبر: 64299
|
16:44 - 1395/12/07
نسخه چاپی

در نشست علمی فرهنگی دانشجو، کنشگری و منزلت دانشگاهی در اردبیل عنوان شد؛

مجموعه کنش‌های دانشجویان، منزلت دانشگاه را می‌سازد

مجموعه کنش‌های دانشجویان، منزلت دانشگاه را می‌سازد
به همت جهاددانشگاهی استان و مشارکت کانون دانشجویی اخلاق حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، نشست علمی فرهنگی دانشجو، کنشگری و منزلت دانشگاهی شنبه 7 بهمن در سالن اجتماعات شهیدان نوعی اقدم این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، در ابتدای این نشست سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل از برگزاری برنامه اول این مجموعه تحت عنوان میزگرد افکار و ادبیات دانشجویی در روزهای گذشته در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد و افزود: این دومین نشست علمی فرهنگی در نیمسال دوم سالتحصیلی 96-1395 است که برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار می‌شود.

نجیبه خروشی به برگزاری مراسم کرسی مذاکره و کارگاه‌های آموزشی این مجموعه اشاره و تصریح کرد: گروه مطالعات فرهنگی و نیازسنجی جهاددانشگاهی سه عنوان برنامه علمی نیز برای فصول آغازی سال آینده در نظر گرفته است.

وی فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا)، مرکز گردشگری جهاددانشگاهی، مرکز امام و انقلاب و ولایت فقیه و سازمان دانشجویان  ایران را از مجموعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی عنوان و خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آماده همکاری با دانشجویانی که علاقه‌مند به فعالیت در این مراکز هستند، می باشد

در ادامه این نشست محمد زینالی اُناری، پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی به ارائه سخنانی تحت عنوان "کنشگری در بستر حیات اجتماعی" پرداخت و با اشاره به روندهای جمعیتی شهر اردبیل، افزود: اعمال هدفمند دانشجویان به عنوان گروه‌های انسانی سازنده کنش آن‌ها بوده و از مجموعه نیاتی شکل می‌گیرد که در جریان یک بستر تاریخی از زندگی در این شهر شکل گرفته است.

 این محقق با اشاره به اینکه کنش یک فرد مسیر زندگی او را شکل می‌دهد، افزود: هر یک از فعالیت‌های خرد که در کنار هم قرار می‌گیرند، در مجموعه به کنش او در جریان زندگی خود، کنش شهری او و حتی کنش جهانی‌اش شکل می‌دهد و اگر کشور،  شهر و دانشگاه در وضع خوبی قرار نگرفته باشد، ساخته اعمال انسان‌های حاضر در آن و مجموعه کنش‌های دانشجویان است که منزلت دانشگاه را می سازد و این نهاد با اعمال و فعالیت‌های دانشجویان جان خواهد گرفت.

 وی با بیان اینکه  افراد از حافظه تاریخی و جمعی در این شهر برخوردارند، افزود: اندیشه‌های محلی و نصایح قدمایی که عمدتاً از پیرامون شهر مهاجرت نموده و اسلاف شهرنشین دانشجویان را شکل می‌دهد، در نیات کنشگران از اعمال‌شان نهفته شده و در صورت بیرونی آن دخالت دارد.

زینالی افزود: اوج رویاها و آمال این مهاجران که تغییرات موجب از بین رفتن تولیدات سنتی‌شان شد، تجارت بود که به شکل دادن شهرهایی با بافت‌های تجاری صرف منتهی شده و حتی این ساز و کارها در اعمال دانشجویان در تولیدات علمی نیز خود را نشان داده است و برای رهایی از چنین شرایطی دانشجویان باید دقت لازم را داشته باشند.

 وی با اشاره به ظرفیت‌های پایین فرهنگی جامعه شهری به امر تولید حتی در حوزه خدمات پزشکی، ادامه داد: متاسفانه در جامعه تولید علمی ارزنده و صنایع موثر نداریم چرا که اساس منزلت دانشگاهی تولید علم و دانایی می‌باشد که به خاطر این بافت فرهنگی موفق به شکل‌گیری آن نشده است.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه نگاه تولیدی و دانایی محور بر عهده دانشگاه‌ها است، افزود: منزلت دانشگاه‌ها بسته به این می‌باشد که کنشگری دانشجویان در چه مسیری قرار گیرد و با محوریت یافتن سوداگری معیشتی و تفکر تجاری ساده، منزلت دانشگاه مورد آسیب واقع می‌گردد و برای پیشگیری از این، دانشجویان در مقام فارغ‌التحصیلان بالقوه دانشگاه با ریاضت و سخت‌کوشی توان دانشگاه را محقق کنند.

 در ادامه حسین بشیری، مدرس دانشگاه با اشاره به سوال ساختارها چگونه بر کنشگري دانشجويان تاثير مي‌گذارد؟گفت: جنبش دانشجويي قبل از اينکه دانشگاه تهران در سال 1314 تاسيس شود در کلن آلمان در سال 1313پايه‌ريزي شد و متاثر از بلوک شرق و انقلاب مشروطيت، رويکرد چپ و سياسي به خود گرفت، کنش دانشجويان در دوره مصدق ملي‌گرايي و حمايت از سياست موازنه منفي دکتر مصدق بود.

 وی افزود: پس از وقايع سال 1342 کنش دانشجويان متاثر از حرکت‌هاي مذهبي نهضت آزادي و امام خميني(ره) دغدغه‌هاي مذهبي به خود گرفت و با سخنراني‌هاي دکتر شريعتي اين کنش به اوج خود رسيد و نتيجه آن در انقلاب 1357 مشهود بود.

 

 بشیری گفت: در دوران جنگ دانشحويان از کيان ملت دفاع کردند، در دوران اصلاحات و مهرورزی کنش دانشجويي متاثر از ساختارهاي مدني به تکامل مدنيت روي آورد ولي در دوره حاضر ساختارحکومت و دولت از دانشجویان، مشارکت در پارک‌های علم و فناوري را طلب مي‌کند و اگر نمي‌توانند به اين نياز پاسخ دهند، نشان از ضعف دانشجو است که البته در اين مورد هم دانشگاه، هم دانشجويان و هم دولت مقصر است. دولت با اينکه ساختار پارک و علم و فناوري را تعريف کرده ولي نقطه اتصال حلقه‌هاي پنج گانه را هنوز نتوانسته به هم ربط دهد و در حال حاضر بين دانشگاه و پژوهش صنعتي فاصله زيادي وجود دارد لذا به اين نياز به اين سادگي نمي‌تواند پاسخگو باشند.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر توجه از سیاسی کاری در دانشگاه دور شده و دولت بر فعالیت‌های دانشجویان در حوزه دانش بنیان متمرکز می‌باشد  چرا که در شرايط کنوني مهم‌ترين دغدغه دانشگاه بايد توسعه يافتگي و رفع معضل بیکاری در جامعه باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به مفهوم دانشگاه نسل چهارم و اهمیت بازاریابی برای محصولات علمی و با بیان اینکه جامعه ما از دانشگاه مفاهیم نو و علم بدیع را می طلبد، گفت: در پارک علم و فناوری استان اردبیل پژوهش هم جای خود را گرفته به طوری که تجاری سازی از مقولات و حلقه‌های این محسوب می‌شود.

وی با اظهار نگرانی از فروش پایان‌نامه‌های دانشگاهی، مهم‌ترین پیامد خرید و فروش پایان‌نامه را کند شدن تولید علم در کشور خواند و گفت: ما دانشجویان متاسفانه به سمت کشف و توسعه علم نمی‌رویم و این مشکل خود ماست که برای چاپ مقاله‌مان در مجلات هزینه پرداخت می‌کنیم.

 بشیری تصریح کرد: پارک‌ علم و فناوری استان اردبیل می‌تواند در تولید علم و به تبع رفع بیکاری و اشتغال‌زایی نقش اساسی ایفا کند.

 در پایان این نشست به پرسش‌های دانشجویان در خصوص مسائل فرهنگی و  وضعیت علمی دانشگاه‌ها پاسخ داده شد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد