سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64313
|
09:19 - 1395/12/08
نسخه چاپی

کنفرانس امنیتی مونیخ و کشورهای محور شرارت

 کنفرانس امنیتی مونیخ و کشورهای محور شرارت
کنفرانس امنیتی مونیخ امسال شاهد صحنه درگیری رقبای اروپایی و آمریکایی بر سر تقسیم قدرت در موازنه بین المللی و پروژه ایران هراسی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، کنفرانس امسال امنیتی مونیخ از سویی صحنه درگیری رقبای اروپایی و آمریکایی بر سر تقسیم قدرت در موازنه بین الملل و از سوی دیگر جشنواره سخنرانی های اغراق آمیز در حوزه پدیده ایران هراسی با محوریت رژیم صهیونیستی ، عربستان سعودی و ترکیه تبدیل بود.

سیاست تهاجمی دولت تازه به قدرت رسیده ایالات متحده در قبال ایران و محور مقاومت توهم قدرت کاذبی به متحدین شکست خورده منطقه ای آمریکا القائ کرده است که در عمل هیچ نتیجه ای تا کنون برای این محور شرارت غرب آسیا (عربستان ترکیه و اسرائیل) نداشته است.

عربستان سعودی که از سویی در منطقه با شکست های مفتضحانه ای در سوریه و یمن روبرو شده است ، در سوی دیگر در مقابل رییس جمهور تاجر پیشه آمریکا مجبور به پرداخت باج های کلان برای حفظ قدرت خود در منطقه هزینه کرده اند و بطور عملی در وضعیت نامعلومی بسر می برند.

ترکیه نیز پس از کودتای نظامی در سیاست داخلی و هزینه های گزاف در منطقه نه تنها نتوانست رویای نوعثمانی خود را تحقق بخشد، بلکه از طرف قبله اروپایی خود نیز تاکنون روی خوش ندیده است.

در این میان رژیم صهیونیستی با سیاست محافظه کارانه خود توانسته است کشورهای ذره ای و شکست خورده منطقه را به خود جلب نماید و با محوریت ایران هراسی آنها را دور خود گرد آورد.

این سه کشور متخاصم به عنوان "محور شرارت " منطقه ای در کنفرانس مونیخ با سخنانی برتری جویانه سعی در خطرناک جلوه دادن سیاست ها و رفتارهای منطقه ای ایران داشتند و با پشت گرمی دولت افراطی و نژاد پرست آمریکا به جلب نظر کشورهای دیگر و سازمان های تابع امنیتی آنها پرداختند.

اگر بخواهیم به تحلیل این رفتارهای خصمانه منطقه ای بپردازیم، ابتدا باید به سیاست های دولت ترامپ در قبال غرب آسیا توجه کنیم. ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی خود تا کنون بر طبل نیروهای نیابتی کوبیده است این سیاست به دکترین دوستونه نیکسون –کسینجر که در آن ایران و عربستان به عنوان متحدین آمریکا موظف به پرداخت هزینه سیاست های ایالات متحده بودند، شباهت دارد و جالب توجه است که یکی از نزدیکترین مشاور این روزهای ترامپ شخص کسینجر است.

دولت ترامپ سعی دارد بار منطقه ای خود را بر دوش کشورهای عربی، ترکیه و رژیم صهیونیستی بیندازد و در مقابل آن با پشتوانه شرکت های تسلیحاتی به فروش اسلحه بپردازد. در حقیقت تهییج محور شرارت غرب آسیا از آن رو است که با درگیر شدن این کشورها با ایران بر اساس تئوری رئالیسم تهاجمی کشورها به تقویت تسلیحاتی خود می پردازند و سعی می کند از رقیب خود برتری پیدا کنند.

در نتیجه این کشورها بطور عملی مجبور به خرید اسلحه از آمریکا خواهند بود و مبالغ هزینه شده حامیان انتخاباتی ترامپ از این راه به آنها بازگردانده خواهد شد. در این میان باید عنوان شود که، با وجود همه این اتفاقات و تمامی این سناریوها؛ در میدان عملیاتی این ایران است که در منطقه توازن قدرت را تعیین می کند. درگیری های سوریه و عراق و کاریزمای جمهوری اسلامی در یمن و دیگر کشورهای پر تلاتطم منطقه مانند بحرین، رقابتی همه جانبه میان ایران و این کشورهای متخاصم بوجود آورده است.

در پایان باید اذعان کرد، تمامی این رویکردها نه تنها به محدودیت ایران نخواهد انجامید بلکه نشان از رشد قدرت روز افزون جهوری اسلامی است که واکنش ها را برانگیخته است. حضور ایران در موازنه قدرت منطقه ای و بین المللی بیش از پیش توانسته است بر معادلات قدرت جهانی تاثیر بگذارد و همین امر استاندارد رفتار متقابل با ایران را از دیدگاه کشورهای متخاصم دچار بحران و تغییر کرده است.

:: علیرضا خرم روز - پژوهشگر حوزه امنیت بین الملل

 انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد