سرویس: وبگردی
کد خبر: 64363
|
10:42 - 1395/12/09
نسخه چاپی

حسرت بازگشايي پايانه مرزي تازه‌كند 9 ساله شد

حسرت بازگشايي پايانه مرزي تازه‌كند 9 ساله شد
پايانه مرزي تازه كند از وعده‌هاي مهم دولت احمدي نژاد به مردم پارس آباد در جريان اولين سفر هيئت دولت به استان اردبيل در سال 84 بود؛ اتفاقی که می‌توانست باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، شهرستان مرزي پارس آباد، ظرفيت ها، قابليت ها و سرمايه ها و منابع دست نخورده عظيمي براي جهش در بسياري از بخش ها و حوزه هاي اقتصادي و گمركي دارد كه يكي از مهم ترين آن پايانه مرزي تازه كند است.

پايانه مرزي تازه كند كه از وعده‌هاي مهم دولت احمدي نژاد به مردم اين شهرستان در جريان اولين سفر هيئت دولت به استان اردبيل در سال 84 بود؛ اتفاقی که می‌توانست باعث رونق اقتصادی در منطقه‌ي پارس آبادمغان و نقطه اي براي برقراري ارتباط زميني با جمهوري آذربايجان، آسياي مركزي و قفقاز و كشورهاي اروپايي شود اما سال‌ها از آن وعده مي‌گذرد و نه تنها خبري از گشايش آن نيست، بلكه از زمان روي كار آمدن دولت تدبير اميد نيز عملا اصراري بر بازگشايي آن نيست.

متاسفانه با وجود اين مصوبه و خواست و تقاضاي پي درپي مرزنشينان منطقه و همچنين تمايل طرف آذري، پايانه مرزي تازه كند 9 سال است كه همچنان بسته است و مصوبات دولت در اين زمينه هنوز اجرايي نشده است.

گشايش اين گذر مرزي از مطالبات جدي و مهم اين شهرستان است كه تاكنون بسياري وعده هاي عملي شدن آن را داده اند. از جمله نماينده مردم پارس آباد و بيله سوار در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي كه آن زمان پيگير تحقق اين مصوبه هم بود، گفت: بازگشايي پايانه مرزي تازه كند در پارس آباد، از خواسته ها و مطالبات اولويت دار مردم اين شهرستان مرزي است.

وكيل سپه اضافه كرد: با وجود تمايل و پيشنهاد مقام هاي گمركي جمهوري آذربايجان، مبني بر بازگشايي گذر مرزي تازه كند، متاسفانه همچنان اين پايانه مرزي بسته است.

وي، از سرگيري فعاليت پايانه مرزي تازه كند را از معدود مصوبه هاي سفرهاي استاني هيات وزيران عنوان كرد كه تا امروز محقق نشده است و در صورت گشايش اين پايانه، كمك زيادي به تحول اساسي و توسعه پايدار دو طرف خواهد كرد.

نماينده مردم پارس آباد و بيله سوار در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: پايانه مرزي تازه كند پارس آباد، مناسب ترين، كوتاه ترين و با صرفه ترين مسير براي ارتباط زميني و انجام تبادلات تجاري و بازرگاني، ترانزيت كالا و سوخت و تردد اتباع دو كشور ايران و جمهوري آذربايجان است.

به گفته سپه، در صورت شروع فعاليت دو پايانه گمركي تازه كند و اصلاندوز، مسير انتقال كالا از جمهوري آذربايجان و تردد اتباع و كاميون هاي آذري به جمهوري خودمختار نخجوان و بالعكس، افزون بر 120 كيلومتر كاهش مي يابد.

به هر روي تاكيد استاندار اردبيل بر ايجاد بندر خشك در اصلاندوز و اتصال نقطه ريلي از مسير اصلاندوز به جمهوري آذربايجان و عدم تمايل بر بازگشايي گذر مرزي تازه كند، عملا آب سردي بر پيكر پايانه مرزي تازه كند ريخت تا آرزوي شيرين بازگشايي اين پايانه به ياس تبديل شود و از سويي هم به عقيده صاحب نظران منطقه، با ايجاد بندر خشك و خط ريلي از اصلاندوز، پارس آباد مغان در يك بن بست حاشيه اي قرار خواهد گرفت در حالي كه مي توانست همين خط ريلي به جاي اصلاندوز از مسير تازه كند هم كشيده شود.

اين در حالي است كه مسئولان گمرک ایران حدود 9 سال پیش در بازدید از پایانه مرزی تازه کند پارس آباد خبر از بازگشایی این گذر مرزی در آینده نزدیک داده بودند. اما با وجود گذشت 9 سال از وعده مسوولان وقت گمرک ایران و درخواست مردم منطقه همچنان بسته است؛ پايانه اي كه از مصوبات مهم سفرهای استانی دولت نهم و دهم و از پیگیری های جدی وکیل سپه نماینده وقت مردم منطقه در مجلس هشتم شورای اسلامی بود که متاسفانه عملیاتی و اجرایی نشد.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد