سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64434
|
02:39 - 1395/12/11
نسخه چاپی

یادداشت/

نفوذ شبکه ای پیچیده تر از نفوذ فردی

نفوذ شبکه ای پیچیده تر از نفوذ فردی
نفوذ و جریان شبکه ای بسیار پیچیده تر از نفوذ فردی است که در آن جریان انسانی گسترده ولی پنهان از عناصر نفوذگر که ارتباط وسیعی میان خود دارند وارد محیط حریف می شوند و مسیر جامعه را تغییر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، پروژه نفوذ و تغییر قسمت اول - پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام سلطه به دلایل مستحکم بودن اساس انقلاب اسلامی در به چالش کشیدن لیبرال دموکراسی مورد نظر آمریکا مورد تهدید و تهاجم همه جانبه قرار گرفت؛ این هجمه بعد از سه ده همچنان ادامه دارد.

یکی از روش های عملی کردن اهداف و نیات پلید نظام سلطه نفوذ در بین دولت مردان (تصمیم گیران و تصمیم سازان) و مردم می باشد( نفوذ در لغت به معنای اثر کردن در چیزی و راه یافتن پنهانی در گروه یا جایی می باشد).

به معنای دیگر نفوذ کُنش و یا قدرتی است که به دنبال نتیجه ایست بدون اعمال آشکار زور؛ اصطلاحاً نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیر مستقیم سبب تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می شود.

نفوذ همیشه در خلل های یک نقطه صورت می گیرد، میان اصطلاح نفوذ و قدرت رابطه تنگاتنگی وحود دارد مسئله اصلی در بحث قدرت احتمال تاثیر گذاری و تعیین رفتار است، فلذا نفوذ شکلی ظریف و نامرعی از قدرت است که از طریق تسخیر و مهار دستگاه محاسباتی و نظام تصمیم گیری یک فرد، گروه یا دولت و ... اعمال می شود.

آن مولفه ای که سبب عملیاتی شدن قدرت می شود نفوذ است، زور و مداخله به تنهایی در طرف مقابل اکراه و مقاومت تولید می کند اما نفوذ همراهی و پذیرش را برمی انگیزد و مقاومت را از بین می برد فلذا بسیار پیچیده و خطرناک است.

رهبر انقلاب می فرمایند در صورت تحقق نفوذ تصمیمات و حرمت عمومی کشور بر اساس خواست و اراده بی گانگان تنظیم و اجرایی خواهد شد.

در یک تقسیم بندی، نفوذ را به نفوذ فردی و جریانی تقسیم می کنند نفوذ فردی اولین و ساده ترین نوع نفوذ است که این تاکتیک عمری به قدمت تاریخ دارد، قدرت های متخاصم با توجه به رخنه های موجود عناصر خود را وارد خانه حریف می کنند و با کسب اطلاع و جاسوسی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بر اساس عملیات مدیریت ادراک عمل می کنند.

بنای این عملیات اخلال محاسباتی و ذهنی نخبگان است؛ استحاله بخشی از خواص انقلابی در دهه های دوم و سوم انقلاب اسلامی که از روحیه انقلابی دست کشیده اند تجدید نظر طلبی این انقلابیون پشیمان به نوعی همان محاسبه مجدد و در نتیجه اشتباه محاسباتی بزرگ آنان بود.

اما نفوذ جریان شبکه ای که بسیار پیچیده تر و زیان بار تر از روش اول است که در آن جریان انسانی گسترده ولی پنهان از عناصر نفوذگر که ارتباط وسیعی میان خود دارند وارد محیط حریف شده و با بهره گیری از بستر های موجود سعی می کنند مسیر جامعه را تغییر دهند.

اگر نفوذ فردی به دنبال جهت دهی به معدودی از نخبگان بود نفوذ شبکه ای عموم جامعه را هدف گرفته و فرایندی فراگیر را تعقیب و درحال پیاده سازی در کشور است.

در این نوع نفوذ که چند لایه و فرا بخشی صورت می گیرد همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و امنیتی بدون ایجاد حساسیت موجی سهمگین در محیط ملی ایجاد می کند که با هدف تغییر آرمانها، باور ها، سبک زندگی جامعه و ...  دنبال می شود.

در این نوع نفوذ که تدریجی و پنهانی صورت می گیرد باعث می شود فرد یا جامعه با مسئله نفوذ سهل اندیشانه و ساده انگارانه برخورد کنند؛ فتنه 88 نمونه بارز نفوذ شبکه ای بود که به طور کامل این قضایا در بهبهه شرایط خاص مملکت به تصویر کشیده شد.

در نفوذ جریانی سرنوشت کشور آینده کشور و تمام آرمانها، ارزش ها، خواسته ها و باورها مطرح است؛ آماج و جامعه هدف این نفوذ هم، نخبگان، افراد موثر و تصمیم گیران و تصمیم سازان جامعه است.

بنا به فرمایشات رهبر انقلاب نوعی مکمل برای نفوذ جریانی هم مد نظر است و آن تخطئه کسانی که بر اصالت ها و ارزش ها پای می فشارند مکمل نفوذ است، کسانی که در بخش های مختلف با زبان های مختلف بسیج را متهم می کنند به تند روی به افراطی گری، این ها نفوذ را تکمیل می کنند؛ درحالی که بسیج و دیگر نیروهای مردمی و انقلابی همگی مدافعان دستاورد های انقلاب و اسلام در داخل و خارج از مرزها هستند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد