سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64557
|
12:13 - 1395/12/14
نسخه چاپی

ضعف تبلیغات در حوزه گردشگری شهرستان نیر؛

تنها کیوسک اطلاع رسانی گردشگری نیر غیرفعال است

تنها کیوسک اطلاع رسانی گردشگری نیر غیرفعال است
شهرستان نیر علیرغم دارا بودن پتانسیل های بالا برای جذب گردشگر، به دلیل ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی در حوزه گردشگری آنچنان که باید نتوانسته است در این حوزه موفق عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از نیریمیز، امروزه نقش قاطع و تعیین کننده تبلیغات واطلاع رسانی گردشگری در افزایش مدت ماندگاری گردشگران و به تبع آن تحولات اقتصادی مقاصد گردشگری بر کسی پوشیده نیست.

 

هر سال، فصل تابستان و یا ایام نوروز، بحث حضور گردشگران یکی از موضوعات داغ در میان مسئولان شهری و گردشگری و رسانه ­ها می­ شود.

 

اگر دوران گردشگرپذیری در ایران را به ۲۰ روز نوروز و دو ماه تابستان خلاصه کنیم چیزی حدود ۹ ماه در سال برای دعوت از گردشگران برای حضور در شهر توریستی نیر وقت وجود دارد. ولی  اقدامی چشمگیر در حوزه ­ی گردشگری انجام نمی شود به طوری که تنها کیوسک مرگز اطلاع رسانی گردشگری نیر غیرفعال بوده و عملا اقدامی برای جذب گردشگر انجام نمی شود.

 

گردشگری صنعتی است مبتنی بر تبلیغات. صنعت گردشگری صنعتی است که درآمد حاصل از آن می ­تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی شهرستان را بر طرف کند.

 

قابلیت­های گردشگری نیر به قدری هست که بشود از آن در جهت جذب گردشگر استفاده کرد ولی بی­ عملی مسئولان امر در خصوص تبلیغات و محدود کردن فعالیت­های گردشگری در بازه­ ی زمانی تابستان و نوروز و اکتفا کردن به برگزاری جشنواره باعث شده است، رقیبان سالیان سال گوی سبقت را از ما بربایند.

 

به طور کلی تبلیغ که یکی از عناصر اساسی آمیخته بازاریابی است و در صنعت گردشگری، تلاشی است که توسط دست اندرکاران صنعت گردشگری (دولتی و خصوصی) با استفاده از ابزارها و رسانه های نوشتاری، صوتی و تصویری جهت ارائه یک پیام تجاری به تعداد زیادی مخاطب یا مشتری(گردشگر) با هدف ترغیب و تشویق آنان به اقدام بخصوصی که برنامه ریزی شده است معمول می کنند.

 

بی نظیربودن جاذبه های گردشگری نیر در کشور

جاذبه‌های گردشگری شهرستان نیر قابلیت تبدیل شدن به منطقه توریستی کشوری را دارد و شهرستان نیر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان و بی‌نظیری در سطح کشور است و با توسعه مناطق گردشگری نیر هم زمینه اشتغال بیکاران ایجاد می‌شود.

در ذیل گوشه ای از جاذبه های گردشگری شهرستاننیر را مشاهده می کنید:

 

شهرستان نیر در 35 کیلومتری غرب مرکز استان در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز قرار دارد. این شهر به لحاظ سنگ نبشته میخی اورارتوئی و نزدیکی به سراب و سبلان و معماری خاص صخره ای از استقرارگاههای قدیمی استان محسوب می شود. ضمناً قرار گرفتن خطوط فرعی جاده تاریخی ابریشم از آن نشانگر رونق آن در دوره های گذشته است. در منابع تاریخی اسم این شهر بصورت نریز، نیریز ذکر شده است.

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش مرکزی شهرستان نیر در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۳۲۴۹ نفر بوده است و آب و هوای آن در زمستان کوهستانی سرد و در سایر فصول معتدل و مطبوع می باشد.

 

رودهای مهم شهرستان نیر مشتمل بر :

بالیقلو، نیرچائی (آغلاغان)، جوراب چائی، قوری چای بوده و عمده ترین محصولات کشاورزی و دامی آن غلات، سیب زمینی، علوفه، حبوبات، لبنیات و عسل میباشد.

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان نیر:

1- پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی که در بافت مرکزی شهر قرار گرفته است.

2- بقعه کورائیم واقع در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری است. این بقعه در 40 کیلومتری نیر قرار دارد.

3- کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در 10 کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر-سراب

4- دهکده های صخره ای اباذر، گلستان با فضاهای معماری خاص که در فاصله 5/9 کیلومتری جنوب نیر ( بعد از عبور از روستای سقزچی و روستای فعلی اباذر) واقع شده است.

5- غار فرهاد یا فرهاد کهلی در فاصله 17 کیلومتری غرب نیر، کنار جاده قدیم نیر به سراب .

6- آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی درحدود 5 کیلومتری غرب نیر، کنار جاده فعلی نیر به سراب

7- سنگ افراشتهای دوران باستان که در فاصله 17کیلومتری روستای میمند و شمال نیر قرار دارد.

8-تپه قلعه یئری در روستای دابانلو حدود 53 کیلومتری جنوب شرقی نیر

9-آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در فاصله 10 کیلومتری جنوب نیر

10-دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان درفاصله 12کیلومتری شمال شرق نیر

11- استخر و دژ بوینی یوغون واقع در دهکده کورعباسلو، 10کیلومتری جنوب نیر

12- چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در 1 کیلومتری شمال نیر این محل همراه با گیاهان بومی چون، بولاغ اوتی (آب تره) و امکانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان به شمار میرود.

13- آب معدنی قینرجه در 6 کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب

14- چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق واقع در 8 کیلومتری غرب نیر و 500 متری روستای ایلانجیق

15- چشمه دیب سیز گول در فاصله 4 کیلومتری جنوب نیر و یک کیلومتری روستای سقزچی

16- دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد.

17- چشمه ایستی سو (سقزچی) در 4 کیلومتری جنوب نیر

18- سد مخزنی یامچی در 5 کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی

19- دهکدۀ توریستی سبلان (قینرجه- بوشلو) در کیلومتر 5 جاده نیر به سراب

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد