سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64589
|
10:20 - 1395/12/15
نسخه چاپی

گلایه های روستاییان کوثری با طعم تلخ" محرومیت"

گلایه های روستاییان کوثری با طعم تلخ" محرومیت"
در این گزارش به ‌سراغ روستاهای شهرستان کوثر رفتیم که مردم آن‌ طعم تلخ «محرومیت» را با تمام وجود چشیده‌اند، روستاهای دور یا نزدیکی که به ‌دلیل نامناسب بودن راه دسترسی، نداشتن گاز و ... روزهای بارندگی و برفی سرد سال را با حداقل‌ترین امکانات در میان خروارها برف و گل و لای سپری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، شهرستان کوثر با مرکزیت شهر گیوی جزء کم درآمدترین و محروم ترین شهرستان استان اردبیل است و روستاهای آن نیز به معنی واقعی کلمه محرومیت و عدم امکانات را لمس کرده اند.

این بار به ‌سراغ روستاهای شهرستان کوثر رفتیم که مردم آن‌ طعم تلخ «محرومیت» را با تمام وجود چشیده‌اند، روستاهای دور یا نزدیکی که به ‌دلیل نامناسب بودن راه دسترسی، نداشتن گاز و ... روزهای بارندگی و برفی سرد سال را با حداقل‌ترین امکانات در میان خروارها برف و گل و لای سپری میکنند.

با وجود اینکه همه ارگان ها و نهاد های شهرستان کوثر تلاش خود را در محرومیت زدایی از روستاها دریغ نکرده اند ولی این روستاها همچنان از عدم امکانات کافی و دیگر موانع اقتصادی همچون بیکاری، مهاجرت و ... در عذاب هستند.

اکثر روستاهای این شهرستان کشاورز و دامدار بوده و تنها از این راه درآمدزایی می کنند.

به علت موانع و موارد بسیاری بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این منطقه سرباز می زنند و اعتباراتی که دولت در این اوضاع نابسامان اقتصادی به شهرستان اختصاص می دهد اندک بوده و کفاف خدمات رسانی بیش از پیش را به اهالی نمی دهد.

مسائل و مشکلات روستاییان باعث شد که خبرنگار کوثرخبر پای صحبت های برخی از روستا نشیان بنشیند.

فرهاد گودرزی با مطرح ساختن مسائل و مشکلات روستاهای همجوار شهر گیوی اظهار کرد: وضعیت جاده خاکی برخی از روستاهای نزدیک به مرکز شهر گیوی سبب شده تا مردم این دیار با مشکلات فراوانی دست ‌و پنجه نرم کنند.

وی خاطر نشان کرد: برف و کولاک به هنگام بارندگی و همچنین گل و لای در راه ارتباطی روستاها تردد را در فصول سرد و برفی با مشکل مواجه ساخته است.

دیگر جوان روستایی گفت: با وجود اینکه روستای ما با مرکز شهر گیوی فاصله کمتر از 10 کیلومتر را دارد ولی همچنان راه ارتباطی خاکی داشته و گاز برای رفاه بیشتر در روستا را نداریم؛ نبود دیگر امکانان رفاهی و خدماتی و ... هم اکنون موجب شده بیش از 20 خانوار از این روستا به شهرستان های همجوار و یا استان های دیگر مهاجرت کنند.

فرامرز عسگری، یکی دیگر از روستاییان کوثری گفت: به دلیل نبود برنامه های کامل و جامع در بخش اشتغال روستائیان، مشکلاتی از جمله راه، آنتن دهی و تلفن همراه و دیجیتال به صورت ضعیف، نبود آب کشاورزی، بیکاری و دیگر مسائل اجتماعی و اقتصادی امروز شاهد مشکلات و معضلات از جمله مهاجرت روستاها هستیم که این مشکلات با امکانات و خدمات روز افزون مسئولین در شکوفایی روستاها و جلوگیری از مهاجرت ها و تشویق در مهاجرت معکوس حل خواهد شد.

وی افزود: اگر مسئولین مربوطه پایاب سد گیوی را به اتمام برسانند مردم از آبی که در زمان بارندگی و جاری شدن آن از شبکه زهکشی احیا می شود بهره مند خواهند شد در این صورت، محصولات کشاورزی مناسبی خواهیم داشت.

این شهروند کوثری همچنین مشکل عدم بهره مندی از گاز، راه مناسب روستایی، عدم تکمیل طرح هادی، آب شرب و کشاورزی، مقاوم سازی منازل را از دیگر مشکلات اهالی روستاهای کوثر عنوان کرد.

به گزارش کوثرخبر، اکثر روستاهای شهرستان کوثر از نعمت برق، گاز، تلفن، راه و ... بهره مند هستند و مسئولین شهرستان کوثر نیز پیشتر نسبت به خدمات رسانی به روستاها اقدامات لازم را انجام داده اند ولی همچنان روستاهایی هستند حتی در حاشیه شهر گیوی که از امکانات رفاهی و راهی بی بهره هستند.

شاید اگر خدمات مسئولین کارآمد تر و بیش از پیش برای روستاییان صورت می گرفت درصد مهاجرت و دیگر مسائل اقتصادی و اجتماعی برای مردم کاهش می یافت.
 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد