سرویس: سیاسی
کد خبر: 64613
|
10:19 - 1395/12/16
نسخه چاپی

يادداشت/ محمدصادق اصغری

پیام مهم راه آهن آستارا - آستارا به مسئولان استان اردبیل

	پیام مهم راه آهن آستارا - آستارا به مسئولان استان اردبیل
خبر افتتاح راه آهن آستارا - آستارا با حضور رئيس جمهور آذربايجان در تهران انگار تلنگر محکمی بود تا مسئولین استان اردبیل از خواب غفلت بيدار شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، محمدصادق اصغری در يادداشتي با اشاره به پیام مهم راه آهن آستارا - آستارا به مسئولان استان اردبیل، نوشت: بزرگراه پارس آباد- بیله سوار- گرمی - اردبیل- فیروز آباد - لوشان جایگزین راه آهن بشود.

خبر افتتاح راه آهن آستارا - آستارا انگار تلنگر محکمی بود تا مسئولین استان اردبیل از خواب غفلت بيدار شوند. من در تعجبم که چرا یک عده از افتتاح راه آهن آستارا - آستارا طوری اظهار غافلگیری میکنند که انگار در خواب بوده اند و تاریخچه تصویب و اجرای راه آهن قزوین - رشت - آستارا اطلاع نداشتند.

نگارنده به همراه تعداد کثیری از کارشناسان دلسوز امر، از زمان تصویب اجرای راه آهن قزوین - رشت - آستارا  ضمن دفاع از این مسیر بارها و بارها گفتیم و متذکر شدیم که با اجرای راه آهن قزوین رشت آستارا، راه آهن میانه اردبیل، پارس آباد توجیه اقتصادی خود را از دست داده است. حتی از دید کشور آذربایجان نیز مسیر آستارا به صرفه بوده و دارای توجیه اقتصادی می باشد و هر کس دیگر هم جاي رئیس جمهور آذربایجان بود، همین مسیر را انتخاب می کرد تا زودتر به خلیج فارس راه یابد.

بنابراین استان اردبیل برای خروج از بن بست  جاده ای و قرار گرفتن در مسیر دالان - دریای سیاه تا خلیج فارس و تامین رفاه مردم و امنیت راههای ارتباطی استان  باید تدبیر دیگری بیندیشد.

بنده بارها گفته ام و الان هم تکرار میکنم اولویت و نیاز اساسی استان اردبیل، بزرگراه است و با احداث بزرگراه پارس آباد - بیله سوار- گرمی- اردبیل- فیروز آباد - لوشان، این منطقه محروم به راحتی میتواند از بن بست تاریخی نجات یابد و زمینه اشتغال هزاران نفر فراهم آید و ضمن تسهیل تردد بار و مسافر، امنیت جاده ای تامین گردد و از وقوع سالانه صدها تصادف جاده ای منجر به مرگ و مجروح شدن صدها انسان و از کارافتادگی آنها و داغدار شدن صدها خانواده از هموطنان و هم استانی هایمان پیشگیری نماییم.

راه آهن اگر نقش ده درصدی در تامین این مهم و توسعه منطقه داشته باشد، بزرگراه نقش حیاتی حداقل 90 درصدی در توسعه و تامین امنیت جاده ای هر منطقه را دارد. بزرگراه، شبانه روز، مورد استفاده تمام انواع وسایل نقلیه از سواری گرفته تا کامیون و وانت و نیسان و تریلی و اتوبوس و... خواهد بود. اما در هفته چند قطار به اردبیل از طریق راه آهن رفت و آمد خواهد کرد؟ بزرگراه قابل استفاده برای عموم مردم و همه نوع وسیله نقلیه است. اما راه آهن محدود به عبور و مرور ترن هست و لا غیر.

بنابراین باید به این سوالات اساسی پاسخ داده شود که:

روزانه یا هفتگی چند قطار مسافربری و یا باری میتواند به اردبیل بیاید؟ استان اردبیل از نظر مسافر و بار چقدر ظرفیت دارد؟ آیا با آمدن قطار، همه رانندگان اتوبوس ها، وانت ها، کامیونها و نیسان ها باید بیکار بشوند تا برای قطار مسافر و بار جور شود  یا قطار، خالی خالی رفت و آمد خواهد کرد؟

نکته مهم در اینجا اینست که بیشتر گردشگرانی که به استان اردبیل مسافرت میکنند دوست دارند با خودروی خود به این منطقه سفر کنند و شبانه روز به همه ی نقاط استان سر بزنند و راه رفت و برگشت خود را از مسیرهای مختلف، خودشان انتخاب کنند و اگر مسیر بزرگراهی مناسبی برای استان وجود داشته باشد، هموطنان عزیز از غرب و جنوب کشور نیز میتوانند با طیب خاطر، این استان را مقصد گردشگری خود قرار دهند.

نمایندگان محترم، آقای استاندار !

از بابت همه گونه پیگیریتان در باب راه آهن تشکر و قدردانی میکنیم لیکن فرصت سوزی، بیش از این  جائز نیست. نمیگویم راه آهن را بیخیال بشوید بلکه اعتقاد دارم و پیشنهاد میکنم اولویت اصلی خود را در پیگیری توسعه بزرگراه های استان متمرکز کنیم. البته لازم هست که در این خصوص هم از پراکنده گویی پرهیز کنیم و بلکه اول اولویت بندی کنیم که کدام مسیر دراولویت توسعه بزرگراهی است و چرا؟

به نظر بنده بزرگراه پارس آباد- بیله سوار- گرمی- اردبیل- فیروز آباد- لوشان  به هزار دلیل باید در اولویت باشد و میتواند تمام نقاط استان را، از هر لحاظ از بن بست نجات داده و باعث جذب سالانه میلیونها نفر گردشگر داخلی و خارجی و همچنین جذب سرمایه گذاران گردد و استان اردبیل را از طریق بزرگراه به قفقاز و دالان بین المللی خلیج فارس تا دریای سیاه متصل نماید و مهم تر از همه، سالانه از وقوع صدها تصادفات منجر به فوت و داغدار شدن هموطنان و هم استانی های عزیزمان پیشگیری نمائیم.

ضمنا بهتر است با یک دست، ده تا هندوانه برنداریم و وعده سرخرمن ندهیم این را از این بابت عرض کردم چون یکی از نمایندگان استان ادعا کرده بود همزمان، مسیرهای تمام شهرستانها را بزرگراه احداث خواهیم کرد. لطفا با نظم و برنامه و اولویت بندی امور ، کارها را پیگیری کنیم و مردم را  گرفتار مطالبات هیجانی و احساسی و تزیینی نکنیم.

عاقل آنست که اندیشه کند فردا  را

انتهاي پيام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد