سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 64803
|
13:06 - 1395/12/22
نسخه چاپی

رسم چهارشنبه سوری را با تبدیل به شوری از میان نبریم

رسم چهارشنبه سوری را با تبدیل به شوری از میان نبریم
چهارشنبه سوری؛ سوزاندن پلیدی ها و ساختن نیکی هاست اما این رسوم، با دخالت ها و شیطنت های عده ای از ناآگاهان و جاهلان جای خود را از چهارشنبه سوری به چهارشنبه شوری داده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسفیرمشکین، چهارشنبه سوری از رسوماتی است که از ایران باستان به یادگار مانده است.

طبق رسومات پیشین چهارشنبه شب آخرین سال را جشنی به پا می کنند که یکی از آئین های این جشن روشن کردن آتش است؛ چراکه، آتش در اسطوره های باستان، مقدس و از بین برنده ی تمام پلیدی ها و پلشتی هاست، چنانکه در شاهنامه فردوسی، که از اسطوره های بزرگ به شمار می‌رود، برای اثبات بی گناهی سیاوش (از یلان این اسطوره)، وی را از درون شعله‌های آتش عبور دادند که اگر گناهگار می‌بود آتش وی را می سوزاند و در صورت بی گناهی سالم از آن بیرون می‌آمد.

 

از سوی دیگر، در چنین روزی با روشن کردن آتش در هنگام غروب و شب به مبارزه با تاریکی بر می خیزند. بر همین مبنا، قبل از شروع سال جدید آخرین چهارشنبه شب سال را با نام چهارشنبه سوری به جشن می پردازند و این روز را نیز همچون عید گرامی و خجسته می‌دانند و با روشن کردن آتش به سوزاندن تمام پلیدی ها و بدی ها و کدورت‌های سال کهنه به کوله باری از صداقت، نیکویی و پارسایی به استقبال سال جدید می روند. این رسوم نسل به نسل تا به امروز انتقال یافته و ماندگار گشته است.

 

روز چهارشنبه به باورهای عامیانه روزی نامبارک است. چنانکه منوچهری می گوید:

 

چهارشنبه که روز بلاست باده بخور                    به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد

 

بنابراین، با شادی و جشن در چنین روزی نحسی و نامبارکی را از خود و خانواده خود دور و در شعله های آتش می سوزانند. و با ریختن خاکستر آتش در آب روان تمام زشتی ها و پلیدی ها را دور و با شادی در خانه را می کوبند و شادی برای یک سال آینده به خانواده خود می آورند.

 

اما این رسوم، با دخالت ها و شیطنت های عده ای از ناآگاهان و جاهلان جای خود را از چهارشنبه سوری به چهارشنبه شوری داده است. چراکه با مواد محترقه ای آسایش و آرامش مردم را به هم می‌زنند و این موضوع خسارت های جبران ناپذیری از لحاظ جسمی به دنبال دارد که از آن به عنوان روز چهارشنبه سوزی یاد می شود. و سور (جشن) قدیم تبدیل به شور (نگرانی و وحشت) گشته است.

 

چنین افرادی با اقدامات نابخردانه ی خود منجر به اختلالاتی در این رسومات دیرین می گردند که در نهایت منجر به نسیان و کهنه گردیدن این آداب و رسوم می گردند. و چنین روزهایی که فرصتی برای دور هم بودن در چنین عصر تکنولوژی (که فرآیندش بودن در کنار هم، اما بی خبری است) می باشد را از مردم می گیرند.

 

چهارشنبه سوری تان با سبدی از نشاط و شادابی به کامتان باد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد